Kantfineer afwerken

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
871
Ulvenhout
Ik werk gefineerde plaat vaak af met voorgelijmde kantenband van 0.6mm. Ik heb verschillende manieren gebruikt om het kantenband netjes af te werken. Met een beitel, met een scherp mesje, met een kopieerfrees langs het fineer etc. Nu heb ik voor dit project wel 50 meter dat ik moet trimmen en ik lees dat er vaak een 2mm radius op wordt gezet met een kantenfreesje. Maar volgens mij is dit toch niet mogelijk met zulk dun kantenband? Ik heb een stukje geprobeerd en zie een witte lijn tevoorschijn komen. Hoewel ik nog niet op het MDF zit is het resultaat niet echt fraai. Volgens mij zie je de lijmlaag en blijf je dit zien na het oliën.

Ook als ik eerst het overschot weg snij en daarna met een schuurpapiertje het kantje breek zie ik vaak de lijmlaag.

Hoe krijg ik dit wel netjes?

20211128_155144.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Met een donkere houtsoort is dit bijna niet te doen. Wat je kunt proberen is in 2 fases werken: kantenband aanbrengen, randen afsnijden en dan nog een keer met de strijkbout erover heen, puur over de uiterste punt van de randen. Als je goed de randen aanduwt wordt de lijmnaad nog wat dunner. Daarna alles schuren, en afwerken.
 

jorisvh

Post veel
Afrondfrees is voor ABS band van >1mm dik.

De langse kanten van dunne fineerbandjes snij ik er weg door met de scherpe kant van een halfronde vijl naar de plaat toe te ‘zagen’. In mijn ervaring minder risico om het fineer op de plaat te beschadigen dan met een beitel of mes.

Soms ook met een fineerstripper
Dat werkt verbazingwekkend goed voor amper 5€. Je kan de mesjes verwijderen als ze bot zijn maar heb ze nog nooit apart te koop gevonden. Ik koop gewoon een nieuwe.

Kopse kanten wel met een beitel.

edit: best het strijkijzer op het einde even over de rand van de plaat laten kantelen. Zo duw je de lijm naad wat dunner zoals hierboven al gezegd is en zo “breek” je het fineer ook waardoor het makkelijker af te snijden is.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
871
Ulvenhout
Inmiddels bijna alle manieren geprobeerd en dit is wat voor mij nu het beste en snelste werkt:

Overschot weghalen met een schraapstaal: schraapstaal platleggen op de plaat en met een 'snijdende' beweging haal je het overschot aan kantfineer snel weg. Zoals hier:
Daarna met een excentrische schuurmachine de rest vlakmalen met bovenzijde van de plaat. Wanneer je hierna met een schuurblok en schuurpapier er een rond kantje op zet rul je als het ware de zichtbare lijmlaag weer weg. Dit kan trouwens ook met de schuurmachine, maar je moet niet te lang op 1 plek blijven.

Resultaat is veel beter dan de openingspost:

20211130_132858.jpg
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Waarom zou het beschadigen? Met 240 is de afname niet zo groot dat je heel snel door de fineer heen zit.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
871
Ulvenhout
Nee je beschadigt het niet. Ik schuur voordat ik het afwerk met Osmo nog met 180. Ik heb een simpele schuurmachine, geen Rotex oid.
Ik zag eens een filmpje waar werd gekeken hoelang het duurde voordat je door de fineer heen was met verschillende soorten schuurmachines. En bij de normale excentrische duurde dat echt enkele minuten.

Deze dus:
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en ZotVanHout

Metenisweten

Actieve deelnemer
5 dec 2021
28
4
Belgium
Goede tips! Dat afronden met de frees is op een minimale radius toch? Vraag me af of je ook gewoon met die volgfrees het overtollige fineer kunt verwijderen ipv met het schraapmes?
 

