Kapex houden of niet?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik val in herhalingen, maar ik koop geen Parkside oid terug, maar fatsoenlijk gereedschap van een ander merk wat meer dan voldoet voor bouwwerkzaamheden.
Afhankelijk wat ik voor een eigenlijk nieuwe Kapex terugkrijg heb ik voor bijna niets of iig een zeer beperkte investering als extra een zaagtafel en dat geeft meer mogelijkheden. Ik hou al snel enkele hpnderden euro's over na verkoop en aanschaf nieuw verwacht ik en dat is een leuke aanbetaling op een zaagtafel

Het is dan geen Festool, maar half NL is met die kwaliteit gebouwd, ik zie eigenlijk geen aannemers een Kapex aanschaffen. Des te langer ik er over nadenk, des te meer ik toch neig naar verkoop. Lang geleden dat mijn Festool verzameling slonk.... 😳
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik heb sinds kort een Kapex ter vervanging van een DeWalt en ja hij is goed, maar zoveel beter, ik ben van mening van niet.

Als je een fatsoenlijke prijs kan krijgen snap ik de stap naar 2 machines, sterker nog met een bijna gesloten beurs zelfs slim. Tenzij geld geen rol speelt;)
 

TonP

Actieve deelnemer
31 mei 2020
346
126
Man man wat een moeilijke beslissing zeg.... Alsof je moet kiezen tussen twee huwelijkspartners.
En daar zouden wij nog iets aan toe moeten voegen?
succes met je zaag, doe er mee wat je wil😁
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Man man wat een moeilijke beslissing zeg.... Alsof je moet kiezen tussen twee huwelijkspartners.
En daar zouden wij nog iets aan toe moeten voegen?
succes met je zaag, doe er mee wat je wil😁
Ik was benieuwd of ik iets over de kop zag, want een luxeprobleem is nog steeds een probleem.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb sinds kort een Kapex ter vervanging van een DeWalt en ja hij is goed, maar zoveel beter, ik ben van mening van niet.

Als je een fatsoenlijke prijs kan krijgen snap ik de stap naar 2 machines, sterker nog met een bijna gesloten beurs zelfs slim. Tenzij geld geen rol speelt;)
Mag ik vragen welk model DeWalt je had?

Zoals gezegd is de wensenlijst lang, dat is bij iedere verbouwing het geval, dus geld komt toch wel op. Mijn dillema komt eigenlijk voort uit de groene koorts die ook hier stevig heerst, vandaar dat ik gevoelsmatig wat lastig afstand doe van de Kapex. Helaas zie ik tot nog toe ook hier voor mij geen doorslaggevende argumenten staan om de zaag te houden, hoe jammer ook....
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
De DWS778 een erg fijne machine en de schaduwlijn is perfect. Maar ik denk dat de meeste ex-ELU machines goed genoeg zijn.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik was naar dezelfde machine aan het kijken, nette prijs, fatsoenlijke zaagcapaciteit en ook licht en handzaam naar mijn idee. Stalen kap is voor mij ook een pré aangezien ik een keer een complete kap van een Bosch in splinters om mijn oren heb gehad.
Wat was voor jou de reden om toch te upgraden naar de Kapex?
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Tja, aannemers kijken niet op een centimeter meer of minder, meubelmakers vinden een millimeter afwijking al te veel... Het is maar waar je dat ding voor nodig hebt.
OT: Ik heb het idee dat je al voor je de vraag gesteld had, een beslissing hebt genomen... Daarom hou ik me vanaf nu verre van dit draadje, if you don’t mind : )
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb geen beslissing genomen, eea zal sowieso ook afhangen van wat de Kapex op kan brengen. Ik ben niet van zins de ene zaag voor de andere van (iets) mindere kwaliteit uit te wisselen. Er moet een voordeel in gebruik zijn als tegenhanger.
Ik kon geen goede redenen bedenken om niet te wisselen, vandaar de vraag. Ik heb tot nu toe -voor mij- nog geen goede redenen gehad om dit niet in gang te zetten, ondanks mijn groene koorts.

Als jij trouwens met een goede afkortzaag niet op de mm nauwkeurig kunt zagen dan ligt dat echt aan jezelf. Een Kapex is echt niet of nauwelijks accurater dan kwalitatieve alternatieven, het is puur wat extra bedieningsgemak. Ik kan met mijn Makitaatje van 300 euro ook prima haaks en nauwkeurig afkorten....
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Als jij trouwens met een goede afkortzaag niet op de mm nauwkeurig kunt zagen dan ligt dat echt aan jezelf. Een Kapex is echt niet of nauwelijks accurater dan kwalitatieve alternatieven, het is puur wat extra bedieningsgemak. Ik kan met mijn Makitaatje van 300 euro ook prima haaks en nauwkeurig afkorten....

Ik ben geen fan van dergelijke zagen, te onnauwkeurig en te lomp.

