Kapzaag van "de praktijk"

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
170
82
Aalten
Een normale 3 hoek vijl is ook niet hard genoeg. Een paar keer strijken en de puntjes van de vijl beginnen te glimmen.

Verkoper in de winkel keek ook vreemd toen ik een gewone vijl afwees en zei dat er speciale vijlen voor zijn.
Dat is bij mijn oude werkgever, dus met voorkennis gezocht en gevonden. De laatste in een oud doosje... een mooie behoorlijk zoete vijl.
 

Bijlagen

  • 20220414_173317.jpg
    20220414_173317.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 26

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Tip van Paul sellers: zaag met een ijzerzaag in het diepste gedeelte van de tanden en de vijl gaat veel langer mee.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België

Jaren geleden eens aanbevolen door Paul Sellers dacht ik. Ze hebben alle soorten vijlen, ook zaagvijlen. Maar ook raspen (zowel machinaal als handgestoken). Je moet alleen even zelf goed zoeken welk type vijl je nodig hebt. Ik heb geen idee van de huidige prijzen, maar een paar jaar geleden daar zaagvijlen en raspen besteld. Communicatie liep via de mail (ze hadden geen webshop) zeer vriendelijk en zeer snel verzonden.
Klopt, die zijn goeie kwaliteit. Ik koop ze bij lokale ijzerwarenwinkel.
 

olekike

Nieuw lid
14 sep 2017
2
0
Zaagvijlen zijn niet makkelijk meer te vinden in ijzerhandel.
Ik moet ze steeds via het net bestellen

Hieronder een tabel voor als er iemand ernaar op zoek is.

De grootte van de vijl is in relatie tot de tandafstand. Hier in TPI weergegeven.
Een vijl voor zagen te vijlen wordt maar voor een beperkt aantal slijpbeurten gebruikt. Men wil toch echt een tamelijk frisse vijl om snel een consistente vertanding te bekomen. Daarna kan de vijl nog wel voor ander werk gebruikt worden, maar het scherpe is ervan af.
Vooral de ( afgeronde of van een vlakje voorziene) hoeken zien af.
Het best koopt men er dus meerdere tegelijk.

merk Bahco

2-302-18-2-0 Bahco Needle File 7 inch voor 15 + tpi

4-186-07-2-0 Bahco Slim Saw File 7 inch voor 5 - 7 tpi

4-187-05-2-0 Bahco X Slim Saw File 5 inch voor11 - 12 tpi

4-187-06-2-0 Bahco X Slim Saw File 6 inch voor 8 - 9 tpi

4-187-07-2-0 Bahco X Slim Saw File 7 inch voor 6 - 8 tpi

4-188-06-2-0 Bahco XX Slim Saw File 6 inch voor 10 - 11 tpi

4-188-05-2-0 Bahco XX Slim Saw File 5 inch voor 12 - 15 tpi


Groeten
Ornament

www.houtsnijden.eu
Beste Ornament, het is inderdaad lastig om deze vijlen te kopen. ik zoek m n ongeluk op t net, zonder succes. ook ijzerwarenwinkels bij mij in de buurt, verkopen helaas een 'nee'. Heeft u aub n tip voor me? ik zoek een vijl van Bahco 4-188-05-2-0. mvg, Hendrik
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Beste Ornament, het is inderdaad lastig om deze vijlen te kopen. ik zoek m n ongeluk op t net, zonder succes. ook ijzerwarenwinkels bij mij in de buurt, verkopen helaas een 'nee'. Heeft u aub n tip voor me? ik zoek een vijl van Bahco 4-188-05-2-0. mvg, Hendrik

Hallo Olekike,
ik bestel ze steeds via het internet, wat ik eigenlijk maar heel zelden doe, enkel voor dingen die ik hier niet in de winkels kan vinden.

Even intikken en onmiddelijk vond ik deze

Amazon.de : Bahco 4-188-05-2-0
oei, niet op voorraad. Indien je geduld hebt

of anders deze:
Amazon.nl : bahco 4-188-05-2-0
deze zijn nog wel op voorraad

Hopelijk helemaal wat je zoekt,

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

olekike

Nieuw lid
14 sep 2017
2
0
Hallo Olekike,
ik bestel ze steeds via het internet, wat ik eigenlijk maar heel zelden doe, enkel voor dingen die ik hier niet in de winkels kan vinden.

Even intikken en onmiddelijk vond ik deze

Amazon.de : Bahco 4-188-05-2-0
oei, niet op voorraad. Indien je geduld hebt

of anders deze:
Amazon.nl : bahco 4-188-05-2-0
deze zijn nog wel op voorraad

Hopelijk helemaal wat je zoekt,

groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
Dank voor de reacties. ik heb via amazon de laatste 2 uit Spanje besteld. is dan ongeveer 12 euro per stuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.