Kan iemand met BTW# mij helpen met een aankoop

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.013
969
Antwerpen
ik heb bij Leeuwerik.nl een fineerband passend bij de Querkus fineerplaten gevonden maar ze leveren niet aan particulieren.
Kan iemand mij verder helpen (ik woon in de buurt van Antwerpen) ?

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Klein-Brabant, Vlaanderen
uiteraard is het handig dat iemand met btw-nr rond a'pen voor jou bestelt
dan is de fysieke overdracht makkelijker
alhoewel ajhmv de meeste verkopers een andere lever- dan faktuuradres aanvaarden

blijft het element wederverkoop
je mag materiaal aankopen en verkopen, maar wordt geacht daar rond de 20 % op te nemen
wie op zijn btw-nr aankoopt, dient in principe de faktuur in zijn boekhouding te steken + een faktuur voor doorverkoop op te maken
in praktijk kan je deze aankoop misschien wegmoffelen, indien die tov je omzet verwaarloosbaar is

in ieder geval succes !

• Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

rinus

Post veel
13 nov 2011
864
198
Heerde
marinusvannorel.nl
uiteraard is het handig dat iemand met btw-nr rond a'pen voor jou bestelt
dan is de fysieke overdracht makkelijker
alhoewel ajhmv de meeste verkopers een andere lever- dan faktuuradres aanvaarden

blijft het element wederverkoop
je mag materiaal aankopen en verkopen, maar wordt geacht daar rond de 20 % op te nemen
wie op zijn btw-nr aankoopt, dient in principe de faktuur in zijn boekhouding te steken + een faktuur voor doorverkoop op te maken
in praktijk kan je deze aankoop misschien wegmoffelen, indien die tov je omzet verwaarloosbaar is

in ieder geval succes !
Klopt helemaal, maar ik denk dat de titel wat ongelukkig gekozen is. Misschien bedoelde TS KvK nummer. Tenminste dat maak uit zijn vraag op.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.013
969
Antwerpen
heb deze specifieke fineerband alleen bij Leeuwerink online gevonden en deze vragen specifiek (voor Belgische klanten toch) een BTW#

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
wie met een btw-nr uit VL in NL koopt, betaalt daar geen btw, vermits de aankoop binnen de eu is
de leverancier moet wel bereid zijn om buiten zijn land + binnen de eu te leveren
de eindklant - bv in VL - betaalt dan de btw
wie zich bij leeuwerik registreert kan ofwel kvk ofwel btw nr ingeven
in VL is het btw nr = ondernemingsnr

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rinus en jaap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
aanvulling
door het niet-betalen van de btw aan leveranciers aan buitenlandse eu-landen kon je frauduleus een aardig spaarpotje aanleggen
cfr btw-carrousels
PEPPOL zorgt voor een aardige POLlepel in die pap

jorisvh

Post veel
bij een intracommunautaire levering wordt de btw “verlegd”: de afnemer betaalt btw in eigen land ipv in het land van de leverancier.
vervolgens wordt de factuur behandeld zoals elke factuur: in de mate dat de aankoop beroepsmatig is, kan de afnemer de btw terugvorderen.
de facto betaalt de afnemer op een aankoop van bvb handelsgoederen dus geen btw maar dat is niet anders als die die in eigen land zou kopen. het enige verschil is dat de afnemer de btw niet voorfinanciert (eerst betaalt en pas een paar maand later terugkrijgt).

voor een btw carrousel heb je volgens mij een binnenlandse levering nodig waarbij je dus wel btw aanrekent maar die niet doorstort aan de schatkist.

het lijkt me vrij duidelijk dat @Charel09 iemand zoekt die iets als zakelijke klant wil kopen bij een leverancier die niet aan particulieren levert en vervolgens doorverkopen (uiteraard met btw).

• Leuk
Waarderingen: RainbowChaser

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.013
969
Antwerpen
na wat heen-en-weer gemail, heb ik een winkel zo ver gekregen om de gewenste fineerband voor mij te bestellen

zaak opgelost en ieder bedankt voor het meedenken

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
128
70
Spijkenisse
Allemaal moeilijk doen over BTW verrekening etc.

Je kan gewoon iets aankopen maar als jij de factuur niet in je boekhouding verwerkt mag jij hem gewoon 1 op 1 verkopen. Net als je een aankoop doet bij de Makro bv die niet zakelijk is.

Laten we het niet moeilijker maken dan het is!!

