Kabouter en beer; met dank aan Meron en Wijk0983

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo!

Op de open dag hout sprak ik Meron en Hans van Wijk, en beide waren erg enthousiast over het ontspannende werk van houtsnijden. In een ver, ver verleden heb ik wel 's een poppetje gesneden, en het leek me wel leuk om weer eens wat te maken. Ik ben uiteindelijk toch maar langs de houtsnijwinkel gegaan, en heb mij een mooi houtsnijdmesje gekocht (Mora kniv) om het weer 's te proberen.
Thuisgekomen heb ik een stukje krentenboom gepakt (was net gesnoeid), en op de een of andere manier zag ik daar wel een kabouter in:
IMG_0017.jpgIMG_0018.jpgIMG_0021.jpgIMG_0019.jpg

Leuk om te doen! Het leek me ook leuk om minder 'fantasy' te doen (daar heb ik niet zoveel mee, was eigenlijk wel verbaasd dat ik een kabouter deed....), en in een stukje gevonden hout (plataan?) in Y-vorm zag ik wel een klimmende beer. Dat lukte niet helemaal, uiteindelijk 'hangt' hij meer dan dat hij klimt.

IMG_0023.jpgIMG_0024.jpgIMG_0026.jpgIMG_0025.jpg

Nu staan ze beide in de keuken, en ga ik 's kijken wat er uit het volgende hout komt:

IMG_0029.jpg

Kortom: dank aan dit forum voor de inspiratie!
 
P

Pel

Guest
Fijn om weer eens een houtsnijder erbij te hebben op het forum, het hoeft een eerste instantie allemaal niet perfect te zijn, als je maar plezier in je werk hebt. Mijn motto is altijd "het maakt niet uit wat je maakt, als je maar wat maakt".

Groet Pel.
 
D

Dulcimer

Guest
Knap om dat enkel met een houtsnijmes te maken en ik sluit mij bij de anderen aan; leuk er weer een houtsnijder bij te hebben; zo inspireren wij elkaar.
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Mooie werkstukken zeg en leuk dat we op de Odh wat plezier in houtsnijden hebben overgebracht! Ik ben zelf meer van de grotere stukken maar vind het echt knap dat je zulke miniaturen maakt uit een stukje krent��

groet Hans van Wijk
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Hey! Ik herinner me jou nog wel (rood haar toch?) :)
Gaaf dat je ook bent gaan houtsnijden, hoe bevalt t Mora mesje?
Ik wil graag een spoonknife, waarschijnlijk van Mora of van Frost.
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Bedankt voor alle leuke commentaar, ook dat is weer inspirerend! De vorige stukjes ben ik begonnen met relatief nat hout, waardoor de grove vorm er snel in zat. Nu ben ik bezig met een stukje eik, dat uit een oud meubelstuk komt, en dat is wel wat pittiger om te snijden. Het wordt trouwens een soort van haas of konijn.

Hey! Ik herinner me jou nog wel (rood haar toch?) :)
Gaaf dat je ook bent gaan houtsnijden, hoe bevalt t Mora mesje?
Ik wil graag een spoonknife, waarschijnlijk van Mora of van Frost.

Ha DulcimerJunior, ja dat klopt, dat was ik :) Het mesje bevalt prima, maar veel referentie heb ik niet; dit is m'n eerste echte houtsnijmes. Ik vind 'm wel prettig in de hand liggen, en hij is goed te slijpen. Dat is maar goed ook, want met een "por-actie" in het eiken heb ik het puntje afgebroken. Na een half uurtje slijpen op een kleine wetsteen kon ik weer verder. Ik heb nu een reis-kitje gemaakt met een mini-wetsteen, een blokje hout met leer om te stroppen, en natuurlijk m'n mes en een blokje hout om te snijden.
 

Dulcimer-Junior

Actieve deelnemer
14 sep 2016
32
0
Haha, ja dat is leuk hé! Meestal als ik ergens naartoe ga pak ik ook nog even gauw mn houtsnijmesje en een stukje hout voor in mn tas ;)
 

Jessica

Nieuw lid
4 sep 2016
11
0
Den Haag
Wat zijn die leuk geworden! (Ik ben vandaag aan mijn eerste houtsnij projectje begonnen, dus heerlijk dit soort inspiratie!)
 
D

Dulcimer

Guest
Jessica; ik ben benieuwd naar jou eerste projectje. Misschien kun je een eigen topic plaatsen zodat wij, het relatief kleine, maar actieve clubje houtsnijders, het kunnen volgen en eventueel van adviezen kunnen voorzien.
Je bent begonnen in een schitterende hobby, met het mooiste materiaal m.i. dat bestaat, hout dus. De mogelijkheden in hout zijn eindeloos en het bewerken ervan een constante uitdaging.
Groet en veel succes,
Frans
( dulcimer; niet te verwarren met mijn dochter dulcimer-junior:))
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
En weer een update: in een stuk eiken bleek een konijn verstopt te zitten:

IMG_0034.jpg
IMG_0037.jpg
IMG_0036.jpg
IMG_0033.jpg
IMG_0032.jpg
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Hallo Edwin,

Ja, wel oud (kwam uit de la van een kastje), maar het is nogal verdonkerd tijdens het snijden, denk door zweet van m'n handen. Daarna heb ik het met avocadoolie afgewerkt, dat maakt het ook donkerder.
En nee, ik draag geen handschoenen tijdens het snijden. Lijkt me eerlijk gezegd oncomfortabel, en met dit kleine spul wordt het ook lastiger manipuleren. Ik kijk wel uit dat ik niet in de richting van vingers snijd.....
 
Hahaha, ik snij normaal ook zonder handschoen maar ............. was van de week wel blij dat ik hem aan had :cool:. Vooral bij hard- en onwillig hout en moeilijke hoekjes of bochtjes vind ik het wel fijn om het werkstuk vast te houden in de hand MET handschoen ook al heb ik van die kolenschoppen van handen. Soms heb ik er ook voordeel bij. het zijn handschoenen met een rubber coating zodat een glad stukje hout ook beter vast ligt.

Gr Edwin
 
D

Dulcimer

Guest
Alweer een klein maar fijn houtsnijwerkje van jouw hand. Je hebt het houtsnijden duidelijk in de vingers.
Wat vingers en handschoenen betreft; ik draag altijd slijtvaste handschoenen ( dyneema) na een aanvaring met een guts in augustus, met als gevolg 9 hechtingen. Ik heb er geen last van, de werkplaats is nogal kil en de handschoenen houden mijn handen warm, door de handschoenen komt geen vet van mijn handen op het hout waardoor dat schoon blijft, door de handschoenen heb ik zoals Edwin ook al schrijft meer grip op het hout ( in het geval dat los zit van de beeldhouwschroef), ondertussen weet ik niet beter dan werken met handschoenen en ken het verschil niet meer met het werken met blote handen.
Keep up your good work:D
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Dag Nerf,

respect voor het fijne werk! ik draag een handschoen aan mijn linkerhand met het werkstuk als ik zoiets kleins onderhanden heb, niet op rechts. Heeft al veel ellende bespaard en met kevlar of dyneema kun je wel een snee tegenhouden, niet de punt trouwens.

Ik heb wel een setje pleisters bij me voor als het toch mis gaat.



Groet, Hans.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.