Juuma/axminster/peaktools nr4

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Hoi allemaal,

Ik heb 2 weken geleden een stanley blokschaaf gekocht uit het goedkopere segment. Doel was eens te leren hoe een goede schaaf werkt.

DV_8_4117375_01_4c_NL_20170301142758.jpg

Dit ding dus.

Op zich prima behalve dat de zool niet vlak was en het best wel tricky is om de beitel goed horizontaal door de opening te krijgen (je moet beide wieltjes evenveel aandraaien maar toch houd je wat speling). Na het vlakken van de bodem, de achterkant van de beitel en het slijpen (met zowel snijvlak als minisnijvlak) van de schaaf is het nog wel wat geworden. Lastig om hem zoet af te stellen en zelfs een vuren lat tegen de richting in schaven was een drama. Laat staan kops. Maar goed, ligt dat aan mij (technisch, wel wat kluservaring, weinig houtervaring, wel wat electrisch gereedschap) of aan de schaaf?
Uiteindelijk kreeg ik wel netjes krullen van een centimeter of 25, maar het zoeter/stouter instellen bleef een drama. Idem voor het weer vastzetten na reinigen/wetten.


Bij gebrek aan ervaren schaaf-mensen in de omgeving maar gewoon een Juuma/Axminster/Peaktools gekocht. Ik lees hier al een tijd mee en ben toch wel warm gemaakt voor het mooie spul. Lie Nielsen is toch wel heel prijzig, dus dan maar een nette Chinees. Ik weet dat het geen topschaaf is maar toch leuk om even kritisch te kijken. Tot nu pakte ik een excenter met korrel 60 om dingen glad (niet vlak!) te maken, of laatst een keer mijn bovenfrees met een jig voor een plankje. Dit is een stuk netter respectievelijk sneller ;) Daarom, en voor de mensen die er ook een overwegen, wat foto's:

1623340588738.jpg

De bodem ziet er netjes uit, het vlekje is vet. De zool is prima vlak voor zover ik kan beoordelen:

1623343080234.jpg

Hetzelfde geldt voor de dwars kant.

Wat foto'tjes:

1623340588745.jpg1623340588752.jpg1623340588759.jpg1623340588767.jpg

En hoe schaaft hij? Een oude verragde lat uit de tuin gepakt en met 1 hand geschaafd (andere hand geklemd), en dan toch een vrij nette krul:

1623340588730.jpg


Volgens mij best netjes, mooie dunne krul. Zeker in het midden (waar ik wat meer neerwaartse druk zette) mooi over de hele breedte van de beitel geschaafd.

Qua afwerking: In de zijkant van de schaaf zie je uit de doos al wat butsjes, en wat krassen in het zwarte lakwerk. Ook zit er troep (vet? stof?) in de groeven van het messing wiel. Niet storend maar ook niet perfect afgewerkt.
Het houtwerk ziet er eigenlijk wel netjes uit.

Ik ga de beitel nog vlakken en slijpen, en mogelijk de bodem ook nog even over wat schuurpapier halen. Daarna eens op mijn klusplek een balkje netjes inklemmen en eens proberen om 'echt' te schaven, maar ik heb er wel vertrouwen in.



Waar kan ik die grepen het beste mee in de olie zetten? Ik gebruik voor de houten kolf van mijn vuurwapen graag "Scherell kolfolie', dat lijkt me hier ook prima voor. En als laatste: dank dat jullie hier op het forum zoveel kennis over hout en klussen verzameld hebben. Dit heeft me al heel wat uurtjes nachtrust gekost ;-) .
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Boudewijn,
Dat is een mooie schaaf, daar ga je plezier van hebben. Héél veel duurder is meestal niet héél veel beter hoor. Met deze juuma kan je prima schaven.
Als je wilt bepalen of de zool recht is, dan houd je de 'scherpe' kant van de liniaal tegen de zool. Zoals jij op de foto toont kan de liniaal makkelijk buigen en de zool van de schaaf volgen.
Is maar een opmerking hoor.

Thomas
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Daar ga je inderdaad veel plezier aan beleven denk ik.
Om te weten of de zool valk is als je deze verder wilt vlakken: leg een vel waterproof schuurpapier met fijne korrel op een 100% vlakke ondergrond (plaatje trespa of glasplaat) en maak het schuurpapier nat.
Als je met schuren/wetten het verschil niet ziet waar je wel wat afneemt en waar niet (al is dat maar relatief natuurlijk), zet met een watervaste stift wat strepen op de zool en ga schuren; waar de strepen blijven staan ben je nog niet geweest en is het dus hol.
Doe datzelfde ook met de achterkant van de beitel zodat deze ook netjes vlak is (de eerste cm's tenminste).

