Kantenfrees voor de OF1010

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben bezig met de verbouwing van onze zolder en hierbij start ook mijn zoektocht naar een goede kantenfrees voor mijn OF1010.
Deze zal dienen om wat multiplex (15mm en 18mm) en 18mm mdf te frezen.
Ik zal dus 2 platen op elkaar verlijmen en ik wil de bovenste plaat netjes wegfrezen zodat ze gelijk loopt me de onderste :)

Ik ben al een zoektocht gestart via Google, maar daar dan is er zoiets als een bos en bomen... :D
De frees mag iets kwalitatief zijn, maar ik gebruik deze niet beroepsmatig.
Bij Festool ook al een kijkje genomen, maar daar kost dergelijke frees +100€...
Ik heb vooral bij Bosch en CMT gekeken, maar daar heb je ook veel verschillen in.

Iemand tips of goede ervaringen met dergelijke frees?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.212
2.581
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je een zaag hebt - tafel of inval -, dan is de beste aanpak om de platen eerst te lijmen, en nadien in 1 ruk te zagen
wil je toch frezen, dan heb je een rechte frees met een wieltje nodig (bovenaan of onderaan)

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
als je een zaag hebt - tafel of inval -, dan is de beste aanpak om de platen eerst te lijmen, en nadien in 1 ruk te zagen
wil je toch frezen, dan heb je een rechte frees met een wieltje nodig (bovenaan of onderaan)
Normaal zou ik dit doen met mijn TS55, maar ik ga enkele meubels zwevend bevestigen aan de muur.
Het badkamermeubel is reeds gemaakt, maar er moet nog 1 plaat bovenop het huidige blad komen.
Vandaar dat ik het meubel wil bevestigen, de plaat er op verlijmen en dan netjes gelijk frezen :)

Bij Bosch hebben ze dergelijke frezen; alleen zie ik het verschil niet tussen volgende frezen (buiten de kleur ;))
Bosch kantenfrees 8: 12,7x25,4mm
Bosch kantenfrees 8 : 12,7x25,4mm

CMT is dan weer iets duurder, maar naar mijn mening hebben ze wel goede frezen:
Uitloopfrees met kopse geleider 19 x 25,4 mm schacht 8 mm

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.212
2.581
Klein-Brabant, Vlaanderen
verschil is inderdaad moeilijk te zien
specs bij die internetwinkels zijn summier

heb bij klium gekeken
enige verschil is G
de prijzen gaan samen met de lengte (L) omhoog

wat het kleurverschil aangeeft, weet ik niet
bij garnotec betekent oranje dat de frees ook aan de onderkant snijdt
bij dit type frees heeft dat geen enkel nut

staat het meubel volledig vrij zodat je met je bovenfrees alle kanten kan frezen ?

BOSCH KANTENFREES (8 MM, D1 12,7 MM, L 25,4 MM, G 68 MM) - BOSCH 2608628348​

BOSCH KANTENFREES (8 MM, D1 12,7 MM, L 25,4 MM, G 71,5 MM) - BOSCH 2608629381​

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.268
665
Noord-Veluwe
Voor dit soort klussen gebruik ik liefst een spiraalfrees met lager. Dat geeft toch mooiere resultaten dan een gewone kantenfrees. Als je toch liever voor een kantenfrees gaat, dan zou ik je willen aanraden om er een te nemen met "schuine" snijvlaken (dus niet loodrecht op de snijrichting), zodat de snijdende werking beter is. Daardoor zullen de kanten strakker worden en heb je minder schuurwerk te doen als nabewerking. Zeker als je de boel aan de muur wilt houden is dat wel zo prettig. De keuze van het merk is erg afhankelijk van hoe vaak je de frees wilt gebruiken en wat je erin wilt investeren, maar zelf kies is meestal voor CMT. De kwaliteit (snijbeeld, duurzaamheid en lagers) daarvan bevalt me uitstekend.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.425
1.206
Ulvenhout
Bij Ecotools moet je dan kijken naar een kantenfrees met 'scherende snede'. Dat komt een beetje in de richting van een spiraalfrees (een béétje he).
Bedenk even goed of je de lager aan de onder of bovenkant wil hebben. Of bestel ze beide.

Ik vind het jammer dat ze bij Ecotools geen spiraalfrezen hebben.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.