StudentGeert

Nieuw lid
30 okt 2016
3
0
Hallo,

Ik ben een student met een kleine kamer. Ik moet daarom goed op mijn kamerindeling letten. Ik heb daarom een bed gemaakt op een IKEA kast. De kast is niet even groot als mijn lattenbodem, dus onder de andere hoeken staan palen.

Nu wil ik om mijn bed/kast af te maken nog een kast op de korte kant hebben. Deze wil ik zelf maken, alleen ik weet niet hoe ik deze stek genoeg kan maken zodat hij het gewicht van mijn bed en mij kan dragen.

Ik heb een ontwerp gemaakt van hoe het eruit moet gaan zien met SketchUp. Maar ik weet niet of het stevig is. Zie bijlage voor een screenshot en het SketchUp Bestand.

De kast moet een deur krijgen en planken. Ook wil ik dat de kast spiegelbaar is, zodat deze hetzelfde kan functioneren in andere opstellingen van mijn bed. Mijn idee nu voor de deur is een plank die met magneten wordt vastgehouden en je er zo uit kan tillen. De deur is namelijk om makkelijk onder mijn bed te komen waar ik dingen kan opslaan.

De kant van de deur is de plek waar alle druk komt. Want de kant van de planken sluit aan aan de andere kast. Zou iemand met SketchUp hier naar kunnen kijken? En zou iemand mij kunnen vertellen welke dikte ik moet gebruiken voor de planken en de balken? In mijn SketchUp zijn de planken voor de handigheid 10mm en de balken 44mm. Dat leek mij redelijk sterk, maar dat was maar een gok.

Ofwel de grote vraag: Is wat ik aan het doen ben goed, of kan ik het beter anders aanpakken?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijk zijn. Het is moeilijk uit te leggen, maar ik kan dingen proberen op te helderen als iets niet duidelijk is. Maar ik hoop heel erg dat iemand mij kan helpen.

Met Vriendelijke groet,

StudentGeert



Bekijk bijlage Kast.skpSchermopname (6).jpgSchermopname (5).jpgSchermopname (3).jpgSchermopname (4).jpg
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Leuk idee.

Voor de duidelijkheid zou je ook even de rest (ikea kast en bed) er schematisch in kunnen tekenen.

Is de tekening op schaal verder? Volgens sketchup is de kast nu 35x90 cm en 78 cm hoog?
 

StudentGeert

Nieuw lid
30 okt 2016
3
0
De tekening is op schaal aan de buitenkant. Als de kast 350x900x780 mm is dan past die precies. De IKEA kast is 1600x780. (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40178609/#/10315288). De vraag is vooral hoe krijg ik deze kast stevig? En welk hout en welke dikte moet ik gebruiken?

Hier zijn nog een paar foto's van het bed nu zodat je een idee krijgt waar het moet passen.

IMG_20161101_244244692.jpgIMG_20161101_244252271_HDR.jpgIMG_20161101_244232905_HDR.jpg

De paal die daar nu staat moet dus vervangen worden door de kast. En aan de rechter kant komt nu ook de deur zodat ik onder mijn bed allerlei zooi kan opslaan.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Zou de kasten naar rechts schuiven. Kijken of je bij IKEA een paneel kan krijgen in dezelfde kleur als de kast. Daarvan rechts een deurtje maken aan die paal. En dan links een simpel kastje maken met een paneeltje in kleur van IKEA als deur.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hebben ze geen boekenkast in dezelfde kleur in de goede afmetingen? Wat je tekende is sterk genoeg, zelfs zonder de verstevigingen. Ik zou 18mm mdf gebruiken als het uiterlijk je niet zo veel uit maakt. Zolang de wanden recht zijn en je het goed schroeft / lijmt / deuvelt is dat meer dan sterk genoeg.

Volgensmij functioneert je lattenbodem niet meer als zodanig, aangezien het plat op de kast ligt. Maar dat terzijde.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Probeer eens iets anders..... Met kastruimte omhoog en je bed op de grond... En kijk of je het zo kan krijgen dat er een 140 lattenbodem/matras in kan. Je gaat waarschijnlijk nog een hele tijd vertoeven op dat kamertje, waar "slaapt" het meisje?
 

