Kapex 120 zaagt niet haaks?

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.546
256
Hij zaagt niet door?
Wellicht heb je de diepteverstelling dan niet goed staan.

Edit:
Owww... je klacht is dat ie niet haaks zaagt...
Wellicht duw je de zaag(/het handvat) teveel naar beneden ipv in de richting dat ie moet zagen:

Op foto 1 moet je van linksboven naar rechtsonder bewegen met het handvat.
Op foto 2 net andersom.
 
Laatst bewerkt:

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
75
19
Zijn je plinten wel overal even dik? als ze aan de onderkant (waarmee ze op de vloer staan) dikker zijn en naar boven toe dunner worden dan is bepalend hoe je ze op de zaag legt voordat je gaat zagen, dat lijkt zo vlgns mijn op beide foto's te zien.

en zaag je bij "gewoon recht" wel haaks?
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
981
403
hilversum
als je zaag in de recht stand staat is het zaagblad dan haaks op je aanslag?
Lijkt mij erop dat ie een paar graden er naast zit.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.790
749
Enschede, Twente
Ook goed om te weten: zaag dat verstek eerst ietsje overmaats, bijna een zaagsnede te lang. Als je vervolgens op maat zaagt zal het zaagblad veel minder zwabberen (hoeft minder materiaal weg te drukken) en krijg je wel een haaksere kant. Dat is tenminste mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: OntHout

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Aan de foto's te zien lijkt het mij zoals Beansr al aanhaalde dat de plinten onder dikker zijn dan boven. Voor dat je aan de zaag gaat calibreren zou ik het eerst proberen door de plinten op de zaag te leggen zoals ze tegen de muur komen (de achterkant van de plint op de tafel, of bij rechtop zagen, tegen de achteraanslag)

Als ik hele korte stukjes zaag, zaag ik ze plat, en leg ik altijd een strook erachter die door loopt (dan krijg je een "zero clearance fence") zodat op het korte stuk niet een klein stukje hout blijft staan, of erger het stukje tussen de achteraanslag door weggeschoten wordt. Voor mij werkt het dan het makkelijkst als ik eerst het verstek zaag als de plint nog langer is, dan de zaag weer recht zetten en afkorten.
 
Laatst bewerkt:

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
46
Tilburg
Ik vind deze video van William Ng erg leerzaam. Daarnaast is de methode erg precies. Mijn dwarsgeleider op mijn fomaatzaag zaagt na instellen op deze manier tot op 0,05 mm/meter nauwkeurig. De vertaalslag naar je afkortzaag moet je zelf maken. Succes.

https://youtu.be/UbG-n--LFgQ

P.s. ik heb de video een paar keer bekeken voordat ik het echt snapte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.