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Allemaal moeilijk doen over BTW verrekening etc.
Je kan gewoon iets aankopen maar als jij de factuur niet in je boekhouding verwerkt mag jij hem gewoon 1 op 1 verkopen. Net als je een aankoop doet bij de Makro bv die niet zakelijk is.
Laten we het niet moeilijker maken dan het is!!
als @Charel09 ons toestaat om een staartje aan zijn draadje te breien . . .
en ik wil zijn vraag hier niet tot ongewenste afmetingen opblazen
ben trouwens voor hem blij dat hij er rechtstreeks met zijn leverancier uit geraakt is
ik had hem ook kunnen & willen helpen, maar lees verder

het lijkt me niettemin interessant om over het aspect aankopen door een btw-plichtige + verkopen aan een particulier van gedachten te wisselen
mogelijks is het beter om hierover een apart draadje op te starten . . .
ik lees immers regelmatig dat een van de vrienden op dit forum ergens niet kan aankopen omdat hij/zij geen btw-/kvk-nummer heeft

als het om verwaarloosbare bedragen gaat, zal de fiscus of de btw-admin er niet om malen
dan verdwijnt het gewoon in de massa

als een leverancier enkel aan btw-plichtigen verkoopt, of hen tov een partikulier een korting (*) toekent, dan vermoed ik dat die leverancier een faktuur opstelt waarop het btw-nr van de koper vermeld staat

(*) ja, btw-plichtigen krijgen veelal een grote(re) korting omdat ze meestal goede, regelmatigeen grote klanten zijn, en minder vragen stellen dan partikulieren die dikwijls eenmalig opduiken, en waaraan een leverancier meer tijd moet besteden

het gekochte goed duikt dan in principe op de een of andere manier bij de btw-plichtige op, ofwel als goed dat afgeschreven wordt, ofwel als goed dat geleverd&geplaatst wordt, ofwel als goed dat zoals het is verkocht wordt, ofwel als goed dat (tijdelijk) in de voorraad zit, enz
zo wordt het verondersteld, denk ik

uiteraard is het verhaal anders, wanneer de leverancier geen faktuur opstelt, waarop het btw-nr van de klant staat

terug naar de essentie
elke verkoop door een leverancier aan een btw-plichtige verschijnt in principe als een faktuur met naam&toenaam in zijn boekhouding
en onze inlandse btw-admin doet kruiscontroles !?
doet me denken aan de miljoenen via het internet aangekochte pakjes waarvan onze onderbemande & onderbevrouwde (ik ontwaar hier seksisme omdat mijn spellingscontrole 'onderbevrouwde' rood onderlijnt, maar 'onderbemande' niet !) douane amper een fraktie kan controleren, alhoewel een indrukwekkend % niet aan de eu-normen beantwoordt, maw oneigenlijke concurrentie is - en zo haalt de EU zichzelf onderuit

koop je als btw-plichtige mét (automatische !?) faktuur wat aan, dan verschijnt het in je boekhouding
en dan moet het op termijn op de een of andere manier verder door het proces vloeien
zoals hierboven geschreven

als aankopende btw-plichtige kan je uiteraard in praktijk jouw faktuur niet inboeken . . .
bij aankoop in je eigen land, betaal je sowieso de btw
bij aankoop in een ander eu-land, betaal je 0 % btw
verkoop je nadien het goed zonder faktuur aan een partikulier dan kan je frauduleus een mooie winst opstrijken door die de btw aan te rekenen + eventueel een meerkost

PEPPOL gaat verhinderen dat een btw-plichtige wat aankoopt, en er daarna mee in de mist verdwijnt

veel om over na te denken

het officiële model samengevat:
1/ sommige leveranciers verkopen enkel aan btw-plichtigen omdat dàt hun zakenmodel is
2/ wie als particulier bij hen niet aan kan kopen, kan dat altijd via een btw-plichtige
3/ die btw-plichtige wordt verondersteld op de verkoop winst te maken (20 % denk ik - waarop die op zijn beurt belast wordt !) + de btw door te rekenen (in VL 21 %, wegens niet 'geleverd & geplaatst')
4/ die btw-plichtige dient zijn aankoopfaktuur in te boeken
5/ die btw-plichtige dient zijn verkoopfaktuur op te stellen (tijd = geld), en ook die in te boeken
6/ een btw-plichtige die 4/&/5 aan zijn boekhouder overlaat, dient die te betalen

gelieve mijn bericht op te vatten als een poging tot verduidelijking

al mijn dank gaat naar @Charel09
hij geeft mij de kans om het hele proces van als partikulier via een btw-plichtige bij een leverancier in binnen- of buitenland die enkel aan btw-plichtigen wil verkopen, aan te kopen, in detail te verduidelijken

succes met het lijmen van de kantenband, @Charel09 !
zoals altijd . . . wij worden gek van foto's !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
128
70
Spijkenisse
Maar nog mag ik een privé aankoop doen bij een groothandel die alleen aan ondernemers verkoopt.

