Kan een circelzaagblad een wereld van verschil maken?

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Dames en heren van de houtvormgeving.


Ik heb een tijd geleden een kinzo mini tafel/afkortcombinatiezaag gekocht. De geleider was een ramp, dus die heb ik pas geleden vervangen voor een zelfgemaakte.
Dit maakt het al een stuk beter, echter ben ik nog niet helemaal tevreden over de zaagresultaten.

Is een nieuw zaagblad het waard om te investeren? Ik heb de zaag 2e hands opgepikt voor 25 euro. Om er nu 50 euro tegenaan te gooien, zonder garantie dat dit al mijn dromen zal waarmaken, is geen makkelijke keuze.

Wat adviseren jullie?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een verspanende machine of gereedschap is maar zo goed als het snijdend element zelf. Je kan de beste en duurste zaagmachine, handzaag, handschaaf, keukenmes of wat dan ook hebben, als het snijgereedschap bot is, of niet aangepast voor de toepassing ga je nooit een behoorlijk resultaat bereiken. Bot snijgereedschap maakt een machine onbruikbaar en gevaarlijk.
Dus even investeren in een goed zaagblad of laten slijpen (indien mogelijk).
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Kijk eens op ecotools.nl. Goede zaagbladen voor een nette prijs. Bestel eens een blad, en ervaar het verschil met wat je nu hebt. Je hebt nu een 2e hands zaag, met een blad waarmee je niet weet wat er mee gebeurd is. Die zal dus redelijk op zijn eind zijn.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Beter 2 mensen die hetzelfde antwoord geven, dan geen persoon.

Bedankt voor het advies. Ecotools ziet er inderdaad goed geprijsd uit, en als hier wordt gezegd dat de kwaliteit voor die prijs goed te doen is, dan gaan we ervoor.

Nu ben ik alleen aan het kijken. Ik gebruik het vooral voor multiplex/ kleinere planken. Ik ga dus liever voor fijne snede dan zaagsnelheid.

Kan ik dan het beste gaan voor 48 tanden, of 36?
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
Dat ligt eraan over welke diameter we het hebben. Een blad van 160mm met 36 tanden is heel wat anders dan een blad van 315 mm met 36 tanden...
Maar je moet ook een niet te fijn blad hebben, het zaagsel moet ook wel weg kunnen.
De scherpte van het blad bepaalt meer qua zaagresultaat dan een tandje meer of minder.

Ik heb zelf bladen van 250mm, en mijn universele bladen hebben 36 tanden. Dat is fijn genoeg om een nette zaagsnede te krijgen, ook in dun hout, maar ook grof genoeg voor als er een keer iets dikkers gezaagd of geschulpt moet worden zonder dat ik meteen bladen moet gaan wisselen.
 
  • Leuk
Waarderingen: FritsiesMoestuin

LFlab

Post veel
7 mei 2018
961
306
Rosmalen
Goede ervaringen met Ecotools hier ook, en meer tanden is beter. Zelf zou ik voor mijn afkortzaag nog wel zo'n blad met 80 tanden willen, maar die zijn dan nog wel duur (toen ik een tijd geleden keek) want bij ecotools hadden ze die toen niet, alleen Bosch prof.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.762
980
Omgeving Eindhoven
en meer tanden is beter
Voor een afkortzaag misschien wel, al vraag ik me af of 80 tanden daarbij ook zoveel verschil maakt in zaagbeeld.
Op een zaagtafel niet altijd. Daar wil je ook genoeg doorvoersnelheid houden en moet het zaagsel weg kunnen. Ik zou toch niet graag een eiken of meranti balk van 70mm schulpen met een 80-tands blad...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ecotools bladen voldoen prima voor jouw toepassing. Hoe meer tanden hoe meer weerstand. Niet elke zaagtafel heeft een even sterke motor. Dus tussen de 30 en 46 tanden moet voldoen voor plaatmateriaal.
Ik heb laatst een stukje met een nieuw 20 tands blad gezaagd. Waarom? wisselen voor een stukje waar geen kwaliteit voor nodig is doe ik niet. Zaagsnede was trouwens prima (was ook eco tools) Het wenge wat ik hierna moest zagen ging niet latjes van 5 mm vierkant afkorten was net een hakselaar. Het schulpen ging daarintegen
weer prima maar dat was 5cm dik wenge.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
ter info (als naslag heb ik dit in de lade met mijn zaagbladen liggen)
- reclame van Lee Valley met uitleg (in het engels) van de verschillende types zaagbladen en hun toepassing
- reclame van CMT (in het engels) met detail uitleg over #tanden, hoek ... voor een zaagblad van 250mm
IMG_1598.jpgIMG_1599.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: dafoolio en JuulvH

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
NB De CMT-zaagbladen zijn (volgens mij) rebranded AKE. Dan is het mss handig om bij de bron te kijken naar info:


Link naar catalogus onderaan!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Meer tanden is niet vanzelfsprekend beter.
het gaat er om wat je zaagt en bij hout ook nog in welke richting je dit doet
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Als ik deze support in een winkel kreeg, zou ik de winkel 11/10 geven als een rating.

Bedankt iedereen voor het advies!
 
  • Leuk
Waarderingen: JuulvH

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.