Kastenwand onder een schuin dak

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Ik heb lang uitgekeken naar dit project, en eindelijk is het zover. Een kastenwand onder een schuin dak. Ik wilde graag eiken vakken met verlichting maken en de deuren schuin laten aflopen. Ik heb het nog nooit eerder gedaan, maar heb hier en daar op het forum goede tips opgedaan.8B7BC0C6-E86F-4994-B766-69BDD13A446D.jpeg
Het binnenwerk van de kast bestaat uit melamine (spaanplaat) De kanten zijn geplakt ipv mooi abs, maar als beginsel vond ik het prima. Uiteindelijk wordt het een kast voor op de slaapkamer, geen keuken die dagelijks gebruikt wordt. Prima betaalbaar nog. De deuren worden greeploos met blum tip-on. Ben heel benieuwd.1D3540B4-1ECB-4633-880B-951C08E8B545.jpeg
De plinten 100% waterpas krijgen was best lastig, ik begrijp nu waarom er stelpoten bestaan:) al met al vond ik het acceptabel. Hopelijk hangen de deuren straks recht.

F17E2BA2-9528-4BED-A5A9-5BBA9FE933E2.jpeg
De eiken vakken zijn van gefineerd mdf afgewerkt met osmo.
05BFB489-B237-4254-82BC-E7C48F4D74F5.jpeg
Het onderling verbinden van de losse kasten was gek genoeg nog best lastig. Naar links toe loopt de kast in zijn geheel iets naar voren. Maar straks met een passtrook zie je daar niks meer van, maar helemaal snappen hoe het kan doe ik niet. Er zit in totaal denk ik 15mm verschil in tussen links en rechts.
8D62CAA7-8A30-4024-97AD-38FF0315BCCC.jpeg
Dit is het voorlopige eindresultaat! Ik ben er blij mee. Nu de deuren en de passtroken nog.
Wel heb ik nog een vraagje over de afstandsmaat van de potboring vanaf de rand van de deur. Ik lees veel dat het 22,5mm moet zijn. De deuren zelf heb ik 2mm minder breed gezaagd. Komt dat automatisch overeen? Of zou het ook (bijv.) 23,5mm kunnen zijn?
Alvast dank voor het meedenken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tympy

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.989
Klein-Brabant, Vlaanderen
Wel heb ik nog een vraagje over de afstandsmaat van de potboring vanaf de rand van de deur. Ik lees veel dat het 22,5mm moet zijn. De deuren zelf heb ik 2mm minder breed gezaagd. Komt dat automatisch overeen? Of zou het ook (bijv.) 23,5mm kunnen zijn?
als de deuren 2 mm minder breed zijn, dan zijn ze volledig opliggend
zijn de potscharnieren 35 mm, dan komt 22,5 mm overeen met 35 : 2 = 17,5 + 5 mm afstand tot de rand, wat bij blum veel gebruikt wordt
ik veronderstel dat je de scharnieren nog kan bijstellen
het is altijd best om een proefstuk te maken
een reststrook van 100 m is breed genoeg
 
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
als de deuren 2 mm minder breed zijn, dan zijn ze volledig opliggend
zijn de potscharnieren 35 mm, dan komt 22,5 mm overeen met 35 : 2 = 17,5 + 5 mm afstand tot de rand, wat bij blum veel gebruikt wordt
ik veronderstel dat je de scharnieren nog kan bijstellen
het is altijd best om een proefstuk te maken
een reststrook van 100 m is breed genoeg
Klopt inderdaad, het zijn vol opdek scharnieren. Dank voor de heldere rekensom. Hier kan ik mee verder!
 
J

j1eke

Guest
Leuk. Zo'n eerste keer een inbouwkast steek je veel van op. De schuine deuren laat je in ieder geval de goeie kant op draaien, zo te zien. Dat is altijd een leuke valkuil.
Ik weet niet hoe he de afwerking langs het plafond doet, maar soms komt de bovenhoek van de schuine deuren wat in de knel bij het openen van de deur, dan moet je aan de binnenkant van de deur er een hoekje afhalen. Maar dat kom je ook vanzelf tegen.
Voor rekensommen kun je naast hier ook goed bij Blum zelf terecht, alles is gedocumenteerd.
 