StudentGeert

Nieuw lid
30 okt 2016
3
0
Ik dacht dat ik hier op een houtbewerkingsforum schreef en niet op een homedecoratingforum. De IKEA heeft geen kasten die aan mijn eisen voldoen, dat is de reden waarom ik het zelf wil maken. Het is niet dat ik als student daarvoor zoveel tijd heb ofzo. Dus ik zou dat alleen doen wanneer het niet anders kan.
En voor allen die zich zorgen maken over mijn 'slaap'comfort. Het bed is ruim genoeg en het is een heel dik matras.

Maar JanWillem in ieder geval bedankt voor het enige nuttige antwoord.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet alleen het antwoord van Janwillem is nuttig, dat zijn ze allen, het is maar hoe je ze lees en vooral wat je wil lezen, men probeert je verder te helpen door óók met andere ideeën te komen ! je reactie is dus niet zo heel netjes !

Ik weet niet hoe handig je bent en over wat voor gereedschap je beschikt maar ik zou het volgende doen:

1. schuif de kasten naar rechts zover als nodig is
2. koop deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40214551/ en pas deze in breedte aan, zorg dat de snede aan de blinde kant (de muurkant dus) zit, dan zie je daar niks van en plaats deze links aan de lange zijde van het bed (daar is een ruimte ontstaan omdat je de kast opschoof)
3. wil je het helemaal netjes doen koop je nog zo een setje en gebruik je 1 van die zijkanten om daar het deurtje uit te maken dat je nog nodig hebt (aan de korte kant tussen de kast en de muur het is precies de hoogte, je hoeft het alleen smaller te maken

Ik denk dat dit het minste werk is en het fraaiste

Op deze manier hou je dus 1 incomplete set over MAAR daar kun je later (als je de kamer verlaat) met de verzaagde kast weer 1 complete set uit maken (je hebt daar immers 2 intacte zijpanelen over)
Je offert dus 1 setje op (a 59 euro) ik weet, als student moet je zuinig zijn, maar volgens mij is dit de beste oplossing die ook betaalbaar is
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Inderdaad, je reactie is niet heel netjes... Ideeën die geopperd zijn waren opbouwend bedoeld en niet als negatieve kritiek.

Dat gezegd hebbende, jouw constructie. Zelf zou ik voor een maat groter gaan qua balkjes, gewoon voor mijn zekerheid maar dat zegt niks over of het ook echt nodig is... Ik zou wel iets van een panlat ofzo over de hele lengte aan de muur bevestigen, daar kan dan een kant van je lattenbodem op rusten. De kast zoals je die hebt getekend zou ik met pen/gat verbindingen maken dat kan je eenvoudig met handgereedschap proberen.
Ik zou tussen de balkjes aan de onderzijde ook nog een dwarsligger plaatsen, dan kunnen de poten niet naar binnen kantelen met instorten als gevolg.
Plaatmateriaal, 12mm multiplex lijkt me voldoende stevig, ga je mdf gebruiken dan zou ik zelf al snel 18mm of meer gebruiken. Al is je bestaande kast een deel van de constructie, mdf heeft wel de neiging door te gaan hangen met belasting erop.
Mooiste is natuurlijk wanneer je de dikte van je bestaande kast doorvoert in je nieuw te maken kast.


Ik hoop dat ik je hiermee wel op de goede weg heb geholpen? Ik ben zelf wel een beginnende hobbyist maar het advies is goed bedoeld.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Geert, maak niet de fout om alleen adviezen aan te nemen die bevestigen wat je zelf al dacht. Ik hoop dat je dat tijdens je studie niet gaat doen.

Trouwens, als je het kastje uit mdf maakt, zorg dan dat je er een stevige achterwand in maakt, (ook 18mm), dan heb je meer draagkracht en je kaartje klapt niet opzij in elkaar.
Goed meten wat je nodig hebt, dan kun je het makkelijk uit 1 plaat mdf laten zagen, hoef je zelf alleen maar ff te schroeven. Wel voorboren(!!!).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.