jorisvh

Post veel
Dat afronden met de frees is op een minimale radius toch?
Afronden gebruik ik enkel bij dikke bandjes bvb 1-2mm ABS. Voor fineer ga je de lijmnaad en evt zelfs de drager (MDF of MPX) enkel meer zichtbaar maken.
Vraag me af of je ook gewoon met die volgfrees het overtollige fineer kunt verwijderen ipv met het schraapmes?
Zeker, met een rechte kopieerfrees lukt dat ook. Is wel opletten om de frees mooi recht te houden als de voetplaat enkel op de smalle kant van de plaat steunt.
Daar bestaan misschien hulpstukken/geleiders voor waarvan ik het bestaan nog niet ken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.175
871
Ulvenhout
Vraag me af of je ook gewoon met die volgfrees het overtollige fineer kunt verwijderen ipv met het schraapmes?
Ja je kan het ook gelijk frezen met de kopieerfrees, maar naast dat je de frees heel recht moet houden op de smalle kopse kant (zoals al is geschreven), heb ik vaak last dat de lager van de kopieerfrees helemaal onder de lijmresten van het kantenband komt te zitten. Zeker als je een wat breder kantenband gebruikt.
Dan krijg je dus geen strakke snede meer want je frees gaat hobbelen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Even een topic afstoffen van een half jaar geleden. Ik heb voor een stellingkast gekozen voor meubelplaat vanwege het gemak van het schoonmaken omdat we voornamelijk was- en schoonmaakmiddelen daar gaan neerzetten.
Omdat ik de randen netjes wilde hebben en niet met vuren kanten en verf aan de slag wilde, gekozen voor kantbanden. Kantband van de Praxis en Karwei, dus misschien ligt daar een deel van het probleem.
Heb alle problemen wel gehad:
- band bleef niet zitten na hard worden van de hotglue --> extra houtlijm lijkt iets te helpen
- kanten niet strak gekregen --> niet echt opgelost gekregen, maar heb alleen met de hand geschuurd
- afwerken ging niet goed --> el cheapo tooltje heeft aardig wat beschadigd, dat ik gelukkig voornamelijk aan de onderkant kan verstoppen.

En ik gebruikte mijn verfstripper op 230C om de boel op te warmen, ipv een strijkbout.

Hoewel het resultaat dus tegenvalt, is het wel iets dat bevalt omdat ik niet met verf aan de gang hoef. Ik overweeg dus een ander "mesje" te kopen en het dan nog een keer te proberen. Iemand al een keer met lijmtangen wat geprobeerd? Ik kan tot 800mm breedte klemmen, maar zou dat beter werken?
Iemand tips voor betere kwaliteit kantenband?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
En ik gebruikte mijn verfstripper op 230C om de boel op te warmen, ipv een strijkbout.
zelf heb ik geen ervaring met een verfstripper maar kan me niet voorstellen dat dit een efficiente tool is. De warmteoverdracht in vgl met een strijkijzer is ettelijke malen kleiner met een stripper dus denk ik dat je de lijmkant onvoldoende hebt gesmolten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.171
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
zelf heb ik geen ervaring met een verfstripper maar kan me niet voorstellen dat dit een efficiente tool is. De warmteoverdracht in vgl met een strijkijzer is ettelijke malen kleiner met een stripper dus denk ik dat je de lijmkant onvoldoende hebt gesmolten
+1
aan de uitlaat van de stripper kan de lucht wel 230° C zijn, maar de warmte op de kantenband is tijdelijk, beperkt en onrechtstreeks
een (oud) strijkijzer doet het wegens het rechtstreeks en groter kontakt beter
de temperatuur daarvan heb ik nooit gemeten
 

jorisvh

Post veel
het was voorgelijmde kantenband, neem ik aan?
melamine, ABS, fineer?

als je met die verfstripper op de lijmkant blaast, dan zou dat toch moeten lukken, denk ik. sommige eenvoudige kantenlijmmachines, die enkel voorgelijmde bandjes aankunnen, werken ook met hete lucht. ik betwijfel dat die lucht veel heter is want je wil je spaanplaat ook niet in de fik steken.
als je op de zichtzijdes blaast, dan moet de warmte er door. de warmtecapaciteit van lucht is erg klein. zodra die een kouder oppervlak raakt, koelt die snel af.
met een strijkijzer voeg je ook warmte toe aan de zichtzijde en moet die er dus ook door maar dat strijkijzer blijft warm.
voor ABS >1mm is warmte inbrengen aan de lijmzijde de beste optie want daar krijg je de lijm moeilijk heet genoeg.

uiteraard kan je niet voorgelijmde kantenbanden op allerlei manieren lijmen.
  • met PVA en klemmen
  • met contactlijm en aanrollen
  • met PVA, laten drogen en dan met strijkijzer terug activeren.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Ik heb de stripper voorzien van een opzetstuk met tuitje en extra de tijd genomen om alles te verwarmen en aan te drukken. Het lijmen was / is niet het grootste probleem geweest, dat was het afwerken.

Het was inderdaad voorgelijmde melamine kantenband. Kan geen andere zonder lijm vinden.

Onze "oude" strijkbout heb ik onlangs gesloopt toen ik de kabel wilde vervangen. Die heeft TEFAL voorzien van een speciale stekker die niet te leveren is ondanks de belofte dat je alle kunt vervangen met het oog op duurzaamheid, maar dat terzijde.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.