kabel in balk verwerken

Daan_hil

Nieuw lid
16 okt 2023
2
0
amsterdam
Ik wil zelf oprit verlichting maken. Hierbij wil ik op een houten balk een lamp bevestigen. Maar toen kwam ik op het probleem dat ik niet goed weet hoe ik de kabel moet verwerken in mijn balk.
Heeft er iemand voorstellen hoe je de kabel mooi er in of langs de buitenkant kan verwerken?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

vriendelijke groet Daan Hillaert
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
817
Omgeving Leiden
Hoi Daan,
1 Monteer de lamp aan de ene zijde A, gat dwars door de balk naar de andere zijde B.
Op die kant , B dus, schroef je een grijze elektrapijp vast met zadels. Door die pijp voer je je kabeltje

2 lamp aan kant A, gat dwars door de balk naar kant B. In kant B maak je een sleuf waar de kabel ruim in past.
En je maakt een latje waarmee je de sleuf weer kan afdekken zodat er in de paal een kanaal ontstaat voor de kabel

3 je neemt twee brede planken , zeg 100mm breed en twee latjes van 18x18mm. Die lijm je zo in elkaar dat er een paal onstaat met een kanaal er invoor je kabel.

4 je neemt vier plankjes van 100mm x 18 mm en die 'molenwiek' je aan elkaar, zodat je een paal met een kanaal hebt.


Bijvoorbeeld dus :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Daan_hil

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
2a je zaagt een 2 x sleuf waarbij je de zaag net iets schuin zet, maak je snede diep genoeg dat je de driehoek die eruit valt aan de kant die in de gleuf zat afvlakt zodat de kabel erin past als je dezelfde driehoek weer terugplaatst en daarna het vlak met de schaaf of vandiktebank weer glad maken
1697494929545.png het rondje is de kabel, als je een zo dun mogelijk zaagblad gebruikt heb je zo min mogelijk verlies van de paaldikte en hierna zie je er niets meer van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.