Op de cursus die ik nu aan het volgen ben, werken we ook met Juurma-schaven (de kleinere zoetschaven dan), maar de no 4's zijn van allerlei merken; van oude Stanley's, Peaktool maar er zijn ook een paar duurdere.
Wat ik wel heb geleerd: ik ben geneigd om de schaaf te grof te zetten; als ik 'm fijner afstel (dus een kleinere doorsteek) dan gaat het minder snel maar wel zeker beter. Je schaaft dan meer ipv de kans te hebben om te 'hakken'.
En als je ook maar twijfelt of de beitel niet scherp genoeg meer is, wetten maakt dan weer een groot verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Hoi Boudewijn,
Dat is een mooie schaaf, daar ga je plezier van hebben. Héél veel duurder is meestal niet héél veel beter hoor. Met deze juuma kan je prima schaven.
Ha Thomas,

Inderdaad. ik heb stiekem wel een dure-dingen-koop-fetish, maar dat is meer omdat ik gewoon 1x iets goeds wil kopen.
Als je wilt bepalen of de zool recht is, dan houd je de 'scherpe' kant van de liniaal tegen de zool. Zoals jij op de foto toont kan de liniaal makkelijk buigen en de zool van de schaaf volgen.
Is maar een opmerking hoor.

Dank je wel voor de tip, scherp gezien. Ik heb die liniaal vantevoren op zijn kant ertegen gehouden, maar dat kan ik niet EN vasthouden EN een goede foto uit de hand schieten. Een statief is me voor zo'n foto'tje teveel gedoe.



@klusrob , goede tips. Ik ga hem inderdaad even vlakken. Ik heb niet echt trespa of glas tot mijn beschikking maar wel MDF. Ik denk dat ik even check met een paar linialen of dat vlak genoeg ligt ,en daarna inderdaad wat korrel 220 op tafel plak.
Meestal gebruik ik potlood-streepjes, ook met dingen die ik wil schuren, dan zie je ook vrij snel waar je niet 'bent geweest'.


De schaaf zoeter afstellen werkt sowieso fijner, minder uitbraakjes, minder kracht nodig, minder lelijke dingen. En dan moet je er 2-3x overheen ipv 1x. Prima, ik doe het niet voor de tijd/geld/productie. Ik wil lekker prutsen en klussen.

Qua scherpte; mijn keukenmessen gooi ik op naniwa stenen tot ik ermee kan scheren, ik wil een aardig eind gaan met die beitel. Ook mijn goedkope stanley (met blauw plastic handvat, geen sweethearts oid ;) ) beitels krijg ik scheermes-scherp. Dat is ook niet heel lastig met dat relatief zachte staal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Qua scherpte; mijn keukenmessen gooi ik op naniwa stenen tot ik ermee kan scheren, ik wil een aardig eind gaan met die beitel. Ook mijn goedkope stanley (met blauw plastic handvat, geen sweethearts oid ;) ) beitels krijg ik scheermes-scherp. Dat is ook niet heel lastig met dat relatief zachte staal.
Ga ik toch even zeiken. Het is feitelijk onmogelijk om keukenmessen of beitels 'scheermesscherp te krijgen. Dat heeft gewoon met de geometrie van dergelijk snijgereedschap te maken. Je kunt best een keukenmes of beitel zo scherp maken dat je haren van je arm kunt afscheren (da's niet eens zo heel moeilijk), maar dat is absoluut niet hetzelfde als scherp als een scheermes (klapmes, cutthroat razor). Pak er maar eens een straight razor bij, en zie dan hoe dun het lemmet over een fors deel van de hoogte is, en hoe klein de snijhoek waaronder je slijpt eigenlijk is. Of beter nog, neem dat keukenmes of die beitel en probeer daar eens je baard mee te scheren (met scheerzeep). IK ga het niet proberen, en ik raad het je ook niet aan - het wordt een bloedbad... ;-)

