Kalkverf tip voor de woodworkers

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.622
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik weet dat dit niks met hout van doen heeft :). Maar we zijn allemaal handig en dus doen we ook wel eens wat in huis. Een van de dingen die ik in mijn hout graag doe is 'natuurlijk' werken dus zo min mogelijk chemicaliën. Ik ben nu een nieuw thuiskantoor aan het maken en wilde daar eens wat anders tegen de muur dan 'gewoon' flexa in een bepaald kleurtje. Ik kwam na een tijd zoeken verf tegen van "Pure & Original" die een lijn hebben genaamd "Marrakech Walls". Een verf die het effect geeft alsof de muur gestuct is zoals ze dat in warme landen ook veel doen:

1675932025159.png

Ze vroeger echter een gezonde 280 euro voor een pot van 5 liter, en ik heb achteraf 15 liter nodig gehad - dat is nog exclusief de primer-op-kleur die zij erbij verkopen (en nodig is, want onderdeel van het systeem). Tja, dat vond ik iets te gortig. Ik heb het dus anders gedaan...


Voor 60-70 euro heb je een pot met 15kg "Dullinger Renovatie" Kalkverf. Ik heb uiteindelijk voor 160 euro inclusief levering 22.5kg van deze verf gekocht inclusief enkele zakken pigment (de gekozen tinten waren op de gok om zelf te gaan mengen). Voor een tientje een roerstaaf voor de accutol en 30e voor een speciale weegschaal die tot minder dan een gram nauwkeurig is. Zeggen en schrijven dus 200e totaal.

Eerste laag aanbrengen met een roller. Tweede laag aanbrengen met een blokkwast (of liever, twee stuks, want je moet écht aanpoten met dit spul) en dan met een ietwate brede spatel (aangepast zodat de scherpe hoeken en randen eraf zijn, de mijne was ±14cm breed) bewerken zodat je de kwastharen niet meer ziet en dus dat 'smeer' effect krijgt.

Geleerde lessen:

- Gebruik voorstrijk. Nee, echt. Veel, en goed. Ik heb het plafond niet voorgestreken (dat hoefde niet volgens de leverancier :cautious:) en als ik de kwast daar tegenaan zette zag je het vocht letterlijk het plafond in gezogen worden en verdwijnen (ik overdrijf niet). Dat was dus echt worstelen.

- Kalk heeft een transparantie effect of 'geheugen' als je kalkverf op stuc gebruikt. Je ziet precies wat 'erachter' zit, in mijn geval vooral de metalen hoeken bij de kozijnen waarmee ze de hoeken van de muur afstucen. Je kunt een 'isolerende' voorstrijk gebruiken om dat te vermijden.

- Het droogt veel lichter op dat je aanmengt. Maak testertjes en laat deze goed drogen voor je beoordeelt. Hoe harder het oppervlak zuigt, hoe donkerder de tint opdroogt, gebruik dus een vergelijkbaar medium om op te testen (ik had blanco, voorgestreken gipsplaat en dat is niet hetzelfde als een gestucte muur :LOL:).

- Trek oude kleren aan. Je moet echt doorwerken en dat maakt je minder nauwkeurig, de verf vliegt alle kanten op, netjes werken is heel moeilijk.

- Werk van boven naar beneden. Plafond eerst, muren van boven naar onder. Je gaat namelijk spetters maken en die wil je niet hebben waar je al 'klaar' ben.

- Het spul droogt zo snel dat 'nat-in-nat' werken schier onmogelijk is. Elke laag die overlapt is eigenlijk een nieuwe laag. Vandaar dus het doorpakken en van boven naar onder werken. Spetters gelijk weghalen. Zorg ook dat je vloer goed bedekt/beschermd is.

- Het spatelen moet vrijwel direct na het aanbrengen van de verf met de kwast gebeuren. Je wil die haarstreken eruit vegen en zo dat 'smeer' effect maken.

- De kamer luchten als je klaar bent. Er word geadviseerd niet te snel te drogen (kunstmatig bv) maar je kamer komt echt vol waterdamp te staan en da's niet prettig voor het klimaat.

En wat krijgen we dan:

1675932739098.png

1675932750809.png

en dan even het kleurenwaaiertje erbij van de niet-gekochte ultradure verf:

1675932774553.png

Mocht je meer tips/mengverhoudingen etc nodig hebben laat maar weten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
735
289
RegioRotterdam
Verhaal over aanbrengen klinkt alsof het een soort witkalk is. Witkalk is een slechte ondergrond voor alles dat geen witkalk is en het moet compleet worden verwijderd als er later iets anders op de muur moet als witkalk. In huurwoningen waar ik in woonde mocht je dan ook geen witkalk gebruiken.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.622
1.833
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Verhaal over aanbrengen klinkt alsof het een soort witkalk is. Witkalk is een slechte ondergrond voor alles dat geen witkalk is en het moet compleet worden verwijderd als er later iets anders op de muur moet als witkalk. In huurwoningen waar ik in woonde mocht je dan ook geen witkalk gebruiken.
Klopt, dat wist ik van tevoren :). Als het er ooit af moest komen kun je het wegschuren (vrij eenvoudig zelfs) maar dit is mijn kantoor en ik ben hier heel happy mee :). Ik maak een thema-kamer (Dune, voor de kenners).
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
398
177
Groene Hart
Knap gedaan!
Alleen zou ik de soort verf in de titel even veranderen van Kalfverf naar Kalkverf.
Ik wist nl. niet wat ik me daar bij voor moest stellen. ;)
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Met water en een hogedrukreiniger gaat het er ook zo af
Bij ons vroeger op de boerderij werd er de stal mee gewit een nadeel het gaf af als je er tegenaan stond,
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
724
749
de buurt van den bosch
Ik ben ook zo iemand die werkt met natuurlijke materialen.
Ben met mijn nieuwe werkbank bezig en ga deze hoog waarschijnlijk behandelen
met milk paint(Onderstel).Dit is verkrijgbaar in poedervorm en moet je aanmaken met water.
Ook te gebruiken op muren.
 
Laatst bewerkt:

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Leuk, heb een jaar geleden ook de buitengevel van een balcon in de witkalk gezet, gewoon over de oude (verpoederende) latexlaag heen. ZIt er nog prima op. Overigens zelf bereid, gewoon mekal luchtkalk opgelost in water, is een stuk goedkoper dan de bovengenoemde kant-en-klaar kalkverf en heb het toch al standaard in huis voor reparaties aan het metselwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.