kast als trap

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allemaal,

ik wil een kast maken voor de kamer van mijn zoon, die ook als trap naar de mezzanine moet dienen; er zullen kinderen op wandelen, maar evengoed volwassenen

voorbeeld van het corpus hieronder, let niet op de kleuren. welk materiaal gebruik ik best om dit stevig genoeg te maken, maar toch betaalbaar te houden? ik dacht zelf groene mdf te gebruiken, maar spaanplaat met melamine zou mij een hoop schilderwerk uitsparen

daarnaast: zijn er aanpassingen aan het design die jullie zouden aanbevelen? ik was voorlopig van plan om de ruggen ook in 18 mm dik plaatmateriaal te maken, en ook de corpussen volledig te verlijmen. de kast zal op verschillende plaatsen in de muur verankerd worden;

alvast bedankt voor jullie input!

joris

1677531663401.png
1677532103668.png
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou het in voorgegrond 18mm berken multiplex maken, of als het wat lichter moet populier mpx. Kijk goed naar hoe je zaken op elkaar laat steunen, dus de trede OP de wanden en niet niet ertussen. Achterzijde zou ik er wel tussen doen om torderen tegen te gaan. Alles verlijmen en lange en dunne schroeven gebruiken.
Als alles mooi waterpas staat dan hoef je niet eens heel veel met de muur te verbinden.

Spaanplaat en MDF gaan het volgens mij nooit houden. Spaanplaat met melamine is lastig te verwerken en als het beschadigd ben je de klos.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

jorisvh

Post veel
Als de bovenregels/traptredes langs 3 van de 4 zijdes op een 18mm stijl en rug steunen zal dit wel goed gaan bij normaal gebruik.
als je met 100kg in het midden van de trede gaat springen, zoals het met een echte trap wel moet kunnen, gaat dit niet overleven.

mpx en zeker berken is een stuk sterker dan gemelamineerde spaan maar kost ook x5.

is er een reden waarom je voor de 2 linkse 2 blokken stapelt waardoor je een dubbele regel hebt?
waarom de stijlen niet laten doorlopen en met enkele vaste of losse leggers werken?
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Als de bovenregels/traptredes langs 3 van de 4 zijdes op een 18mm stijl en rug steunen zal dit wel goed gaan bij normaal gebruik.
als je met 100kg in het midden van de trede gaat springen, zoals het met een echte trap wel moet kunnen, gaat dit niet overleven.

mpx en zeker berken is een stuk sterker dan gemelamineerde spaan maar kost ook x5.

is er een reden waarom je voor de 2 linkse 2 blokken stapelt waardoor je een dubbele regel hebt?
waarom de stijlen niet laten doorlopen en met enkele vaste of losse leggers werken?
Voor een kinderkamer zou ik niet aan de lichte kant gaan zitten met de constructie. Als ik de tekening goed bekijk wil TS de trap een sprong laten maken van 450mm, is dat wel realistisch? Zeker met de trap af gaan is dat niet fijn en kan extra belasting op de trede geven. Misschien is een andere indeling van de kast dan logischer?
Een plaat 18mm berken mpx deed vorig jaar iets van 150/stuk, met drie platen moet je een heel eind komen als je twee stroken uit een plaat haalt.
Heeft de TS al eens uitgetrokken hoeveel hij precies nodig heeft?

Ik zou voor de maatvastheid en hanteerbaarheid ook werken met losse blokken die ik dan door en door verbind met meubelverbinders.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als het wat economischer moet dan kun je ook naar underlayement kijken. Ook behoorlijk sterk, redelijk licht en een stuk betaalbaarder. Wel minder fijn in de afwerking, maar met wat 2k plamuur kom je een eind.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
142
56
Met mijn 190cm lengte vind een treehoogte van 45cm al erg hoog op een stevige trap met leuning, laat staan op een kastje van 18mm spaanplaat of mdf,
gezien kinderen graag springen en zich met zo een treehoogte wel moeten laten glijden/vallen met de voeten naar onderen of zich optrekken is er wel degelijk rekening te houden met een hoge punt belasting waarbij ik spaanplaat wel zie scheuren of breken, of in beeldend voorbeeld: ik zou geen ikea-kastje qua stevigheid als trap/speelgelegenheid willen voor mijn kinderen.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Als de bovenregels/traptredes langs 3 van de 4 zijdes op een 18mm stijl en rug steunen zal dit wel goed gaan bij normaal gebruik.
als je met 100kg in het midden van de trede gaat springen, zoals het met een echte trap wel moet kunnen, gaat dit niet overleven.

mpx en zeker berken is een stuk sterker dan gemelamineerde spaan maar kost ook x5.

is er een reden waarom je voor de 2 linkse 2 blokken stapelt waardoor je een dubbele regel hebt?
waarom de stijlen niet laten doorlopen en met enkele vaste of losse leggers werken?
Het leek me steviger met twee modules op elkaar te werken, maar een verlijmd schap in het midden kan ook werken inderdaad. Terechte opmerking!
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Met mijn 190cm lengte vind een treehoogte van 45cm al erg hoog op een stevige trap met leuning, laat staan op een kastje van 18mm spaanplaat of mdf,
gezien kinderen graag springen en zich met zo een treehoogte wel moeten laten glijden/vallen met de voeten naar onderen of zich optrekken is er wel degelijk rekening te houden met een hoge punt belasting waarbij ik spaanplaat wel zie scheuren of breken, of in beeldend voorbeeld: ik zou geen ikea-kastje qua stevigheid als trap/speelgelegenheid willen voor mijn kinderen.
Ik zou nog tussentredes kunnen maken, die open zijn aan de zijkant en als boekenrekje / lade kunnen dienen, dan zit ik met een aantrede van ongeveer 24 cm en een optrede van 22 cm, maar vraag me af of dat beter/veiliger zou zijn..