Ik stel voor dat we het begrip 'scheermesscherp' voor houtgereedschap niet meer gebruiken. Behalve als het echt om scheermessen gaat (ik snij kurken handvatten voor hengels op de draaibank met klassieke scheermessen (dat deden ze in de jaren '50 van de vorige eeuw ook al bij Hardy).
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Ga ik toch even zeiken. Het is feitelijk onmogelijk om keukenmessen of beitels 'scheermesscherp te krijgen. Dat heeft gewoon met de geometrie van dergelijk snijgereedschap te maken. Je kunt best een keukenmes of beitel zo scherp maken dat je haren van je arm kunt afscheren (da's niet eens zo heel moeilijk), maar dat is absoluut niet hetzelfde als scherp als een scheermes (klapmes, cutthroat razor). Pak er maar eens een straight razor bij, en zie dan hoe dun het lemmet over een fors deel van de hoogte is, en hoe klein de snijhoek waaronder je slijpt eigenlijk is. Of beter nog, neem dat keukenmes of die beitel en probeer daar eens je baard mee te scheren (met scheerzeep). IK ga het niet proberen, en ik raad het je ook niet aan - het wordt een bloedbad... ;-)

Ik stel voor dat we het begrip 'scheermesscherp' voor houtgereedschap niet meer gebruiken. Behalve als het echt om scheermessen gaat (ik snij kurken handvatten voor hengels op de draaibank met klassieke scheermessen (dat deden ze in de jaren '50 van de vorige eeuw ook al bij Hardy).
Nee hoor goeie reactie. Je bent scherp (scheermesscherp om precies te zijn) zonder een scherpslijper te zijn maar wijst me wel op een goed punt. Dat is wel mooi aan je reactie.
Ik heb toevallig al 15 jaar een open mes (voor de liefhebber: Thiers Issard) dat ik weinig gebruik (double-edged is toch makkelijker) maar als je dat hol geslepen dunne blad ziet is dat heel veel dunner dan een keukenmes... en al helemaal dan een beitel.

Nou ja vlijmscherp maken dus. Morgen eens aan beginnen en dan ook even een lat eens goed klemmen en lekker schaven. Vandaag wel even het houtwerk in de kolfolie gezet, knapt het ook echt van op.

Dank voor de leuke commentaren mannen!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Die eerste stanley schaaf is naar mijn mening een ramp om mee te werken. Helemaal als je nooit of heel weinig met een schaaf hebt gewerkt. Dan weet je niet of het aan de schaaf ligt of aan jezelf.
Die juuma schaven of andere merken die uit de fabriek komen van Q zijn prima. Die krullen zijn prima dunner te krijgen als je het mes goed slijpt.
 
  • Leuk
Waarderingen: boudewijn_de_bouwer

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik stel voor dat we het begrip 'scheermesscherp' voor houtgereedschap niet meer gebruiken. Behalve als het echt om scheermessen gaat (ik snij kurken handvatten voor hengels op de draaibank met klassieke scheermessen (dat deden ze in de jaren '50 van de vorige eeuw ook al bij Hardy).
Helemaal mee eens.
In de hout bewerking spreken we van scherp en scherp-scherp de laatste term scherp-scherp is voor een ieder anders!! En voor mij betekend het scherp-scherpst het hoogst haalbare met het beoogde materiaal (staal en slijpsteen)

Groetnis,

Roeland
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Die eerste stanley schaaf is naar mijn mening een ramp om mee te werken. Helemaal als je nooit of heel weinig met een schaaf hebt gewerkt. Dan weet je niet of het aan de schaaf ligt of aan jezelf.
Dat was exact waar ik dus mee in de maag zat :). De enige oplossing is dan een andere schaaf kopen en vergelijken. Iemand nog een mooie stanley schaaf kopen, met tweevoudig schroefverstelmechanisme? Bijna nooit gebruikt, altjd binnen gestaan.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Dat was exact waar ik dus mee in de maag zat :). De enige oplossing is dan een andere schaaf kopen en vergelijken. Iemand nog een mooie stanley schaaf kopen, met tweevoudig schroefverstelmechanisme? Bijna nooit gebruikt, altjd binnen gestaan.
Dat schroefverstelmechanisme is altijd al onmogelijk geweest — mijn eerste schaafje was er zoeentje en kreeg ik van mijn vader (timmerman). Naderhand snapte ik wel waarom ik hem kreeg — opvoedkundig waardevol!
 
