'Kastje' voor tandenborstels 1e project!

Marcelsch

Actieve deelnemer
Mijn eerste houtproject, alles met het handje!
Het idee was om de tandenborstels netjes te kunnen neerzetten en het overtollige snoer op te bergen.

Na veel Youtube gekeken te hebben met veel tips en tricks van diverse meesters zelf een proefje plankje met dovetails gemaakt.
Niet op de foto gezet, maar ging me niet onaardig af. Dus besloten maar voor het echt werk te gaan ;-)

Alle beitels en de schaaf netjes geslepen, ready for action.
Ik had nog wat dikke eiken stukken liggen. Dus netjes met de Japanse zaag geschulpt, afgevlakt met m'n schaaf no4. En tot slot haaks gemaakt op een shooting board.
So far so good! Alle plankjes op maat afgetekend en de dovetails gemaakt. Door alles netjes af te tekenen en vooral de delen te markeren die verwijderd moesten worden ging het in 1x goed. Fijn dat Youtube veel van dit soort tips te bieden heeft 😇

Het frontje had ik een paar cm groter gelaten om de schuif er in 1x uit te zagen. Best spannend onder een hoek in 1x door zagen, en dat 2 keer...
Maar op het oog redelijk recht (y)
Het kastje deel eerst in elkaar gelijmd in de klemmen, als laatste het front op maat geschaafd en ook de boven- en onderkant gelijmd.

Helaas geen foto's van het proces, maar het eindresultaat ben ik zeker blij mee!

IMG_7680_new.jpgIMG_7682_new.jpgIMG_7678_new.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Leuk gemaakt. Alleen maar met handgereedschap gewerkt begrijp ik? Petje af.

Heb je het hout ook nog afgewerkt? Anders krijg je lelijke watervlekken die je moeilijk weg krijgt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.