Kan dit: kastdeur 105(b)x60(h), welke scharnieren?

ewjmulder

Nieuw lid
9 feb 2022
2
0
Driebergen
Hallo allemaal, ik ben een niet heel ervaren klusser, met een leuk project in gedachten. Wij willen de TV uit het zicht plaatsen door een soort kast te bouwen, waar deze achter schuil kan gaan. Zie hieronder een afbeelding van het ontwerp: achterplaat aan de muur bevestigd, smalle zijkanten, boven en onderkant en dan de voorkant uit 3 delen: bovenste deel vastgeschroefd en onderste 2 delen als deur uitgevoerd. Achter het middelste deel hangt de TV (aan een zwenkarm) en achter het onderste deel kunnen wat kleine apparaten gezet worden. Op alle 3 voorkant delen komen kurkschors tegels voor een fraaie natuurlijke uitstraling. Een en ander is aardig uitgewerkt (tips altijd welkom!), maar mijn grootste vraag is nu: is zo'n grote zware en vooral ook brede deur van 105cm breed en 60cm hoog wel haalbaar (en ook de onderste deur van 105cm breed en 30cm hoog)? Alles wat ik hierover kan vinden gaat uit van een deur die hoger is dan breed, en dat is in dit geval dus zeker niet zo. Het totale gewicht van de middelste deur komt denk ik uit rond de 12 a 14 kilo (onderste de helft), afhankelijk van hoe zwaar het kurkschors precies is. Kan een keukenkast scharnier dit aan en zo ja, welk type en hoeveel heb ik er nodig? Zo nee, welke alternatieven zien jullie? Alvast bedankt! Mvg, Erik

1643893125513blob (1).png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.169
1.967
Klein-Brabant, Vlaanderen
voorkant uit 3 delen: bovenste deel vastgeschroefd en onderste 2 delen als deur uitgevoerd.
waarom ook niet het bovenste deel als deur uitvoeren ?
je laat bergruimte verloren gaan
is zo'n grote zware en vooral ook brede deur van 105cm breed en 60cm hoog wel haalbaar (en ook de onderste deur van 105cm breed en 30cm hoog)?
je hebt nog niet gezegd hoe je die deur gaat maken
ik zou in ieder geval voor verstelbare scharnieren gaan
afhankelijk van hoe zwaar het kurkschors precies is
ik dacht dat kurk licht materiaal is
 

Joost Kok

Hout met mogelijkheden
25 jan 2019
316
117
Eemnes
+1 voor bovenste deel zoals @ZotVanHout oppert.

onderste als klep naar beneden toe. En de middelste misschien met een klepliftbeslag? Even goed bekijken hoe dat past met je diepte van de kast. en hoe hoog je moet om de tv eronderdoor te draaien.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

jorisvh

Post veel
een deur van 60 hoog x 105 breed met scharnieren opzij zou ik niet doen. 30cm hoog zeker niet.
die deur komt trouwens vreselijk in de weg als je ze opent.

Kijk een naar blum aventos klepbeslag of iets dergelijks
1644442124117.jpeg
1644442145584.jpeg

vrees wel dat je kast dieper diep moet zijn hiervoor
 

ewjmulder

Nieuw lid
9 feb 2022
2
0
Driebergen
Bedankt allemaal voor de nuttige reacties! Ik vrees dat de hele brede deur inderdaad niet geschikt is. Een ander klap/kiep mechanisme is een optie, maar dat komt weer met andere beperkingen zoals meer diepte en knelpunten vanwege het aangebrachte schors. Een heel andere optie is het schors direct tegen de muur en dan de TV daarvoor, maar dan de Samsung The Frame, zodat het meer in het interieur past. Ik ga er nog verder mee stoeien, bedankt voor het meedenken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.