Kachel opknappen

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Oude (40 jaar) speksteen kachel gekocht, opknapper, merk Hearthstone.
Stuk zijn de achterplaat. de secundaire luchtaanvoer en het glas is ondoorzichtig geworden, niet schoon te krijgen.
Altech importeerde ze vroeger, maar die hebben geen onderdelen meer van zo'n oude kachel.
Heartstone in Vermont wel, maar verzenden niet buiten de V.S.
Gezocht en gevonden, Woodman's Parts Plus.
Die "Plus" zit wel goed, let op;
Back Plate, stukje gietijzer van 50 x 19 cm; 214 dollar. :)
Secundary air pipe, stukje pijp rond 30 mm; 204 dollar. (y)
Glas 26,5 x 19.8 cm, hou je vast; 267 dollar. :D
Opgeteld zou dat het lieve sommetje van....685 dollar bedragen...(n):rolleyes:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Oplossing; Stuk traanplaat 6 mm, heb ik liggen, 0 euro.
Stuk pijp, rond 30 mm, heb ik liggen. 0 euro.
Glas 26,5 x 19.8 cm, bij de kachelboer. 27 euro.
Twee meter vv koord plus tube vv lijm 9 euro.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zou zo niet durven zeggen wat de plasmasnijder, slijptol en lastoestel doen aan kosten.
Veel meer dan tien minuutje zijn die niet bezig geweest. Ik moet nu nog even wat hoekijzer 15 x 15 opsnorren.
Daarvan snij ik stukjes die verticaal op de achterplaat worden gelast om de hitte over een groter oppervlak te verdelen.
Ik ben anders bang dat 6 mm traanplaat krom gaat trekken.
Dus, i.p.v. 685 dollar, exclusief verzendkosten betaal ik nu 36 euro plus, vooruit, een tientje aan stroom.
De hoekijzertjes ritsel ik ook wel ergens.
Dit geeft me toch een beter gevoel en, laten we eerlijk zijn, wat is er nu leuker dan zelf doen. ;)
DSCF4551.jpg
DSCF4547.jpg
DSCF4557.jpg
DSCF4542.jpg
DSCF4559.jpg
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Ach, de aanhouder wint hè?
Ik moest de kachel nog uitruimen toen hij eenmaal op de dolly stond en er kwamen resten briket uit, stompjes kaars en resten steenkool. Oh en ook wat hout....:(
De lokale kachelboer zei dat het een schoolvoorbeeld was van hoe een speksteenkachel níet te stoken.
Veel te vlug, veel te heet. De combinatie speksteen en gietijzer moet zich even kunnen 'zetten' tijdens het stoken, geef je het niet de kans dan is dit het resultaat op termijn. Je kunt in een speciaal ontworpen korf wel steenkool in deze kachel stoken. De korf zorgt dat de brandende kolen niet met de rest van de stookruimte in aanraking komen. Maar dat gaat hier niet gebeuren, hout zat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.188
2.637
Ik heb wel eens een kuub azobe paaltjes van 7 x 7 verstookt, maar daar moet je toch ook een beetje mee oppassen. Maar zoals je zegt, hout zat. Eigenlijk te veel, want de aanvoer loopt door, maar het is nog niet echt weer om te stoken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Nee, @chevy66, nog geen stookweer, maar een uurtje per dag staat er in de werkplaats een oud Etnaatje te branden. Als ik toch in de werkplaats ben kan ik er ook net zo goed het warm eten op bereiden... gaat al jaren zo, het gasstel bij ons kan nog wel honderd jaar mee....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.188
2.637
Volgens de statuten van de vve is het verboden om onze bedrijfsruimte met hout te stoken. Het is ook niet echt nodig. Ik heb toch als ik er ben meestal de roldeur omhoog staan. Als thuis de kachel toch brand, zet ik de aardappelen er ook op. Als het een warme winter wordt kan ik het hout nog naar mijn opslag verplaatsen. Dan komt er weer wat loopruimte in de hal.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Pensionado's hebben geen verboden om naar te handelen.
Wij doen waar we zin in hebben en stoken er op los.. :)
En ik vind het een leuke bezigheid, koken op hout. Je bent de hele tijd een beetje bezig met het schuiven van de pannen. al na gelang de hoogte van het vuur...
We gaan in de keuken t.z.t. een vedspis installeren om op te koken.
Dit is een Zweeds houtfornuis.
Deze dus. Stond tijdelijk op een paar bakstenen, maar komt op een stalen frame te staan voor de bereikbaarheid. Onder komt dan de houtopslag.
DSCF3517.JPG
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Ik denk dat je gelijk hebt. Hier op de vlakte zijn we omringd met hout/pelletkachels, alleen wel 100 meter van elkaar af...
 
