kabel doorvoer

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Heeft iemand wel eens een kabeldoorvoer met M16 x 1 gezien? Ze zitten in de arm van mijn radiaalzaag en er is er een kapot. De latere versies hebben een andere arm, met grotere gaten. Daar zit een rubberen doorvoer in. Zou dit weer een super italiaans idee zijn?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Dat hij niet erg recent is, dat klopt wel, maar ik rommel bijna dagelijks aan oude reut en je komt toch steeds weer bizarre keuzes tegen. Ik kan nergens iets vinden over elektrisch materiaal met zo'n fijne draad, maar tatry moet die dingen toch ergens gekocht hebben. Dus is er vermoedelijk in italie rond 1960 een fabriek geweest , die die dingen gemaakt heeft. Ik heb ook nog gezocht op 5/8 - 26, maar dan krijg ik alleen adaptors voor geweer lopen. Van grof naar fijn gaat makkelijker. Ik kan wel een gelijkende tule draaien, maar ik heb eigenlijk voorlopig genoeg projecten, dus ik zou liever wat kopen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik ken ook alleen maar wartels van M16x1,5.
Is het een mogelijkheid om de draad opnieuw te tappen (maatje groter eventueel dus M20x1,5), of is het onderdeel van de machine los te halen en zit/kan er een wartelmoer achter met een wartel met langer draad?

Of, een verloopstuk (laten) draaien of 3d-printen van M16x1 buitendraad naar M16x1,5 binnendraad. Wordt alleen een iets langer verloopstuk dus de wartel zal an een paar cm verder uitsteken dan nu.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Kortom, het is weer zo'n fantasie onderdeel. Niemand heeft er ooit van gehoord en de mensen die er eventueel iets van zouden kunnen weten zijn reeds hemelen. Dat wordt weer een projectje op de lijst.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Aan de binnenkant zitten verstevigingsribben, maar het onderdeel waar het over gaat is alleen het voorste deel van zo'n wartel. Hij dient er alleen voor om de kabel te geleiden. De kabel zit binnen in de arm vast. De kabel draait in de wartel, als je de zaaggondel heen en weer beweegt. Ik vindt dat je oude machines er zo veel mogelijk uit moet laten zien, zoals ze de fabriek hebben verlaten. Ik was alleen benieuwd of iemand ooit van elektrisch materiaal met m16 x 1 draad had gehoord. Zodat ik gericht op zoek kon naar een origineel vervangingsonderdeel.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
594
139
58
Linter
Aan de binnenkant zitten verstevigingsribben, maar het onderdeel waar het over gaat is alleen het voorste deel van zo'n wartel. Hij dient er alleen voor om de kabel te geleiden. De kabel zit binnen in de arm vast. De kabel draait in de wartel, als je de zaaggondel heen en weer beweegt. Ik vindt dat je oude machines er zo veel mogelijk uit moet laten zien, zoals ze de fabriek hebben verlaten. Ik was alleen benieuwd of iemand ooit van elektrisch materiaal met m16 x 1 draad had gehoord. Zodat ik gericht op zoek kon naar een origineel vervangingsonderdeel.
Maar desondanks mijn positieve ingesteldheid kan ik je ook niet verder helpen. Kom ook uit bij M16*1.5.
Had je graag geholpen
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.277
169
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Dat waren metalen wartels, die heb ik al heul lang niet meer gezien, maar die zijn er wel in M16 x 1, die vind je ook veel op motoren omdat het wandje van de connectorbox meestal niet zo dik is.
Ik zal morgen eens zoeken in wat ik nog aan oude spullen heb liggen of er zoiets tussen zit.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
De kabel die er door ging bleek ook geen aarddraad te bevatten. Dus eerst weer op zoek naar een kabel met 4 1,5 of 2,5mm2 kabels en 2 stuurstroomdraadjes van 0,5 of 0,75mm2. De huidige kabel is 10mm dik en gaat strak door de doorvoeren. Het wordt een uitdaging om zo iets te vinden. Ik zag dat een 3 x 16 amp laadkabel van een stekkerbak aan die eisen voldoet, maar die is weer 16mm dik.
 

mroden

Actieve deelnemer
13 feb 2013
214
69
Rotterdam Ommoord
Een ideetje voor de meer aderige kabel: zou je deze zelf samen kunnen stellen en met 1 of meerdere lagen krimpkous tot een nette kabel kunnen fabriceren?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.137
2.625
Ik heb nog minimaal 2 extra draden nodig. En de meeste van die stuurstroomdraden zijn niet voor bewegende toepassingen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.