Kamerscherm met kumiko

Geck0

Actieve deelnemer
Ben vorige week begonnen met het maken van een kamerscherm met het kumiko patroon "Futae kaku-shokkõ" erin verwerkt.
Het kamerscherm project zit al sinds ik mij met kumiko bezig houdt erg hoog! :D

Ben al tijden dubben wat voor patroon erin moet komen,. iets met een afbeelding, vierkant, ruit, zeshoek met mitsukude, moeilijk makkelijk ga maar door.

Uiteindelijk knoop doorgehakt en dit patroon gekozen.,
Dit patroon vind ik rustig overkomen en kan bijv. achter een bank staan want het is niet erg als er dan een stuk in het zicht eraf valt.

Gekozen voor 3 deurtjes en het patroon komt er dubbel in., vind het zonde als je aan een kant alleen papier ziet., meer werk (+6 extra schermen) maar ach ben nu toch al bezig!

Wat specificaties:

Deurtjes worden +/- 42cm breed en 190cm hoog
kumiko houtjes zijn 4mm x 10mm (linden)
frame wordt van eik.

hopelijk heb ik genoeg linden hout, heb onlangs 3 planken gehaald en al zo'n 110m op maat geschaafd xD

Futae Kaku-shokkõ :
Voor dit patroon moet ik twee houtjes zagen & schaven en dan het derde houtje die alles verbindt zit vast met beide kanten een jaguchi.(zie foto)

Ben begonnen met het zagen & maken van de zes jigumi's (basis)
Voor mijn eigen geruststelling heb ik er gister 1 volledig ingevuld om te checken of echt alles overal past.

Nu ik dat weet kan ik op voorhand alle onderdelen zagen en later in één beweging invullen.

Heb 2 emmers voor de onderdelen gepakt en die ga ik rustig an vol maken en dan zie ik wel hoe ver ik kom. (geen zin om alles te tellen.)

Alles wordt gemaakt met handgereedschap! ( behalve maat zagen van strips dat wou ik mezelf niet aan doen :p )
Denk maar aan een Dozuki zaagje, beiteltje en wat geduld.

Kumiko wordt al eeuwen met de hand gedaan.


Het is mijn "grootste" project tot nu toe en ben elke keer erg enthousiast als ik er weer mee verder kan!
Vandaar dat ik het ook alvast op het forum deel! :)


Hieronder nog wat foto's

voorbeeld.jpg

^^ zo ongeveer

strips zagen.JPG
Hier ff elektrisch stroken zagen op 11mm en dan later op de lintzaag naar 5mm

Schaafwerk.JPG
ruim 110meter verder xD heb nog meer linden hout om te schaven maar dit moet voorlopig genoeg zijn.
jigumi.JPG
eerste jigumi (ff met de tekening erbij zodat ik niks verkeerd leg)
drie jigumi´s.JPG
3 jigumi's

onderdelen zagen.JPG
2 onderdelen in een bakkie
kumiko invullen.JPG
Invullen met drup lijm
IMG_3545.JPG
De 45 graden jaguchi
1 finished.JPG
1 scherm af!!! Futae kaku-shokkõ
twee emmers.JPG
Nu deze twee emmers vullen en dan zien we het wel weer.

Bedankt voor het lezen!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik geloof dat je in een soort van ' Zen' status moet zijn of komt door dit soort werk te doen: of het is heel rustgevend.......of enorm stressverwekkend. Hoe dan ook: ik vind ze prachtig:love::love::love:.
Diep respect voor je vaste hand en geduld!!
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
457
624
47
Breda
Heel erg tof. Respect voor het engelengeduld dat je moet hebben.
Lijkt me leuk om het ook eens te proberen.
Hoe stevig is nou zoiets als het klaar is?

Ik heb nog een slaapkamerdeur nodig in mijn cabin.
Het idee is zo’n saloon klapdeur ontwerp maar dan met kumiko erin.
Zou kumiko sterk genoeg zijn om als klapdeur te gebruiken?
 

Geck0

Actieve deelnemer
Ik geloof dat je in een soort van ' Zen' status moet zijn of komt door dit soort werk te doen: of het is heel rustgevend.......of enorm stressverwekkend. Hoe dan ook: ik vind ze prachtig:love::love::love:.
Diep respect voor je vaste hand en geduld!!
Stressverwekkend zeker niet., Ik maak wat houtjes op voorhand zodat ik 1 scherm kan invullen ., geen haast, muziekje aan. daarna alles zorgvuldig in elkaar zetten met likje lijm., en dan ben ik best voldaan :)

Tis altijd mooi gevoel., basis frame klopt, alles past in één beweging en dan op naar de volgende ;)
 

Geck0

Actieve deelnemer
Heel erg tof. Respect voor het engelengeduld dat je moet hebben.
Lijkt me leuk om het ook eens te proberen.
Hoe stevig is nou zoiets als het klaar is?

Ik heb nog een slaapkamerdeur nodig in mijn cabin.
Het idee is zo’n saloon klapdeur ontwerp maar dan met kumiko erin.
Zou kumiko sterk genoeg zijn om als klapdeur te gebruiken?
Thnx,

Sterkte van zo'n scherm gevuld met kumiko is best goed! En er bestaan trouwens genoeg schuifdeuren, raampjes, deurtjes etc. met kumiko erin verwerkt. ;)
 

Geck0

Actieve deelnemer
Zeg dat!

@Geck0 Heb je wel eens uitgerekend hoeveel meter hout er in zo'n scherm gaat?
nou ik heb 2 keer houtjes gemaakt ., dacht dat het 1x 85 stuks, en de 2e schaafronde was iets van 50 stuks (lengtes waren rond de 110 cm)

Ik ben ff wezen rekenen :'D

1 scherm zit in :
jigumi ;
7 x 72cm
11 x 38cm

onderdeel I : 100 x 6,5
onderdeel II : 52 x 3
Jaguchi III : 64 x 7

grof weg 22 meter!
 
  • Leuk
Waarderingen: Joost79

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
Behoorlijke uitdaging. Ik moet nog steeds aan mijn eerste kumiko werkje beginnen. Heb wel al een boek met voorbeelden en instructies gekocht ;-)
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
nou ik heb 2 keer houtjes gemaakt ., dacht dat het 1x 85 stuks, en de 2e schaafronde was iets van 50 stuks (lengtes waren rond de 110 cm)

Ik ben ff wezen rekenen :'D

1 scherm zit in :
jigumi ;
7 x 72cm
11 x 38cm

onderdeel I : 100 x 6,5
onderdeel II : 52 x 3
Jaguchi III : 64 x 7

grof weg 22 meter!
Pffoe, das een hoop!
 

Geck0

Actieve deelnemer
Eindelijk staat ie!
Hier heb héél wat werk in gezeten., uiteindelijk allemaal waard!

Heb echt kilometers kumiko linden latjes gezaagd en met het Bridgecity blokschaafje op dikte geschaafd!
Alle ontelbare halfhout verbindingen gewoon met een dozuki.
Uiteindjes op 45 graden schaven en de jaguchi verbinders ertussen.


Met 12 schermen! Hij is dus aan beide kanten net zoo gaaf!

paart stats : 12 schermen van 38 x 70 cm met futae kaku-shokkõ patroon met 10mm x 4mm linden latjes in danish oil & Matt zwart grenen frame.
Totaal is hij 125cm x 185cm

IMG_5446.JPG

IMG_5442.JPG

IMG_5440.JPG
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Prachtig !
Ondertussen zie en lees ik wel dat wij hier te maken hebben met een " handige Harry " ; )

Oftewel ter zake kundig !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.