Ik mag uiteraard de BTW niet verrekenen en zal de factuur niet met via m’n zakelijke rekening betalen.

De factuur hoef ik dus ook niet in te boeken omdat het geen zakelijke aankoop is.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Maar nog mag ik een privé aankoop doen bij een groothandel die alleen aan ondernemers verkoopt.
neem het niet persoonlijk

mijn voorgaand bericht was om toe te lichten hoe verkopen leverancier => btw-plichtige klant => niet-btw-plichtige klant volgens mij verlopen

maw, hoe forumvrienden die geen btw-nr hebben, via andere die wel een btw-nr hebben, toch kunnen bestellen wat ze enkel vinden bij een leverancier die enkel aan btw-plichtige klanten levert (of beweert te leveren)
en dat wens ik hen toe, wetende dat als btw-plichtige heel wat meer deuren/materiaal open gaan + kortingen groter worden

in de rand: heb soms klanten die denken dat ze de slag van hun leven geslagen hebben door zelf met 'grote' korting aan te kopen & en nadien beseffen dat ze niet in staat zijn om zelf hun aankoop te installeren 🤣

het staat een leverancier vrij om te bepalen of hij enkel aan btw-plichtige klanten verkoopt of niet
zet die op zijn webstek dat hij enkel aan btw-plichtige klanten verkoopt, maar verkoopt die - na persoonlijk contact of aandringen - in praktijk (uiteindelijk toch) ook aan niet-btw-plichtige klanten, dan is die een dikke dommerik, want bij de start houdt die niet-btw-plichtige klanten af

als btw-plichtige kan je uiteraard in praktijk als niet-btw-plichtige aankopen om dan aan een niet-btw-plichtige door te verkopen
stoot mijn fiscus daarop, dan kom ik in het vizier & heb ik een goeie advokaat nodig om mij daaruit te wurmen
want wie zegt dat ik als particulier op die aankoop niet mijn % genomen heb ?
trouwens als ik als btw-plichtige als niet-btw-plichtige aan kan kopen, waarom zou mijn 'klant' dat dan niet kunnen ?
dan ben ik van heel die poespas af

jorisvh

Post veel
uiteraard mag je als ondernemer een privé aankoop doen en die privé doorverkopen en dan komt er helemaal niks in de boekhouding.

bij grensoverschrijdende transacties is het niet zo simpel. als ik, als BE ondernemer, in NL aankoop bij een leverancier die niet aan particulieren verkoopt, dan vraagt die mijn btw nummer en krijg ik een factuur met btw verlegd.
de verantwoordelijkheid om de btw te betalen ligt dan bij mij en ik moet die factuur in mijn boekhouding steken. daardoor moet ik er BE btw op betalen.
standaard zal mijn boekhouder veronderstellen dat het om handelsgoederen gaat en die btw integraal terugvorderen en het nettobedrag fiscaal in kosten nemen. ik kan vervolgens aan een particulier doorverkopen met btw factuur en evt een marge (daar zou ik me niet te veel zorgen om maken als het om 1 rol kantenband gaat. als die de aandacht trekt heb je grotere problemen).
ik kan ook melden dat het een privéaankoop is en dan wordt geen btw teruggevorderd en worden de kosten niet fiscaal ingebracht. waardoor het een privé aankoop wordt waarmee ik vervolgens kan doen wat ik wil.

als het binnenlands is, heb ik btw betaald en kan ik de factuur uit mijn boekhouding houden.
vanaf ‘26 zal die factuur verplicht via peppol verstuurd worden en dan komt die automatisch in de boekhouding. Dan moet ik ook voor de binnenlandse factuur expliciet zeggen dat het privé is waardoor ze de facto buiten de boekhouding blijft.

