(Juwelen)kistje van kersenhout

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Enkele maanden geleden heb ik bij de kringloopwinkel een kersenhouten buffetkast gekocht. Na demontage bleef er echter niet veel kers over, doch genoeg om er een paar kleine projectjes mee te maken.

Aangezien de lessen voor het tweede jaar meubelmaker pas op14/09 starten, wou ik toch nog ff wat oefenen....

Deze keer heb ik echter wat foto's gemaakt van het ganse proces. De foto's in de tekst plaatsen lukt mij niet (ben dan ook erg onhandig/ongeduldig met computers).

Eerst tekening (plan) gemaakt op basis waarvan ik dan het kistje zou maken.

Helaas zij er ook weer de gebruikelijke foutjes gemaakt, met name :

1.- mij niet gehouden aan het plan
2.- even niet opgelet en een aantal ex-deurpaneeltjes dwars i.p.v. langs gezaagd. Gezien mijn beperkte voorraad aan paneeltjes, moest ik het hiermee doen. Volgens mij geen probleem, want niet structureel, maar wel niet volgens de regels van de kunst :(
3.- niet vastgetaped waardoor deze op grond viel (na de nodige krachttermen, een nieuwe lade gemaakt met de de stukken die ik nog kon recupereren en daarna wel vastgetaped :D alvorens te verplaatsen).

Ik zou zeggen "enjoy", en aarzel niet om (opbouwende) kritiek te geven.

IMG20220714102025.jpg

Bekijk bijlage 123190Bekijk bijlage 123191IMG20220902165158.jpgIMG20220902165242.jpgIMG20220902165306.jpgIMG20220902165712.jpg
 
Mooi,

Ik weet dat het niet mee valt soms om massief hout uit oude kasten te scoren.
Meubelmakers kunnen erg goed waardeloos hout camoufleren zodat het net lijkt of alles echt hout is.
Pas bij het slopen of verzagen kom je er dan pas achter.

Het is op zich al een kunst om uit de restanten weer iets te maken en van te voren bedenken dat je genoeg echt hout er voor hebt.

Groet Edwin
 
  • Leuk
Waarderingen: LukeB2530 en Nerf

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.170
868
Ulvenhout
Mooi gemaakt. Doet me denken aan 1 van de video's van 'Pedulla studio' uit Australië.
Zeker het bekijken waard op YouTube.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Ik herken dat wel, eerst een plan maken, om vervolgens je eigen plan te trekken. Gaandeweg komen er vaak toch andere ideeën.

Mooi gemaakt, en je hebt er zo te lezen een hoop dingen van geleerd.

Puntje van kritiek, ik zou volgende keer de tussenschotjes/vakjes in het kistje een heel stuk dunner maken. Dan oogt het subtieler, en structureel heeft het niks te houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

LukeB2530

Actieve deelnemer
15 jan 2021
107
111
64
Boechout (Prov. Antwerpen)
Ik herken dat wel, eerst een plan maken, om vervolgens je eigen plan te trekken. Gaandeweg komen er vaak toch andere ideeën.

Mooi gemaakt, en je hebt er zo te lezen een hoop dingen van geleerd.

Puntje van kritiek, ik zou volgende keer de tussenschotjes/vakjes in het kistje een heel stuk dunner maken. Dan oogt het subtieler, en structureel heeft het niks te houden.
Inderdaad, goed idee. De kruisjes zitten gelukkig los, en kan ze dus vervangen; Ik moet trouwens nog een "trekkertje" maken voor de lade en een handvatje o.i.d. voor het deksel.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.