  • Leuk
Waarderingen: Poortstuk

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Kachelglas is nog goed verkrijgbaar. Zelfs op maat als een ruit dan ben je wel aan de beurt. Als de kachel echt oud is kan het band waarmee de ruiten afgedicht zijn uit asbest bestaan. Ja wij bliezen het gewoon schoon met de longen. Wisten wij toen veel. Eigenlijk moet alles uit elkaar en opnieuw gevoegd worden. Tenzij je hem buiten gaat gebruiken.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
In deze kachel is geen asbest verwerkt, aldus Altech, de importeur èn HeartStone, de producent.
Veertig jaar geleden hadden ze het asbest al in de ban gedaan. Ik heb nu voor het glas een nieuw koord geplaatst en ga beide deurtjes ook nog doen.
Maar waar die prijzen op gebaseerd zijn? 267 dollar voor een stukkie glas?! Pffff.....
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.744
2.600
Gaanderen
Vraag eens een prijs op bij Have in Lunteren. Daar kochten wij haarden en kachels en ook glas. Als je kleine ruitjes neemt 2 3 of 4 cm breed en ze zelf snijd is het een stuk goedkoper. Eind jaren 70 heb ik nog best veel meters asbestkoord afgemeten en uitgeblazen. Ik dacht dat het pas in 93 verboden werd.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
275
77
Oldenzaal
Iemand ervaring met het vervangen van de vuurvaste stenen/tegels in het vuurhuis van een houtkachel?
Is het gewoon een kwestie van de nieuwe stenen/tegels op maat maken en plaatsen?
En ik zie dat er ook vuurvaste specie is. In de kachel die ik heb waren de wanddelen van het vuurhuis los op en tegen elkaar geplaatst. Kan dit beter verlijmd worden?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
Is het ruitje ondoorzichtig door aanslag, of door verwering? Dat eerste vrij lastig op te lossen, maar dat tweede zou wel moeten kunnen. Tenzij ze wel heel gekke dingen hebben gestookt.

Ik heb bij onze overburen vorig jaar een ruit weer proper gekregen van een kachel die al decennia in gebruik was en dat ging eigenlijk best goed. Heeft me wel een uurtje arbeid gekost, dus helemaal vanzelf ging het niet. De eerste sessie was met een oude krant en fijne as uit de aslade (niet inademen!). Daarna met een prop zilverpapier. De laatste sessie was met Jif/Cif (ik kan nooit wennen aan de nieuwe naam, teveel associaties met een bepaalde kwaal... ;) ). Ik was verbaasd over het resultaat. Ik had namelijk verwacht dat het vuil "ingebrand" zou zijn. Maar blijkbaar is dat een verschijnsel dat in praktijk niet eenvoudig optreedt, want op wat krasjes na is de ruit helemaal transparant geworden. Geen vlekken meer te zien. Of ik die krasjes heb gemaakt, of dat die er al in zaten kon ik niet nagaan.

Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar toen ik bovenstaande klus deed kreeg ik van iemand het advies om ovenreiniger te gebruiken. Geen idee of dat zou werken. Ik heb die tinnef nooit in huis, dus kon ik het niet uitproberen.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
862
449
Noord-Veluwe
In de kachel hier in huis zijn de binnenstenen los geplaatst. Weliswaar zo dat ze gefixeerd zijn, maar je kunt ze heel eenvoudig vervangen. Geen lijm dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Roel22

Post veel
27 feb 2017
937
323
Geloof me, ik heb alles geprobeerd. Altech raadde aan, staalwol. Maar het ruitje bleef dof bruin.
Nu is mijn uurloon €27.00 Laat nou dat precies het bedrag zijn dat ik bij de kachelboer voor het nieuwe ruitje moest aftikken.... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: hdv

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.