• Leuk
Waarderingen: mink

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
174
114
Zuid Holland
Een reden om niet aan consumenten te willen verkopen is ook om weg te blijven bij het consumentenrecht. Leveren aan consumenten brengt bepaalde plichten met zich mee, onderandere met zaken als garantie en wettelijke bedenktermijn. Komt een consument na aankoop terug dan moet je er de nodige tijd in steken met de bijhorende kosten. Bij het verkopen aan ondernemers heb je gewoon minder wettelijke verplichtingen als leverancier. En zoals eerder gezegd, het “gezeur” van de particulier is ook niet altijd welkom.

De belastingdienst zal het echter geen bal uit maken wie aan wie levert, zolang de consument uiteindelijk maar de btw betaald en de keten van leveranciers netjes als doorgeefluik fungeert met bijhorende administratie.

Maar de oplossing voor Charel lijkt me tamelijk eenvoudig. Als ik een stukje kantband bestel en ik betaal 121 euro waarvan 21 euro aan btw, dan vraagt ik die betaalde btw terug van de belastingdienst en ben ik als ondernemer uiteindelijk 100 euro kwijt om dit aan te kopen. Vervolgens verkoop ik het aan Charel voor 121 euro waarvan 21 euro btw. Ik moet 21 euro afdragen en heb uiteindelijk weer 100 euro op de bank. Dit alles staat netjes in mijn administratie. Conclusie van het verhaal: Precies 0 marge voor mij en ik heb iemand uit de brand kunnen helpen, belastingdienst heeft 21 euro btw kunnen ophalen en Charrel heeft zn kantband, iedereen blij toch?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.605
2.740
Conclusie van het verhaal: Precies 0 marge voor mij en ik heb iemand uit de brand kunnen helpen, belastingdienst heeft 21 euro btw kunnen ophalen en Charrel heeft zn kantband, iedereen blij toch?
een collega zonder btw-nr wil ik altijd helpen
de btw moet altijd betaald worden
het staat mij voor dat je niet zonder verlies mag werken, maar ook niet zonder winst
maw wie als btw-plichtige doorverkoopt, wordt geacht daar winst op te nemen
gaat het om kleine bedragen, dan zou ik mij daar geen zorgen over maken
krijg ik een faktuur op mijn btw-nr, komt die in de boekhouding, komt mijn doorverkoop in de boekhouding, en gebeurt dit regelmatig en zijn het grote bedragen, dan zie ik het anders
verder, en als ik het goed begrepen heb, controleert de fiscus of de verhouding tussen aankopen en omzet 'gezond' is
het staat me voor dat ze in de 'bouw' verwachten dat jouw omzet het dubbele is van de materialen die je aankoopt
na aftrok van andere kosten betaal je belastingen op de winst
verkoop je zonder winst door, dan word je ruimer gezien geacht daar toch winst op gemaakt te hebben
ik denk dat een 'gezonde' manier van doorverkopen is dat je 20 % neemt
meestal geeft dat voor de eindklant zonder btw-nr weinig verschil, omdat jij meestal bij jouw leverancier een grotere korting krijgt dan de eindklant zou krijgen

Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
174
114
Zuid Holland
De belastingdienst verplicht je niet om op elke transactie winst te maken. Als ondernemer zal je soms verlies hebben op een deal, en daarvoor word je niet gestraft door de belastingsienst (niet in NL).

Maar het is wel waar dat wanneer je ondernemingsplan er van uit gaat dat je geen winst maakt (of als je belastingaangifte een aantal jaar geen winst laten zien), de belastingdienst jou niet als ondernemer ziet en daarmee heb je geen recht op een aantal voordelen die ondernemers krijgen. Dit is vooral bedoeld voor wijsneuzen die hun hobby proberen te maskeren als onderneming. De beoordeling van het criteria winstmaken gebeurt op basis van een fiscaal jaar, niet op individuele transacties.

• Leuk
Waarderingen: mink

RainbowChaser

Nieuw lid
19 feb 2024
9
13
Belgie
Hou er rekening mee dat PEPPOL voorlopig enkel verplicht is tussen bedrijven in Belgie, dus een buitenlandse transactie zou zelfs niet meetellen. En aangezien je als fraudeur bepaalde facturen niet zou inboeken, is er nog altijd wel een betalingstransactie, dus dat verhaal gaat enkel op gaan als je een paar kruiwagens zwart geld hebt staan in de schuur ...

Maar uiteraard dient er BTW betaald te worden als dit bij een particulier terecht komt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.