Kantelaaf paumelle voor opdekdeur met stalen kozijn?

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
In de hal bij de voordeur wil ik een stukje wand gaan bekleden met van die houten latjes. Ook wil ik de meterkast deur meenemen zodat het mooi 1 geheel wordt.

Probleem is dan de scharnieren en heb vanochtend van een post uit 2021 geleerd dat dit een kantelaaf scharnier heet. Een soort verlengd scharnier waardoor het draaipunt verder naar buiten komt te liggen, anders lopen de latjes op de deur en de wand al na 45 graden tegen elkaar.

Nu heb ik dus een opdekdeur met stalen kozijn, met van die indraai paumelles.

Ik zelf kan het niet vinden, maar bestaan hier oplossingen voor? Dus een kantelaaf paumelles. Die naam in google werkt wel, maar het zijn allemaal scharnieren, zoals gebruikt op stompe deuren.

Het paumelle gedeelte wat in het kozijn gaat zou enkel langere pennen moeten hebben. Het gedeelte wat in de deur gedraaid wordt zou nog een 90 graden bocht moeten hebben.

Ik zelf kan dit niet vinden.

Ik dacht er nog over om het hele stalen kozijn eruit te trekken en te vervangen voor een stomp kozijn met deur, maar ik heb een gietvloer en het kozijn zit deels ingegoten in de vloer. Kan ik wel ter plekke doorzagen enz, maar dan ga je van het ene probleem oplossen naar het andere probleem creeren.

Dus eerst kijken of er niet kantelaaf scharnieren bestaan voor een opdekdeur met stalen kozijn.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Die vraag is nieuw voor mij. Heb wel eens paumelles gezien waar een hoek in zat en die wel een tien centimeter naar buiten kwamen. Alles voor hout en volgens mij waren die bij een smid gelast. Laat je houten latjes dunner worden in de buurt van het kozijn.
 

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
267
48
Zeewolde
ja schijnbaar een niet voorkomend iets. Voor kantelaaf scharnieren is er genoeg keuze.

Hopelijk komt iemand toch met een oplossing.

Nu die lattenwandjes zo populair zijn zijn er vast meer die hier tegenaan lopen.

Voor het mooie zouden ze wel allemaal even dik en dezelfde afstand tot elkaar moeten hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Die paumellen zijn van ijzer, dus met behulp van een slijptol en een lasapparaat kun je ze verbouwen. Busje zigeunerchroom en klaar is kees. Standaard ga je hier niets voor vinden. En je moet ook niet raar opkijken als met de extra lange scharnieren, het bevestigingsblik uit scheurt. Dit soort kozijnen zijn gemaakt om zo goedkoop mogelijk deuren in nieuwbouwhuizen te plakken.
 
  • Leuk
Waarderingen: rinus

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
<knip> Busje zigeunerchroom en klaar is kees. <knip>
Ok, nou ben ik getriggered: wat is zigeunerchroom? Ik stel me er een spuitbus bij voor, maar een zoekopdracht bij Google levert een feestpak op, een foto van een toeter en een vermelding op het Zundapp forum. Is dit een product uit de categorie waaibomenhout en pisbakkenstaal?
 
  • Leuk
Waarderingen: kootje007

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.