Karretje achter 1-assige trekker

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik heb verschillende hobby,s, waaronder werken met hout en 1-assige trekkers (waarvan ik er meerder heb) ik ben nu een karretje achter een 1-assige trekker aan het maken zodat ik er mee op de weg kan rijden.
Het frame heb ik in elkaar gelast en nu wil ik er een houten opbouw op maken zodat ik kan zitten en wat spullen in op kan bergen.
Ik heb een eiken tafelblad in plankjes gezaagd zodat ik daar mijn voeten op kan zetten.
Ik wil ook wat houtdraaiwerk er in verwerken.
Nu wil ik het zitgedeelte opbouwen van cederhout in combinatie met vurenhout, is dit een goede combinatie?

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

met Vurenhout zal het wel lukken om er een deugdelijke constructie mee te bouwen, maar Cederhout is het een andere kwestie.

Geen van beide houtsoorten zijn gemakkelijk mooi te draaien en af te werken, maar Vuren draait wel het beste van de twee soorten. Om het mooiste resultaat te krijgen wel snijdend draaien met een zeer scherpe guts of een platte beitel, schuren is dan niet meer nodig.

Ik vermoed dat je met Cederhout Western Red Cedar bedoelt, dat is een zeer duurzame houtsoort, maar als keerzijde heeft het maar een geringe mechanische sterkte, schroeven(rvs), spijkeren(rvs) en houtverbindingen moeten met bijzondere aandacht uitgevoerd worden om toch tot een degelijke constructie te komen.

Als je nog wat stukjes Eik over hebt is dat sowieso een veel betere keuze voor het doel dat je voor ogen hebt.

Mvg,

André
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het cederhout komt uit mijn eigen tuin van een omgewaaide Cedrus atlantica "glauca"
En eik heb ik niet veel meer, moet ik maar kijken of ik het daar mee red.
Ik zal dan in ieder geval plankjes aan elkaar moeten lijmen.

Ik wil zo werken dat er geen schroeven in het zicht zijn, maar dit gaat wel lukken.
Ik ga de schroeven verzinken zodat er een houtprop van het zelfde hout er bovenop gelijmd kan worden, dan is het vrijwel niet te zien.
Een prop van een heel ander soort hout is ook mogelijk (contrast)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.