Kantenlijmer op 3x16A aansluiting – haalbaar?

Harm2

Nieuw lid
25 jan 2026
1
0
Boxmeer
Ik ben me aan het oriënteren op de aanschaf van een Hebrock Euro 2000 kantenlijmer of iets vergelijkbaars, maar ik zit met een vraag over de stroomvoorziening.

Thuis heb ik een 3x16A aansluiting en verzwaren is helaas geen optie.
Momenteel draai ik al een Altendorf F45 van ±5,7 kW in combinatie met mijn afzuiging (±2,2 kW / 4,5A), en dat gaat in de praktijk.

Nu wil ik daar mogelijk een kantenlijmer aan toevoegen (±5,8 kW), plus een compressor.

Wat ik lastig vind in te schatten:

• Hoe zit het daadwerkelijke stroomverbruik van een kantenlijmer in elkaar?
  • Klopt het dat het grootste vermogen vooral gevraagd wordt tijdens het opwarmen van de lijmbak, en dat het verbruik tijdens normaal werken lager ligt?
  • Of trekt zo’n machine in de praktijk toch vrij constant veel vermogen?
Daarnaast ben ik benieuwd:
  • Zijn er mensen die een Hebrock Euro 2000 (of vergelijkbare kantenlijmer) draaien op 3x16A?
  • Gaat dit in de praktijk goed, of loop je snel tegen problemen aan?
  • Hoe hebben jullie dit opgelost? (bijv. kleinere compressor, schakeling, niet alles tegelijk, etc.)
Alle ervaringen of tips zijn welkom — ik probeer een realistisch beeld te krijgen voordat ik tot aankoop overga.

Alvast bedankt!

jorisvh

Post veel
ik heb zelf geen kantenlijmer op 3x16A draaien, maar wel wat algemene elektrische beschouwingen.

met 3x16A heb je 11kW ter beschikking. dat volstaat voor een 5,8kW kantenlijmer + 2,2kW afzuiger + kleine (<1kW?) compressor (de afkapmessen vragen geen groot debiet).
een kantenlijmer vraagt gedurende meerdere minuten zowat het volle nominaal vermogen bij het opstarten (opwarmen) maar ook nooit meer dan dat.

met je 5,7kW paneelzaag + 2,2kW afzuiger zit je waarschijnlijk dichter tegen de grens want de aanloopstroom van de zaag kan tot 2-3x de nominale zijn (5,7kW -> tot 3x 25A dus?) het feit dat je nu de zaag kan opstarten doet me vermoeden dat je al een automaat met C-karakteristiek hebt en dat je de afzuiging met vertraging opstart.

voor apart gebruik zie ik geen probleem.
beiden tegelijk proberen gebruiken zou ik niet doen. sommige combinaties zullen misschien net lukken maar er zijn zeker scenario’s waar de automaat eruit gaat en
bij een kantenlijmer betekent dat stuk verknoeid of veel werk om het te redden.

• Leuk
Waarderingen: handig18

rik

Post veel
8 nov 2010
876
186
Ook hier heb ik verschillende kantenlijmers gedraaid op 3X 16A een Hebrock euro 2000, een scm evo 100 en nu een Hebrock F2. De afzuiger en compressor draaien wel via een andere meterkast, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen.

Succes met de zoektocht

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.