Kapex 120: Afzuiging zit verstopt?

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Mijn Kapex heeft altijd goed gewerkt met oa een CTL Midi maar sinds een tijdje voel ik geen lucht meer stromen en schiet het zaagsel alle kanten op.
Gevolg is dat ik denk dat er wat in de afzuiging van de machine vast zit. ik zie van boven en onderaf niets geks, maar ik denk dat dat niet zoveel zegt.

De rubber flap heb ik al losgehaald, daar zat een berg verpoederd MDF achter, dus ik denk dat er in de afzuig-buis ook wel eea zit. Waar kan ik het beste beginnen met schroeven voor zoiets, zijn hier trucs voor? Langzaam onderdeel voor onderdeel de zaag uit elkaar halen doe ik liever niet omdat ik daarna vrees ik alles opnieuw haaks mag zetten etc/stellen etc.
Ik heb ook geen endoscoop liggen om even in de buis zelf te kijken.

Waar kan ik het beste met zoiets beginnen? Ik wilde zelf 29+30 loshalen vanuit deze tekening:

expl_ks120eb_08_1.jpg

Maar voor mijn gevoel mis ik dan nog wel een aardig deel van de luchtbuis.
 

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hoi allemaal,

Mijn Kapex heeft altijd goed gewerkt met oa een CTL Midi maar sinds een tijdje voel ik geen lucht meer stromen en schiet het zaagsel alle kanten op.
Gevolg is dat ik denk dat er wat in de afzuiging van de machine vast zit. ik zie van boven en onderaf niets geks, maar ik denk dat dat niet zoveel zegt.

De rubber flap heb ik al losgehaald, daar zat een berg verpoederd MDF achter, dus ik denk dat er in de afzuig-buis ook wel eea zit. Waar kan ik het beste beginnen met schroeven voor zoiets, zijn hier trucs voor? Langzaam onderdeel voor onderdeel de zaag uit elkaar halen doe ik liever niet omdat ik daarna vrees ik alles opnieuw haaks mag zetten etc/stellen etc.
Ik heb ook geen endoscoop liggen om even in de buis zelf te kijken.

Waar kan ik het beste met zoiets beginnen? Ik wilde zelf 29+30 loshalen vanuit deze tekening:

expl_ks120eb_08_1.jpg

Maar voor mijn gevoel mis ik dan nog wel een aardig deel van de luchtbuis.
Kan je niet even met zo’n trekveer wiebelen in de afbuiging (met verwijderd zaagblad) terwijl de stofzuiger aan staat? Komt het misschien wel los.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Met de stofzuiger aan de andere kant zuigen zodat het los komt?
desnoods even met een stuk instalatiedraad er in roeren
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
de andere component - de ctl midi - doet het nog altijd zoals voorheen ?
Voelt op het oog goed. Mijn andere bouwstofzuiger staat even elders dus goed vergelijken is lastig.

Heb net 2 schroefjes bovenop de machine losgedraaid, vlak bij het deel waar de slang van de stofzuiger in kan. Dan haal je dat deel en een ondergelegen deel los. Er hing wel wat stof in dat ik met een verfhoutje heb verwijderd. Zagen ging echt stukken schoner maar na wat 4x4 vurenhouten balkjes zag je nog wel wat stof liggen.
Wellicht binnenkort toch even met een nieuwe zak of schone filters proberen :)

probleem oplost voor nu.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
638
303
Het Groene Hart
Bij mijn afkortzaag had ik een vergelijkbaar probleem, daar zat een klein plakje van een vurenhouten balkje dwars in het afzuigkanaal geklemd. Ik zou toch even proberen of die buis helemaal 'leeg' is.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
302
119
Zuid Holland
Bij mijn afkortzaag had ik een vergelijkbaar probleem, daar zat een klein plakje van een vurenhouten balkje dwars in het afzuigkanaal geklemd. Ik zou toch even proberen of die buis helemaal 'leeg' is.
Ja dat verwachtte ik ook. Heb veel 4x4 afgekort in dunne plakjes. Die stukken verdacht ik van zoiets, maar dat viel mee.

Heb er daarstraks doorheen kunnen kijken. Als de stofzuigerzak echt vol is ga ik nog eens vergelijken .
 
  • Leuk
Waarderingen: JochemK

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.