Kast onder trap >>> zagen in verstek >>> HELP !!!

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Een beetje knappe radiaalzaag lost dit soort problemen simpel op.
Ik betwijfel of je met een radiaalzaag zulke hoeken kan zagen. Meestal gaat die niet verder dan 47°. Daarnaast vrees ik dat het melamine i.c.m. een radiaalzaag te zeer beschadigd.

Los daarvan : ik loop vaak met een boog om die dingen heen. Een radiaalzaag zul je in mijn werkplaats niet gaan vinden...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
De meeste radiaalzagen gaan van 90 tot 0 graden. Het zagen is verder niet anders dan met een zaagtafel zonder voorritser.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.148
2.627
Ik zag in een ander draadje dat je een knappe zaagmachine hebt. Dan is het voor een keertje behelpen met nou net dat ene dingetje waar je zaag wat minder geschikt voor is, niet zo erg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bosquet

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Ziet er goed uit! Wat voor stelpootjes heb je er onder gezet? Zoiets wil ik ook toepassen maar kon tot heden geen goede oplossing vinden.
Dit zijn Häfele Axilo stelvoeten, voor deze kast heb ik die van 60 mm toegepast.

Meubel 1 x plaatsen en daarna met de Axilo-verstel-tool stellen (zie foto) ; écht ideaal !!!

1609417832822.png
 
Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.183
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit zijn Häfele Axilo stelvoeten, hier die van 60 mm.
Meubel 1 x plaatsen en daarna met de Axilo-verstel-tool stellen. Echt ideaal !!!
interessante discussie !
die heb ik een paar jaar geleden op een beurs zien staan
een paar stappen verder stond de ercolino van camar
bij häfele heb ik toen mijn naamkaartje achter gelaten
ik denk dat ik zelfs een bestelbon voor een setje ingevuld had
helaas nooit meer iets van gehoord
spijtig voor hen, maar goed voor mij, want zou weggesmeten geld geweest zijn - verbeter mij als ik het fout ingeschat heb
de verstelstaaf van häfele vind ik aan 125 euro inc (zie url onderaan)
de verstelstaaf van camar/ercolino kost mij 5 euro inc
als ik het goed inschat, dan moet je met de verstelstaaf van häfele een hoek maken
maw, je moet de staaf in een horizontaal vlak verplaatsen
mogelijks is de minimumhoek slechts 10°
maar dan blijft nog altijd het prijsverschil tussen beide verstelstaven
die van ercolino steek je recht in de achterste poot + die blijft er recht in steken
gewoon draaien zoals bij een schroevendraaier
handig wanneer je - door beperkte afmetingen van de bestaande ruimte - een corpus van slechts 250 mm breed hebt
zou dat nog met de häfele kunnen ?
hoeveel kost een stel van 4 häfele-poten ?
ercolino 60 of 80 mm zit rond de 10 euro
verstelmogelijkheid häfele ?
ercolino -5 & +20 mm
(ik stel de vergelijking scherp, maar ik poog het nuchter & zakelijk te houden)
dank voor het delen van jouw ervaringen
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
interessante discussie !
die heb ik een paar jaar geleden op een beurs zien staan
een paar stappen verder stond de ercolino van camar
bij häfele heb ik toen mijn naamkaartje achter gelaten
ik denk dat ik zelfs een bestelbon voor een setje ingevuld had
helaas nooit meer iets van gehoord
spijtig voor hen, maar goed voor mij, want zou weggesmeten geld geweest zijn - verbeter mij als ik het fout ingeschat heb
de verstelstaaf van häfele vind ik aan 125 euro inc (zie url onderaan)
de verstelstaaf van camar/ercolino kost mij 5 euro inc
als ik het goed inschat, dan moet je met de verstelstaaf van häfele een hoek maken
maw, je moet de staaf in een horizontaal vlak verplaatsen
mogelijks is de minimumhoek slechts 10°
maar dan blijft nog altijd het prijsverschil tussen beide verstelstaven
die van ercolino steek je recht in de achterste poot + die blijft er recht in steken
gewoon draaien zoals bij een schroevendraaier
handig wanneer je - door beperkte afmetingen van de bestaande ruimte - een corpus van slechts 250 mm breed hebt
zou dat nog met de häfele kunnen ?
hoeveel kost een stel van 4 häfele-poten ?
ercolino 60 of 80 mm zit rond de 10 euro
verstelmogelijkheid häfele ?
ercolino -5 & +20 mm
(ik stel de vergelijking scherp, maar ik poog het nuchter & zakelijk te houden)
dank voor het delen van jouw ervaringen
Ik zag hem op de beurs Interzum in Keulen en heb hem metéén besteld, nog voordat ik wist wat het ging kosten. Onder het motto : "Kijk niet naar wat het kost, maar wat het oplevert..."

Levering duurde even, maar eenmaal binnen geen moment spijt van gehad. Vroeger was het een drama : steeds weer het corpus van zijn plaats, stellen, weer terug plaatsen en dan maar hopen dat je de stelvoet genoeg had gedraaid om je meubel waterpas te krijgen. Zo niet, dan begon het feest weer van voren af aan...

Overigens, bij Häfele zelf betaal je er nog geen € 95,00 voor het verstelgereedschap. Dus degene van het linkje verdient er met € 125,00 ruim aan ! Ik zie nu, dat er ook een lichtere variant te koop is : die kost nog geen € 14,50. De stelpootjes kosten per set van 4 pootjes nog geen € 4,50 (inkoop). Dat is stelpootje met bevestigingsplaat. Alle genoemde prijzen incl. BTW.

De versie van 60 mm is verstelbaar van 53 tot 70 mm. In de praktijk is dat ruim voldoende, of de vloer moet wel heel erg scheef lopen. In dat geval zijn er verhogingsringen verkrijgbaar om dit extreme hoogteverschil op te vangen. Daarnaast kent het Axilo systeem ook ABS inzetten voor kwetsbare vloeren en/of zware constructies, geluids-isolerende ringen etc. etc. Het is dus een goed doordacht systeem...

Bij smalle corpussen heb ik nog niet problemen ondervonden: je steekt het verstelgereedschap tussen de pootjes door of - als dat niet past - via het naastgelegen corpus op zijn plek.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.