Laatst bewerkt:

HoutWouter

Actieve deelnemer
4 okt 2020
116
52
Utrecht
Hoi allemaal,

Ik heb 2 weken geleden een stanley blokschaaf gekocht uit het goedkopere segment. Doel was eens te leren hoe een goede schaaf werkt.

DV_8_4117375_01_4c_NL_20170301142758.jpg

Dit ding dus.

Op zich prima behalve dat de zool niet vlak was en het best wel tricky is om de beitel goed horizontaal door de opening te krijgen (je moet beide wieltjes evenveel aandraaien maar toch houd je wat speling). Na het vlakken van de bodem, de achterkant van de beitel en het slijpen (met zowel snijvlak als minisnijvlak) van de schaaf is het nog wel wat geworden. Lastig om hem zoet af te stellen en zelfs een vuren lat tegen de richting in schaven was een drama. Laat staan kops. Maar goed, ligt dat aan mij (technisch, wel wat kluservaring, weinig houtervaring, wel wat electrisch gereedschap) of aan de schaaf?
Uiteindelijk kreeg ik wel netjes krullen van een centimeter of 25, maar het zoeter/stouter instellen bleef een drama. Idem voor het weer vastzetten na reinigen/wetten.


Bij gebrek aan ervaren schaaf-mensen in de omgeving maar gewoon een Juuma/Axminster/Peaktools gekocht. Ik lees hier al een tijd mee en ben toch wel warm gemaakt voor het mooie spul. Lie Nielsen is toch wel heel prijzig, dus dan maar een nette Chinees. Ik weet dat het geen topschaaf is maar toch leuk om even kritisch te kijken. Tot nu pakte ik een excenter met korrel 60 om dingen glad (niet vlak!) te maken, of laatst een keer mijn bovenfrees met een jig voor een plankje. Dit is een stuk netter respectievelijk sneller ;) Daarom, en voor de mensen die er ook een overwegen, wat foto's:

Bekijk bijlage 104253

De bodem ziet er netjes uit, het vlekje is vet. De zool is prima vlak voor zover ik kan beoordelen:

Bekijk bijlage 104258

Hetzelfde geldt voor de dwars kant.

Wat foto'tjes:

Bekijk bijlage 104254Bekijk bijlage 104255Bekijk bijlage 104256Bekijk bijlage 104257

En hoe schaaft hij? Een oude verragde lat uit de tuin gepakt en met 1 hand geschaafd (andere hand geklemd), en dan toch een vrij nette krul:

Bekijk bijlage 104252


Volgens mij best netjes, mooie dunne krul. Zeker in het midden (waar ik wat meer neerwaartse druk zette) mooi over de hele breedte van de beitel geschaafd.

Qua afwerking: In de zijkant van de schaaf zie je uit de doos al wat butsjes, en wat krassen in het zwarte lakwerk. Ook zit er troep (vet? stof?) in de groeven van het messing wiel. Niet storend maar ook niet perfect afgewerkt.
Het houtwerk ziet er eigenlijk wel netjes uit.

Ik ga de beitel nog vlakken en slijpen, en mogelijk de bodem ook nog even over wat schuurpapier halen. Daarna eens op mijn klusplek een balkje netjes inklemmen en eens proberen om 'echt' te schaven, maar ik heb er wel vertrouwen in.



Waar kan ik die grepen het beste mee in de olie zetten? Ik gebruik voor de houten kolf van mijn vuurwapen graag "Scherell kolfolie', dat lijkt me hier ook prima voor. En als laatste: dank dat jullie hier op het forum zoveel kennis over hout en klussen verzameld hebben. Dit heeft me al heel wat uurtjes nachtrust gekost ;-) .
Als je de onderkant van de schaafbeitel en de kikker nog gladder en vlakker maakt met fijn schuurpapier op een vlakke ondergrond en evt zelfs polijst is mijn ervaring dat het verticaal verstellen en het kantelen van de beitel nog soepeler gaat.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
293
116
Zuid Holland
Dat schroefverstelmechanisme is altijd al onmogelijk geweest — mijn eerste schaafje was er zoentje en kreeg ik van mijn vader (timmerman). Naderhand snapte ik wel waarom ik hem kreeg — opvoedkundig waardevol!
Ik ben echt blij dat het niet aan mij ligt. Dat is het nadeel van net komen kijken in gereedschapsland
Anekdotisch: ik keek net even, 4 juni vorig jaar mijn eerste boormachine aangeschaft. We zijn ondertussen iets verder:
- invalzaag
- decoupeerzaag
- slijptol
- deuvelfrees
- gatenrij-unit
- multitool
- bovenfrees met sjabloon
- 2 schuurmachines
- bouwstofzuiger
Alleen ja dus veel powertools. Tangen schroevendraaiers lijmklemmen etc heb ik ook goed gekocht, maar de echte houtbewerkingsdingen ontbreken.Na de schaven voorspel ik een zoektocht naar een goede japanse trekzaag en betere beitels. Of wat anders ;)
Disclaimer: Alles overigens gekocht met direct nut/noodzaak (ik heb zelf kozijnen en drempels gerenoveerd in het huis van mijn vriendin, en nu een zolder aan het verbouwen) op de gatenrijset na. Met de huidige aannemersprijzen, veel tijd en wat technisch inzicht loont het vrij snel om gereedschapjes te kopen. Zeker als je volgend jaar ook een nieuwbouwhuis opgeleverd krijgt.

