Kastdeurtjes: latjes met deuvels verbinden + webbing nieten

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik wil kastdeurtjes maken door vier latjes vuren bouwhout van 18 x 44 mm te verbinden en er een rotan webbing op nieten.
  • Ik kies 'n dikte van 18 mm, omdat de nis van de kast uit 18 mm MDF bestaat. Of gaat dat gek ogen met de webbing aan de achterkant van relatief dik hout gemonteerd, en moet ik een dunnere lat gebruiken?
  • Zo'n 44 mm zou ook breed genoeg moeten zijn om een potscharnier te kunnen inboren, met geringe speling.
  • Maar hoe moet ik die vier latjes verbinden? Ik heb geen of amper gereedschap, dus ik had graag met een deuvel boormal een boring gemaakt om de latjes horizontaal met deuvels en lijm vast te zetten -- twee per verbinding.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Als het kleine deurtjes zijn, zie ik geen probleem met deuvels.
Eventueel kan je ook een halfhoutsverbinding doen. Die verbinding is makkelijk te maken met basisgereedschap en wordt veel toegepast voor kleine deurtjes.

De maat 18x44 mm lijkt me ook prima voor kleinere deurtjes, ik neem aan dat geen deuren van 2 meter hoog worden.
Of dat genoeg is voor een potscharnier durf ik niet te zeggen. Met een 35 mm scharnier wordt het wellicht krap, maar er zijn ook potscharnieren van 26 mm.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Overlap in de hoeken is het simpelst, maar ik weet niet of je het gereedschap hiervoor hebt (zaagje, beitel, schaaf). Nog eenvoudiger is om twee dunnere latjes te gebruiken, dus 9 mm, en die verlijmen met in de hoeken overlap.
44 mm is denk ik net iets te krap voor een potscharnier.
 

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Dank je, Paul en Bert, voor de reactie. De deurtjes zijn klein: 55 x 49 cm. Dan probeer ik de deuvels, en hoop ik dat 44 mm lukt -- er wordt aangeraden om de pot bij een opliggende deur op 3 mm van de rand te boren dus 4.5 mm marge aan elke kant zou de structurele integriteit van de lat niet mogen aantasten, denk ik dan.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Je kan ook de kleinere 26 mm potscharnieren overwegen, dan hoef je niet zo krap op de rand te werken. Zeker bij bouwmarkt vuren met een grove nerf kan dat nog lastig zijn.
Ikea gebruikt die maat ook veel in kleinere meubels. De variatie in het aanbod is alleen minder groot.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Let ook op met hoe je het gat voor 35mm scharnieren maakt. Ik heb daar een boor voor, maar bij 18mm materiaal prikt het centreer puntje dan *net* door je materiaal heen als je het gat diep genoeg wil hebben om de "pot" van het scharnier erin te krijgen.
Met een freesmal heb je dat probleem niet. Sowieso maak ik voor scharnieren altijd van reststukjes een testscharnier om de maten te verifiëren. Als het goed sluit schrijf ik alle maten op die plankjes en die bewaar ik dan bij mijn scharnieren, dan hoef ik het maar 1x uit te zoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Je zegt dat je die webbing aan de achterkant wilt bevestigen.
Dan kom je volgens mij met potscharnieren in de knel. Zeker met 35 krijg je een te groot gat in de webbing.
26 mm is dan beter
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Ik zou een bredere lat gebruiken of een ander type scharnier als je voor vuren kiest
er blijft nauwelijks iets over van dat latje
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Je zegt dat je die webbing aan de achterkant wilt bevestigen.
Dan kom je volgens mij met potscharnieren in de knel.
Goed punt, daar had ik overheen gelezen. Met deurtjes van deze afmeting zou ik dan simpele scharnieren nemen die in de zijkant schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.