Kast maken op zolder met schuine wand

not kat

Nieuw lid
24 nov 2022
5
0
fijnaart
Ik ga een inbouwkast maken waarbij de zijkanten van de kasten 800 mm breed zijn en wil de liggers met schroeven aan de zijwanden bevestigen.
Over het materiaal voor de achterwand om de kasten te verstevigen ben ik het nog niet eens.
Ook de deuren die verschillend van hoogte zijn van 1300mm t/m 2300mm.(500mm breed)
Ik wil een deuren van 18mm dik gebruiken.
Wat is jullie ervaring en advies betreffende de achterwand en de deuren.

Alvast bedankt
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Is het en inbouwkast die in een nis komt te staan met een al bestaande achterwand?
En moet de kast daar los in komen te staan, of wordt deze ook echt bevestigd aan de muur?

Bij een losstaande kast is de achterwand puur bedoeld om de kast stevig te houden, dat het een rechthoek blijft en geen parallellogram / toren van Pisa wordt. Maar daarvoor is een dun plaatje triplex of mdf al voldoende.
Als de kast vast tegen de muur aan wordt bevestigd (alle staanders dus), dan is een achterplaat voor de stabiliteit niet nodig en kan deze ook gewoon worden weggelaten, mits de muur kan fungeren als achterwand.

Voor de deuren kan materiaal van 18 mm volgens mij prima, maar daarin ben ik geen expert. Ik heb hier ooit een kast gemaakt met een deur van 18mm mdf (90 cm hoog), en die houdt zich prima.
Wat wel belangrijk is voor een deur, dat je deze aan beide kanten dezelfde afwerking geeft. Of je deze nu verft of fineert of anders, zowel de binnenkant als de buitenkant hetzelfde doen, anders gaat deze kromtrekken.

Hoeveel gewicht komt er op de planken te liggen? Als je deze met schroeven wilt vastzetten aan de staande delen, schroef je deze dus in de kopse kanten van plaatmateriaal. Dan is er een kans dat de schroeven uitscheuren als daar dus veel zijdelingse druk op komt (je plaat gaat delamineren).
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
873
Ulvenhout
Als ik het goed begrijp worden de kasten 500mm breed en 800mm diep? Wees je ervan bewust dat dat heel erg diep is. Je gaat zaken daarin niet erg makkelijk terugvinden.
Je wil de planken (liggers?) met schroeven monteren. Dat lijkt mij geen probleem, maar van welk materiaal ga je de planken maken? MDF gaat doorbuigen bij een grote overspanning.

Ik zou zelf altijd een achterwand monteren, voor de stevigheid maar ook voor de netheid wanneer je de kast open doet. Als je kiest voor multiplex lijkt het mij dat je voor 6mm kan gaan. Dikker kan uiteraard ook.
18mm voor deurtjes is heel gebruikelijk. Geen probleem dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: not kat

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.182
1.969
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat komt er in die kasten ?
800 m is erg diep
wat achteraan staat ben je snel vergeten, tenzij je er bakken in zet die je uittrekt
schabben op vaste hoogte kan na verloop van tijd onpraktisch zijn
ze helpen wel om te vermijden dat een kast van 2.300 hoog uitdeint
 
  • Leuk
Waarderingen: not kat

not kat

Nieuw lid
24 nov 2022
5
0
fijnaart
Ik ga OSB platen voor de deuren gebruiken van 18 mm dik.
Als je kasten na elkaar zet van 500mm en daarna 1000mm hoeveel mm moeten de deuren dan smaller zijn dan de kast.
Foutje in mijn tekst is nu hersteld.
 
Laatst bewerkt:

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
48
44
Dit draadje lijkt hier misschien op?

Kastenwand onder een schuin dak
Qua deuren kan 18mm prima. Wel even letten op het aantal scharnieren per deur dat je gebruikt. Maar dat kun je aflezen in de onderstaande afbeelding. B2868611-E095-4701-B8A8-72B2A7297618.jpeg

Verder heb ik wel speciale mdf schroeven gebruikt. (3,5 x 50) deze bevallen me erg goed. Deze zorgen ervoor dat het materiaal veel minder snel gaat splijten. Bij spaanplaat valt dat allemaal wel mee trouwens maar “normale” schroeven pakt hij soms op de een of andere manier niet zo goed bij mij. Dan blijft de kop doordraaien zonder dat hij echt pakt en met deze schroeven is dat probleem opgelost.
 
  • Leuk
Waarderingen: not kat

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.