Kantenfrees hobbymatig

Hoi, ik ben voornemens om een kantenfrees aan te schaffen. Wordt hobbymatig gebruikt voor bijv. kaas en broodplanken e.d. te maken.
Op internet en ook hier op het forum kom ik verschillende merken en prijsklassen tegen.
Iemand een tip voor een redelijk goede kantenfrees (het liefst met een soft-start en rond de +/- 100 euro) of mogelijk een ander idee?
Ik werk overigens voornamelijk met handgereedschappen en ben niet zo bekend met elektrische gereedschappen.

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.398
298
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Kijk eens naar de Makita RT0700 zonder extra voeten voor ongeveer 135 euro.
Als je een kloon daarvan neemt bv eevevor die kost met extra voeten minder dan 100 euro.
Ik heb zelf de Makita en weet zeker dat je die bij hobby gebruik niet snel zal verslijten.

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.395
1.155
Ulvenhout
Ik heb ze allebei en de Makita voelt toch degelijker aan. Dikker en langer snoer en hij maakt een stuk minder herrie.

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
312
165
Leiden
Ik heb een dewalt op accu en die bevalt prima. Als je geen accus e.d. hebt zou ik voor het bedrade broertje gaan. Als je de volgende set koopt heb je meteen een lichte bovenfrees.

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
117
83
Hoofddorp
Ik heb ook de Makita, werkt goed, met inderdaad met soft start
(en ook: soft stop, dus wel even opletten dat hij niet meteen stilstaat als je hem uitzet, maar ik denk dat dat voor ander machines ook geldt).
Een accu machine zou idd wel een handig upgrade zijn, zeker voor kanten langs wat langere werkstukken.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Ik heb ook de Makita, werkt goed, met inderdaad met soft start
(en ook: soft stop, dus wel even opletten dat hij niet meteen stilstaat als je hem uitzet, maar ik denk dat dat voor ander machines ook geldt).
Een accu machine zou idd wel een handig upgrade zijn, zeker voor kanten langs wat langere werkstukken.
Accugereedschap kan dan weer wel topzwaar zijn, en dat komt de stabiliteit niet ten goede.

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
49
13
Zuid-Holland
Even een - waarschijnlijk domme - vraag. Kan een kantenfrees niet "in je materiaal zakken"? Moet je daarvoor zo'n adapter met 2 van de handvaten kopen? Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.500
782
Moordrecht
Even een - waarschijnlijk domme - vraag. Kan een kantenfrees niet "in je materiaal zakken"? Moet je daarvoor zo'n adapter met 2 van de handvaten kopen? Hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is

Domme vragen bestaan niet.
Een kantenfrees, zoals de Makita, heeft over het algemeen een vaste voet, die stel je op een diepte in en zet de boel daarna vast. De boel kan dan niet meer versteld worden en er zit geen veermechanisme in, zoals met een bovenfreesvoet (in het Engels een plunge base)

Het enige wat zou kunnen gebeuren, maar dat kan met iedere freesmachine, is dat als je bitje niet goed vastzit, die in het werk kan zakken

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
252
101
Delft
Zou eerder een 'normale' bovenfrees kopen. Een Makita rp0900 is ongeveer net zo duur en is wat veelzijdiger. Je kan een normale bovenfrees ook gelijk wegleggen na gebruik, en je kan meerdere diepte instellingen tegelijk 'onthouden'.

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.401
219
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb de Makita RT0700 met snoer. Bevalt me heel goed. Ben er een heel klein bovenfrees-tafeltje voor aan het bouwen. Ik overweeg een tweede met accu te kopen.
IK heb het niet zo op klonen maar dat is misschien meer een ""emotionele"" aangelegenheid.

Succes met je keuze

Laatst bewerkt:

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
317
191
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik heb een aantal freesmachines en dacht ook dat iedere bovenfrees makkelijk als kantenfrees gebruikt kan worden en dat is in principe ook zo.
Maar ik kocht zo'n MakitaRT0700 voor in mijn Makermade CNC frees via Amazon met een heleboel accessoires en nu gebruik ik hem, naast in de CNC machine, ook heel vaak als kantenfrees want daarin is hij geweldig, omdat hij zo heerlijk handzaam is

Hunto

Post veel
21 jan 2014
896
71
Drenthe
Zelf in onderstaande video wordt de Marita als mooie instapper aanbevolen, terwijl hij toch meestal voor de Bosch gaat.

whugos

Actieve deelnemer
8 aug 2014
49
13
Zuid-Holland
Dank iedereen voor jullie reacties. Fijn dat ik geen domme vraag stelde ;)

Inmiddels de Makita RT0702CX2J bovenfrees / kantenfrees gekocht. Dat is een pakket met twee andere voeten erbij. Voor deze gekozen omdat veel mensen er positief over zijn. Voor mij was belangrijk dat ik in ieder geval een handzame kantenfrees heb. En dan de andere voet erbij voor gebruik als (lichte) bovenfrees.

• Leuk
Waarderingen: Charel09

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.