Vg
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dat loopt best redelijk, al is de paslengte erg groot en is het behoorlijk steil. Als het over veilig gaat kun je je beter afvragen of er geen hekwerk langs moet, want je zit ver boven de verplichte hoogte en die is er niet voor niets.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Bij het maken van je ontwerp kun je deze formule gebruiken (gejat van wikipedia):
De trapformule is een vuistregel die wordt gebruikt om een goed beloopbare trap te maken. De geometrie van een trap wordt bepaald door de optrede en de aantrede, waarbij de optrede het hoogteverschil is tussen twee opeenvolgende treden en de aantrede de diepte van een trede.

De trapformule luidt als:

2 optreden + 1 aantrede = 570 - 630 mm
Deze vuistregel c.q. richtlijn geeft aan dat de som van 2 optreden en 1 aantrede tussen de genoemde maten dient te liggen. Het is gebaseerd op het feit dat de stapmodulus (de gemiddelde staplengte) 570 tot 630 millimeter bedraagt. In TV198 'Houten trappen' van het WTCB wordt de trapformule daarom de stapmodulus genoemd.

Het is belangrijk dat de verhouding tussen op- en aantrede goed zijn, anders is de trap moeilijk beloopbaar. Als bijvoorbeeld de optrede 180 mm bedraagt, moet de aantrede tussen 570 − 360 = 210 en 630 − 360 = 270 mm liggen. De aantrede moet ook voldoende lang zijn, anders kunnen de voeten niet stevig worden neergezet.

Voor woningen is het gebruikelijk steilere trappen toe te passen dan in openbare gebouwen.


De hoogte van de trede zou je dus eigenlijk moeten halveren om de trap beloopbaarder te maken. Tip van flip: begin even met een wit blad papier de contouren van de trap uit te tekenen, zonder bed, zonder kast en kijk vandaar verder naar bed en kast. 60cm is een mooie breedte voor een trap en diepte voor een kast met lades, maar dan moeten de kids niet samen op de trap gaan lopen. Dus eventueel een leuning aan de gevel zijde meenemen?
Als je geen goed trapontwerp krijgt, kun je ook overwegen om een ladder tegen de gevel te maken die je tussen de muur en de kast plaatst. Een bank of bed zie ik je sowieso niet naar boven sjouwen op de kast:)
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en suturb

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
zou voor 18mm berken multiplex gaan en niet voor spaanplaat of MDF. (je hebt ook HPL/melmine platen met berken multiplex als drager maar die zijn wel heel duur). Zelfs met een rug van 8/9mm is dit sterk genoeg.
Corpussen in Berken multiplex zijn perfect te combineren met deuren in melamine. Zou de multiplex niet schilderen, maar enkel de deuren (evt in verschillende kleuren, is toch een kinder kamer) mss enkel een olie opzetten tegen de vingervlekken

Los van de constructie heb ik wel bedenkingen van deze opstelling als trap. (te hoge trede, te lang en te stijl) Als je maar zelden op die mezzamine moet zijn is dit mss een oplossing maar niet om regelmatig te gebruiken. Kan je beter met een ladertje werken die je bovenaan laat scharnieren om recht tegen de muur te plaatsen of onderuit te halen. Stel je eens voor dat je met een doos of wasmand naar de mezamine moet over jouw kasten...

groeten
Wim
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen, bedankt voor jullie input zover;
deze trap moet zeker niet elke dag gebruikt worden. hij leidt naar een speelruimte voor de kinderen op de mezzanine; ze gaan erop kruipen/klauteren; de zijkant wordt afgebakend met een net, ook boven de mezzanine komt een klimnet;

om hier nog even op verder te gaan: ik heb het ontwerp aangepast nav een aantal van jullie comments;
het aangepaste ontwerp zou er als volgt uitzien:

bovenop de corpussen komt een afwerkplank die als trede zou dienen;
dikte van de horizontale vlakken zou dus in totaal 36 mm zijn;
ik zou boxen voorzien om het hoogteverschil te minimaliseren, aantrede 220 mm, optrede 237 mm,

--> is het volgens jullie met dit ontwerp stevig genoeg om de corpussen in melamine te maken en de afwerking langs buiten in groene mdf? scheelt een hoop schilderwerk, ziet er netter uit, en is ook nog eens 100 eur goedkoper :)

vg

1677586441886.png
1677586377074.png
1677586248025.png
1677586259401.png
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Meubelplaat is voor meubels, constructieplaat is voor constructies. Ik zou gewoon schilderen en underlayement is echt niet zo duur als je even op MP ofzo zoekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb en mk23

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik zou weg blijven van meubelplaat en groene MDF. €100 goedkoper op hoeveel euro totaal?
Verder zou ik die kleine blokjes toepassen, veel te veel risico dat je misstapt en naar beneden dondert.
Ik zou een stap naar achteren zetten en je ontwerp even heroverwegen. De redenen zijn al gegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: suturb

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Ik zou weg blijven van meubelplaat en groene MDF. €100 goedkoper op hoeveel euro totaal?
Verder zou ik die kleine blokjes toepassen, veel te veel risico dat je misstapt en naar beneden dondert.
Ik zou een stap naar achteren zetten en je ontwerp even heroverwegen. De redenen zijn al gegeven.
bedoel je die kleine blokjes niet toepassen? mvg
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Zou de blokjes draaien zodat je er niet met je voet in kan stappen en als je ze over de hele breedte maakt heb je een volwaardige trap…
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor en suturb

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dergelijke blokjes zijn vooral nuttig als je trap extreem steil is, maar dat is hier niet het geval. Dus zijn treden over de gehele breedte veel veiliger/wenselijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en suturb

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.