kastfronten in plaatstaal

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen,

heeft iemand hier ervaring met het maken van kastfronten in plaatstaal?
ik denk aan zwart plaatstaal, 1mm (carbon staal) te verlijmen op houten kastdeuren (osb/MDF)
- is verlijmen realistisch of zijn andere bevestigingsmethoden aan de orde?
- zijn problemen met verschillende uitzettingscoëfficienten te voorzien?
- qua gewicht: ongeveer 8kg/m², vs 11 kg/m² voor 18mm MDF;

mvg

joris
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik snap niet helemaal waarom je het gewicht vergelijkt met MDF - je wil immers geen MDF vervangen, maar het allebei tegelijk als deur gebruiken, toch?

Overigens is staal van zichzelf niet zwart, dus hoe slijtvast het zwart er op zit, is ook nog wel een punt.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Ik snap niet helemaal waarom je het gewicht vergelijkt met MDF - je wil immers geen MDF vervangen, maar het allebei tegelijk als deur gebruiken, toch?

Overigens is staal van zichzelf niet zwart, dus hoe slijtvast het zwart er op zit, is ook nog wel een punt.
Is er niet iets als zwart staal, dat je kan vernissen?
Heb het gewicht van mdf er maar als referentie bij gezet.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Voor zover ik weet is warm gewalst staal zwart. Echter wordt het pas vanaf ~3mm warm gewalst, dan is een deurtje van 60x80 best zwaar. Wellicht met een extra scharniertje prima op te lossen. Matte lak erover sluiten dan blijft de het zwart wel zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Enig idee waar ik dat kan vinden?

Poeh… lang over na moeten denken. Ik dacht dat ik het ooit op een Belgische site had gezien, maar natuurlijk geen bookmark. Googlen dus — en dat viel niet mee. Heb uiteindelijk wel het product gevonden waarop ik doelde, wat dus een alu/mdf combi was met verschillende looks:
Ik blijf er nog over nadenken!
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dit komt ook in de buurt:
En deze:
Voorlopig genoeg, want met echt staal heb ik nog niet gevonden (wel tussen twee mdf-lagen : ))
En als het om magnetisch gaat is er wel wat te vinden bij de eerder vermelde producenten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.