Juwelenkistje

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi, ben benieuwd naar het eindresultaat. Ga je de "poor man's router plane" van Paul Sellers hier voor gebruiken ?
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Goedemorge Coko,
Het is een iets luxere variant geworden.

Werkt fantastisch. De groefjes in de lengte richting van de draad kan je in één keer steken. Als er schuin of dwars op de draad moet worden gewerkt, heb ik gemerkt dat 'achteruit' werken beter gaat.
 

Bijlagen

  • DSC_1271.jpg
    DSC_1271.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 379
  • DSC_1273.jpg
    DSC_1273.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 382
  • DSC_1272.jpg
    DSC_1272.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 379
  • DSC_1275.jpg
    DSC_1275.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 377
  • DSC_1274.jpg
    DSC_1274.jpg
    69,8 KB · Weergaven: 383

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Gisteravond bezig geweest met de eerste strookjes pas te maken en in te lijmen.
Nog heidenser dan het vorige klusje.;)
Af en toe mijn vrouw een kleine teaser gegeven van het resultaat tot nu toe. Die is al erg onder de indruk en kan niet wachten tot het eind resultaat.
En dan nu de foto's
Strookje fineer afgezaagd van een plankje (stukje steenbeuk vloerdeel, gratis bij een andere aankoop voor een ander project in huis) vlak en op dikte maken met schaaf en schraapstaal.
DSC_1279.jpg
Krullen.
DSC_1280.jpg
Zijkantje ook mooi vlak maken.
DSC_1278.jpg
Inkerven op iets breder dan de groefjes in het deksel.
DSC_1283.jpg
Daarna doorsnijden met een fijn stanley mesje. Beginnen bij het eind en stukje bij beetje naar het begin toe werken.
DSC_1286.jpg
Als je klaar bent heb je een smal strookje.
DSC_1287.jpg
En de andere zijkant ook mooi vlak schuren.
DSC_1289.jpg
Hier alvast een teaser van de progressie tot nu toe.
DSC_1277.jpg

Mijn volgende post zal ik een indruk geven van het passen, meten en inlijmen van de strookjes.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Op dit moment probeer ik elk moment te pakken om aan het kistje te werken. Het vordert gestaan maar ik geloof dat ik mijn kruin maar kaal ga scheren....:D
Hier nog een update over hoe ik de stukjes pas maak.

Het begint met het pas maken van het begin. Strookje aansluiten en een kerfje evenwijdig maken met een radeermesje.
DSC_1290.jpg
Daarna met een scherpe beitel loodrecht af steken.
DSC_1294.jpg
Andere zijde inkerven. En natuurlijk ook afsteken.
DSC_1295.jpg
Beetje lijm er in boteren.
DSC_1298.jpg
En aandrukken met mijn "fineer"-hamer
DSC_1300.jpg
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Goedemiddag beste forummers.

Na een kleine radio stilte en een toiletverbouwing die tussendoor kwam heb ik hier het eind resultaat van het kistje.

Ik had het voornemen om ook houten scharnieren toe te passen. Dit heb ik niet meer gedaan vanwege gebrek aan tijd.
Bij Baptist heb ik messing box scharniertjes besteld met begrenzing.
Verder heb ik de trays aan de buitenzijde een lichte bolling gegeven. Hierdoor zijn ze optisch wat dunner en kunnen ze makkelijker uit het kistje gehaald worden.
In de trays en de bodem heb ik een vak verdeling gemaakt van dunne strookjes steenbeuk.
Alle delen heb ik afgewerkt met Corcol olie. De bodem tussen de vakverdeling heb ik bedekt met vilt.
Het compartiment voor ringen heb ik gevuld met strookjes spons waar ik crea-bea hetzelfde vilt omheen heb gedaan.
Voorkant / bovenkant

DSC_0031.jpg

Achterkant

DSC_0032.jpg

Close up van de bovenkant

DSC_0033.jpg

Deksel open met de trays erin

DSC_0034.jpg

Detail van de binnenkant

DSC_0035.jpg

Close up van de trays

DSC_0036.jpg

Het uiteindelijke resultaat ben ik erg trots op, zeker voor een eerste keer.
Wat heel goed gelukt is, is de tekening op de zijkant die rondom mooi doorloopt en aansluit ook met het deksel.


Groeten,

Martin
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Geweldig mooi eindresultaat! Fijn dat je het zo zorgvuldig hebt vastgelegd in dit topic, kunnen veel mensen wat aan hebben!

Complimenten! Fons
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Iedereen heel hartelijk dank voor de complimenten.

@Edwin: Ik heb eerst alle oppervlakken met een schraapstaal glad gemaakt en daarna alles in de olie gezet: Aquamarijn Corcol olie. Dit had ik nog over nadat bij ons een houten vloer is gelegd in de woonkamer.

Groeten,

Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.