Kapex KS60 Zero clearance insert

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
130
86
Venlo
Met inspiratie van Dennis van Hooked on Wood heb ik een Zero clearance insert met fence ontworpen, die eenvoudig te printen is op een 3d printer. Nu was dit natuurlijk ook makkelijk in hout te maken, dit kan altijd nog, nu ik de 3d modellen klaar heb en de exacte afmetingen die perfect passen.
Gisterenavond een test-versie geprint in hoge snelheid en met minimaal materiaal en op dit moment ligt deel 1 onder de printer in de uiteindelijke kwaliteit.

er moet alleen nog een stop-blokje bij achter de zaag, om de extra dikte van de fence op te vangen.

Graag jullie op en aanmerkingen en wellicht verbeterpunten om het nog handiger en beter te maken.

IMG_0956k.jpg

teunos

Actieve deelnemer
12 apr 2021
137
108
Oss
Heb je de infill rondom het zaagblad van de vervangbare insert met een modifier in de slicer massief gemaakt?

SamuelHelsen

Actieve deelnemer
21 okt 2024
37
1
Kontich
Ik heb ook juist een kapex 60 gekocht. Maar wel de set. Ik begrijp echter de meerwaarde niet van uw ingreep. Wat is de bedoeling hiervan? Is wel jammer, ook bij het origineel dat er geen schaalverdeling op staat.

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
130
86
Venlo
Ik heb ook juist een kapex 60 gekocht. Maar wel de set. Ik begrijp echter de meerwaarde niet van uw ingreep. Wat is de bedoeling hiervan? Is wel jammer, ook bij het origineel dat er geen schaalverdeling op staat.
Probeer maar eens een plank vuren/steigerhout of zo af te korten en kijk naar de tear out aan de achterzijde.
Een schaalverdeling kan ik er nog eenvoudig opzetten

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.937
3.513
Als je dat enigszins wil voorkomen, moet je dat blokje na elke zaagsnede vervangen. Dan gaat je printer op die van de ECB lijken.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Indien gefixeert ook gewoon daarna. Tenzij je zaagblad niet stabiel draait.
Ik zie nog steeds geen voordeel tov van gewoon een plankje resthout.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.937
3.513
Als je met een gewoon blad zaagt, dan zorgen de uitbrekende spanen, dat je gat uit slijt. Ook wil het zaagblad wat wandelen. Bij mijn zaagbak moet ik ook regelmatig dat stukje vervangen als ik hele schone uiteinden aan mijn hout wil.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.738
513
Dordrecht
Niet of nauwelijks last van, bij twijfel hpl of melamine erachter. Hoe hard dit plastic idee is weet ik niet, maar ook dat zal vast aanzienlijk langer meegaan dan 1 zaagsnede.

Ton16

Nieuw lid
3 sep 2024
2
0
Acquoy
Hallo,
ik heb ook pas een kapex60 aangeschaft.
ik zou ook wel een clearence insert willen is deze ergens te koop?

gr:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.