? beide quotes van jezelf.... niet heel consistent.... bovendien geef ik aan dat je met een beetje moeite en goede wil heel nauwkeurig kunt zagen, dat weet ik uit ruime ervaring en niet uit allerlei boekjes en je zegt gewoon dat het niet waar is.

Bij bijv. mijn CS70 is dat anders, die gebruik ik bij bijna iedere klus, ondanks hey gesleep.

Als je al een CS70 hebt waarom wil je dan een DeWailt erbij….. voor mij is het niet echt een samenhangend verhaal wat je wilt meer en wat er ook gezegd wordt enige wat je doet is uitleggen dat dat slechte argumentatie is.

Dat mag en niks mis mee maar je weet gewoon dus al heel goed wat je wilt doen dus doe het dan 

Het lijkt erop dat je wilt horen dat goed gereedschap inruilen voor meer maar minder goed gereedschap een goed idee is en de consensus uit alle antwoorden lijkt te zijn dat dat niet echt een heel goed idee lijkt. Als je doel is om dat te horen dan is de missie dus niet geslaagd.

Je hoeft niet te doen wat de algehele opinie hier is maar je lijkt teleurgesteld in het antwoord, das natuurlijk het risico als je op een forum waar verstandige mensen aan deelnemen een vraag stelt :)
 
Laatst bewerkt:

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik heb sinds kort een 778 en hij is echt heel fijn, maar hij is ook lomp zwaar, nog net te tillen met beide armen vol zeg maar. Als het licht moet ga je naar de 775 denk ik, maar dat is dan ook meteen hun consumenten modelletje met een klein blad.

Als je die overweegt, en je eigenlijk alleen gaat verbouwen, waarom dan niet een railsquare? Naar mijn idee is dat bij het verbouwen nog fijner dan een afkortzaag omdat je je zaag naar het hout brengt IPV het hout naar de zaag.

Marktplaats is echt insane over A-merk machines. Als je je kapex daar op zet lever je max 150 in op de nieuwprijs. Als die dingen goedkoop 2e hands te krijgen waren hadden we hier allemaal een kapex.
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio en MaartenS

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
? beide quotes van jezelf.... niet heel consistent.... bovendien geef ik aan dat je met een beetje moeite en goede wil heel nauwkeurig kunt zagen, dat weet ik uit ruime ervaring en niet uit allerlei boekjes en je zegt gewoon dat het niet waar is.



Als je al een CS70 hebt waarom wil je dan een DeWailt erbij….. voor mij is het niet echt een samenhangend verhaal wat je wilt meer en wat er ook gezegd wordt enige wat je doet is uitleggen dat dat slechte argumentatie is.

Dat mag en niks mis mee maar je weet gewoon dus al heel goed wat je wilt doen dus doe het dan 

Het lijkt erop dat je wilt horen dat goed gereedschap inruilen voor meer maar minder goed gereedschap een goed idee is en de consensus uit alle antwoorden lijkt te zijn dat dat niet echt een heel goed idee lijkt. Als je doel is om dat te horen dan is de missie dus niet geslaagd.

Je hoeft niet te doen wat de algehele opinie hier is maar je lijkt teleurgesteld in het antwoord, das natuurlijk het risico als je op een forum waar verstandige mensen aan deelnemen een vraag stelt :)

Ik heb nul belangstelling voor een bouwzaag, die voldoen niet voor mijn vraag en dat weet ik ook uit ervaring. Wat jij acceptabel vindt hoeft dat niet voor mij te zijn.

Je snapt het duidelijk niet; ik wil een 2e set gereedschap voor in Frankrijk hebben, die CS70 blijft in NL.

Ik wil niets horen, ik wil weten of er argumenten zijn om de Kapex te houden en die lijken er dus niet te zijn behalve groene koorts. Nergens zie ik mogelijkheden genoemd die met een DeWalt niet kunnen en met een Kapex wel zouden kunnen. Een DeWalt is gewoon geen slechte zaag, terwijl iedereen net lijkt te doen of dat wel zo is. Ik kan met een Kapex niet schulpen, daar ligt in een wisseling dus een extra bewerkingsmogelijkheid en dat was voor mij reden om over verkoop na te gaan denken.

En jezelf verstandig noemen is nooit verstandig......
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Ik heb sinds kort een 778 en hij is echt heel fijn, maar hij is ook lomp zwaar, nog net te tillen met beide armen vol zeg maar. Als het licht moet ga je naar de 775 denk ik, maar dat is dan ook meteen hun consumenten modelletje met een klein blad.

Als je die overweegt, en je eigenlijk alleen gaat verbouwen, waarom dan niet een railsquare? Naar mijn idee is dat bij het verbouwen nog fijner dan een afkortzaag omdat je je zaag naar het hout brengt IPV het hout naar de zaag.

Marktplaats is echt insane over A-merk machines. Als je je kapex daar op zet lever je max 150 in op de nieuwprijs. Als die dingen goedkoop 2e hands te krijgen waren hadden we hier allemaal een kapex.