Terug ontopic:

Net een vuren lat bij zitten schaven met de axminster schaaf. Het was even zoeken nadat ik alles uit elkaar heb gehad om alles lekker af te stellen (note to self; Youtube kijken en artikel hier lezen). Toen dat eenmaal ging en ik lekker dunne krullen maakte was het een feestje. Alleen rond de knoesten blijf ik hapjes uitscheuren.


Als je de onderkant van de schaafbeitel en de kikker nog gladder en vlakker maakt met fijn schuurpapier op een vlakke ondergrond en evt zelfs polijst is mijn ervaring dat het verticaal verstellen en het kantelen van de beitel nog soepeler gaat.
Goeie tip, ik ga dat binnenkort doen. Ik wil eerst even gevoel krijgen hoe het nu is, zodat ik het beter merk of ik straks effect heb als ik verder ga slijpen en polijsten.

Dank je wel heren!
 
Laatst bewerkt:

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Nee hoor goeie reactie. Je bent scherp (scheermesscherp om precies te zijn) zonder een scherpslijper te zijn maar wijst me wel op een goed punt. Dat is wel mooi aan je reactie.
Ik heb toevallig al 15 jaar een open mes (voor de liefhebber: Thiers Issard) dat ik weinig gebruik (double-edged is toch makkelijker) maar als je dat hol geslepen dunne blad ziet is dat heel veel dunner dan een keukenmes... en al helemaal dan een beitel.

Nou ja vlijmscherp maken dus. Morgen eens aan beginnen en dan ook even een lat eens goed klemmen en lekker schaven. Vandaag wel even het houtwerk in de kolfolie gezet, knapt het ook echt van op.

Dank voor de leuke commentaren mannen!
Haha, en een vlijm is volgens mij een chirurgenmes, die zijn vast ook heel dun. Dat mag je dan dus ook niet zeggen...!
 

ertrike

Actieve deelnemer
8 apr 2020
54
41
Wageningen
Hoi allemaal,

Ik heb 2 weken geleden een stanley blokschaaf gekocht uit het goedkopere segment. Doel was eens te leren hoe een goede schaaf werkt.

DV_8_4117375_01_4c_NL_20170301142758.jpg

Dit ding dus.

Op zich prima behalve dat de zool niet vlak was en het best wel tricky is om de beitel goed horizontaal door de opening te krijgen (je moet beide wieltjes evenveel aandraaien maar toch houd je wat speling). Na het vlakken van de bodem, de achterkant van de beitel en het slijpen (met zowel snijvlak als minisnijvlak) van de schaaf is het nog wel wat geworden. Lastig om hem zoet af te stellen en zelfs een vuren lat tegen de richting in schaven was een drama. Laat staan kops. Maar goed, ligt dat aan mij (technisch, wel wat kluservaring, weinig houtervaring, wel wat electrisch gereedschap) of aan de schaaf?
Uiteindelijk kreeg ik wel netjes krullen van een centimeter of 25, maar het zoeter/stouter instellen bleef een drama. Idem voor het weer vastzetten na reinigen/wetten.
Rex Krueger heeft een video gemaakt over hoe je deze schaven kan slijpen en vlakken. Ook laat hij zien hoe je de schaaf afstelt zonder het stelmechanisme. Ik heb de schaaf zelf ook, maar nog geen tijd gehad om de aanpassingen te proberen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.