jorisvh

Post veel
Voor rekensommen kun je naast hier ook goed bij Blum zelf terecht, alles is gedocumenteerd.
Inderdaad, zie p79
1652236656941.png
als je deur 2mm minder breed is dan je korpus, is de frontopdek 17mm aan elke kant (tenminste als het plaatmateriaal van je korpus 18mm is).
met een montageplaat zonder verdikking is de boormaat dan eigenlijk 6mm.
dat is de afstand van de rand (die je met een Blum ecodrill mal zo instelt).
als je zelf uittekent, is het centerpunt dan 6+17,5=23,5mm.
nu kan je die 1mm natuurlijk wel bijstellen maar als je nog moet boren, kan je beter vertrekken van de juiste maat zodat je het volledige regelbereik bewaart om echt te regelen.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Leuk. Zo'n eerste keer een inbouwkast steek je veel van op. De schuine deuren laat je in ieder geval de goeie kant op draaien, zo te zien. Dat is altijd een leuke valkuil.
Ik weet niet hoe he de afwerking langs het plafond doet, maar soms komt de bovenhoek van de schuine deuren wat in de knel bij het openen van de deur, dan moet je aan de binnenkant van de deur er een hoekje afhalen. Maar dat kom je ook vanzelf tegen.
Voor rekensommen kun je naast hier ook goed bij Blum zelf terecht, alles is gedocumenteerd.
Ja, de draairichting had ik snel genoeg in de gaten gelukkig:)
En qua leerpunten heb je zeker gelijk! Paar schoonheidsfoutjes, maar dat leer je alleen maar door het te doen.
 

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Inderdaad, zie p79
Bekijk bijlage 119145
als je deur 2mm minder breed is dan je korpus, is de frontopdek 17mm aan elke kant (tenminste als het plaatmateriaal van je korpus 18mm is).
met een montageplaat zonder verdikking is de boormaat dan eigenlijk 6mm.
dat is de afstand van de rand (die je met een Blum ecodrill mal zo instelt).
als je zelf uittekent, is het centerpunt dan 6+17,5=23,5mm.
nu kan je die 1mm natuurlijk wel bijstellen maar als je nog moet boren, kan je beter vertrekken van de juiste maat zodat je het volledige regelbereik bewaart om echt te regelen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, de situatie is precies zoals je die typt inderdaad. Bijkomend voordeel: ik moet de potboringen nog maken. Weliswaar zonder Ecodrill, maar ik heb een (goedkopere) mal waarmee ik de afstand wel eenmalig juist kan instellen, zodat ik constant kan boren.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
Mooi project, mijn vriendin ziet dit wel zitten, die verlichting in de kast, gaaf.

Doe mij denken aan de nog door mij te bouwen kast. Die komt onder de schuine kap op zolder. En ik had bedacht alle onderdelen zelf te maken..Nu ik dit project zie.. Maar goed de kast wordt bij mij 800mm diep ivm cv ketel die ook in de kast hangt.

Ik wil de deuren naar het schuine deel laten draaien. Dan kun je de kast in lopen, in de kast komt een roede.
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.833
395
38
Enkhuizen
Mooi project, mijn vriendin ziet dit wel zitten, die verlichting in de kast, gaaf.

Doe mij denken aan de nog door mij te bouwen kast. Die komt onder de schuine kap op zolder. En ik had bedacht alle onderdelen zelf te maken..Nu ik dit project zie.. Maar goed de kast wordt bij mij 800mm diep ivm cv ketel die ook in de kast hangt.

Ik wil de deuren naar het schuine deel laten draaien. Dan kun je de kast in lopen, in de kast komt een roede.
800 diep.
Dat lijkt me niet handig.
Dan moet je veel te veel graven om het achterste op de plank te pakken.
Waarom niet 500 of 600 diep en een stuk van de muur af zodat je wel uitkomt met de cv?
Die ruimte achter je kast kun je dan niet gebruiken.
Maar er niet bijkunnen en alles uit de kast halen om iets te pakken verveelt ook snel.
 

Jurriaan9

Ik word niet gehinderd door te veel aan kennis;-)
29 mei 2019
214
72
800 diep.
Dat lijkt me niet handig.
Dan moet je veel te veel graven om het achterste op de plank te pakken.
Waarom niet 500 of 600 diep en een stuk van de muur af zodat je wel uitkomt met de cv?
Die ruimte achter je kast kun je dan niet gebruiken.
Maar er niet bijkunnen en alles uit de kast halen om iets te pakken verveelt ook snel.
Lades worden inderdaad 600 diep. Ik ga kant en klare lades gebruiken. Diepte van de vakken bepalen aan de hand van wat er in komt. 600 diep voor een vak is inderdaad al te diep, je komt ‘nooit meer’ achterin.
 

Blockbird

Nieuw lid
20 nov 2022
14
21
Eersel
www.etsy.com
Erg mooi!
Naast de afwerking vooral een compliment voor de kleurkeuze van de kast in combinatie met de vloer, het eikenhout én de matroesjka poppen/planten.

Goed voorbeeld van hoe complementaire kleuren een beeld prikkelend kunnen maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rmenkveld en Baardmans

skoren

Actieve deelnemer
17 jul 2012
65
23
Utrecht
mooi project!

heb je de kasten aan de achterzijde ook gekoppeld?
er zijn mi 2 redenen waarom de kast iets naar voren loopt:
het melamine breekt iets uit bij het boren en omdat je achter niet kan klemmen blijft er iets van ruimte. minimaal, maar 6x heel weinig is toch een beetje😊

ziet er mooi uit en leuk ontwerp! ik maak van de kleinste kast vaak een lade. deurtje gaat of de verkeerde kant open, kan je er lastig bij. of kan niet open, zoals hier al eerder aangegeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.