Ik dacht dat die 778 juist redelijk tilbaar is? Zo'n 6 kg lichter dan een Kapex als ik de specs mag geloven? Lekker dragen doet geen enkele afkortzaag (laddertje op, brrrr...), maar meestal is het ook maar max. 2x per dag gelukkig. Goed te horen dat hij bevalt trouwens, je hebt geen minpunten ondervonden?

Ik heb een tijdje CLS-en proberen af te korten met een square en accu cirkelzaag, maar dat werkt voor mij toch niet heel prettig. Daarbij zal ik veel afwerking gaan doen met redelijk fijn lijstwerk (Franse detailtjes, leuk!) en dat werkt niet met die combi.

Ik ga hem dit weekend maar eens op MP zetten dan, kijken wat er gebeurd. Als je gelijk hebt dan kan ik zeker wisselen, dus ben zeer benieuwd...!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.245
292
Heelsum
Je snapt het duidelijk niet; ik wil een 2e set gereedschap voor in Frankrijk hebben, die CS70 blijft in NL.

Ik wil niets horen, ik wil weten of er argumenten zijn om de Kapex te houden en die lijken er dus niet te zijn behalve groene koorts. Nergens zie ik mogelijkheden genoemd die met een DeWalt niet kunnen en met een Kapex wel zouden kunnen. Een DeWalt is gewoon geen slechte zaag, terwijl iedereen net lijkt te doen of dat wel zo is. Ik kan met een Kapex niet schulpen, daar ligt in een wisseling dus een extra bewerkingsmogelijkheid en dat was voor mij reden om over verkoop na te gaan denken.

En jezelf verstandig noemen is nooit verstandig......

Het wordt wat onvriendelijk, I rest my case...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Het wordt wat onvriendelijk, I rest my case...

Stel je niet zo aan, je eigen toon is exact hetzelfde.

Ik zet gewoon helder neer wat mijn motivatie is, het wordt nergens persoonlijk buiten je eigen opmerking.

Reageer maar gewoon niet meer ajb, ik hou niet van mensen die mij hun mening op willen dringen. Ik beslis zelf wat ik wel en niet doe. Gelukkig zijn er anderen die wel gewoon open willen discussiëren los van uitkomst.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
253
11
Het handigst is waarschijnlijk gewoon verkopen en de twee andere machines kopen. Hoef je niet meer te twijfelen. Het zal ook prima werken met het alternatief.

Als je later er achter komt dat een Kapex toch voordelen biedt, kun je altijd (met enige bijbetaling) de verkoop/ruil andersom doen.

Niet doet, levert je waarschijnlijk voor de rest van je leven de vraag op: had ik toch niet ...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Het handigst is waarschijnlijk gewoon verkopen en de twee andere machines kopen. Hoef je niet meer te twijfelen. Het zal ook prima werken met het alternatief.

Als je later er achter komt dat een Kapex toch voordelen biedt, kun je altijd (met enige bijbetaling) de verkoop/ruil andersom doen.

Niet doet, levert je waarschijnlijk voor de rest van je leven de vraag op: had ik toch niet ...

Ik ga hem gewoon maar te koop zetten, eerst maar eens kijken of het plan überhaupt levensvatbaar blijkt...

En je hebt helemaal gelijk, ik kan altijd weer terug. Gebruik in Frankrijk zal ook wijzigen, het is ook de wens daar in de toekomst een werkplaats bij te bouwen en dan zal daar sowieso een grotere zaagtafel staan en wordt een kleine waarschijnlijk overbodig en dan zal ik ook wel een afkorter met grotere capaciteit willen.....

Ik ga van het weekend maar even foto's nemen dan en me voorbeiden op MP handelaarsvragen... 😁
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Ik zat ook met bijna hetzelfde probleem, maar dan met een Festool trekzaagtafel met geleider slede.
De oude versie met een Festool ATF 55 EB/1 er onder.
Toendertijd gekocht, 3x mee gezaagd en hem alleen als tafelopslag gebruikt, na 4 jaar de keuze gemaakt om hem te verkopen, voor een goede prijs is hij via MP verkocht.
Later hier op het marktplein een Dewalt DW745 tafelzaag en een Dewalt DWS777-QS afkortzaag van het geld gekocht.
Tot op de dag van vandaag geen spijt gehad.
ik heb er wel denk ik een maand erover nagedacht, zal ik wel, zal ik niet, het is wel een Festool.
Nu weet ik dat er iemand anders de trektafel vaker gebruikt dan dat ik deed.
Met de beide Dewalts, kan ik meer uit de voeten dan de Festool.
Dit is mijn persoonlijke ervaring, de keus is aan jou.

groet, Michael
 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Grappige is dat ik de CS70 kuist wel heel veel gebruik. Zo zie je maar dat over gebruik niet valt te twisten.

Ik ben al even lekker aan het googlen welke afkortzaag het moet worden. De dws778 is bij zaken met een mooi prijsje steeds uitverkocht en sowieso lastig leverbaar. Heb blijkbaar een hele leuke aanbieding bij bouwmaat net gemist...
Weet iemand of er een nieuw model aankomt oid?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.