Juiste schuurpapier

11 aug 2014
9
0
Beste leden,

Ik heb de DEWALT Excentrische schuurmachine 280W 125mm DWE6423 en gebruik deze al tijden met grote tevredenheid. Ik heb toen wat voorraad schuurpapier besteld (goedkope schijven) maar was daar niet heel tevreden over. Ze lopen snel vol en scheuren makkelijk. Nu las ik veel positieve reacties over schuurpapier van 3M en dan de cubitron. Of zijn er nog andere adviezen? En als ik zou gaan voor 3M welke kan ik het dan het beste kiezen en welke grofheden?

Bedankt alvast

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.748
3.947
Wat wil je gaan schuren? Ik gebruik zowel de paarse als de blauwe van ecotools. Cubitron alleen voor staal.

Minkx

Nieuw lid
15 dec 2025
8
1
Deutschland
Ik gebruik ook een DWE6423 en heb goede ervaringen met 3M Cubitron. Het verschil met goedkoop schuurpapier is echt gigantisch: Cubitron slijt veel langzamer, verstopt minder snel en doet het zware werk zonder dat je tien keer over hetzelfde stuk hoeft te gaan.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.884
2.838
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ze lopen snel vol en scheuren makkelijk.
heb je er een stofafzuiging op ?
ik heb ooit een dewalt handpalm schuurmachine gehad
het papier liep snel vol
geen mogelijkheid om een afzuiging aan te sluiten
dan maar een stap hoger gegaan . . . festool mét afzuiging
met 2 velletjes schuur ik een hele trap
(nieuwe trap, nadat de treden uit de vd gekomen zijn)

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.445
1.139
Enschede, Twente
Ik gebruik ook een DWE6423 en heb goede ervaringen met 3M Cubitron. Het verschil met goedkoop schuurpapier is echt gigantisch: Cubitron slijt veel langzamer, verstopt minder snel en doet het zware werk zonder dat je tien keer over hetzelfde stuk hoeft te gaan.
Wel even opletten. 3M gebruikt de naam Cubitron voor verschillende producten, noem het overkoepelend — de naam heeft te maken met de deeltjes die gebruikt worden met een bepaalde vorm. Er is dicht materiaal en gaas, er is een origineel serie, die her en der nog te koop lijkt te zijn, en een serie II en misschien nog wel meer. Er is specifiek voor de automotive industrie, en voor hout, en ??
Om het moeilijk te maken wordt bijvoorbeeld de gaasversie (voor houtbewerking?) die ik tot tevredenheid gebruik verkocht onder de naam XTRACT. (Wel aan denken dat je een tussenschijf moet gebruiken als je voor gaas gaat.)

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
59
40
hier ook +1 voor cubitron, standtijd is echt bizar goed van dat spul. ik heb zelf de 775l multihole in 150mm. voor 125mm heb ik festool granat gaas en een assortidoos granat. iets minder maar nog steeds erg goed.

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.370
395
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik zelf Mirka Abranet met veel plezier. Gaat bijzonder lang mee en de stofafzuiging werkt perfect. Je kan veel stappen overslaan bij oplopende korrels.

Als de schijven op zijn op de excentrische, dan gebruik ik ze nog lang om met de hand te schuren (al dan niet op een schuurblok).

• Leuk
Waarderingen: Charel09
11 aug 2014
9
0
En welke gebruik je dan? Want ik kwam er niet uit 🫣

11 aug 2014
9
0
heb je er een stofafzuiging op ?
ik heb ooit een dewalt handpalm schuurmachine gehad
het papier liep snel vol
geen mogelijkheid om een afzuiging aan te sluiten
dan maar een stap hoger gegaan . . . festool mét afzuiging
met 2 velletjes schuur ik een hele trap
(nieuwe trap, nadat de treden uit de vd gekomen zijn)
Ja ik gebruik de schuurmachine zeker met de bouw stofzuiger

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.063
3.850
Gaanderen
Ik heb in het verleden wat soorten schuurpapier getest. uitslag schuurpapier test
Toen viel voor mij de keuze op het groene papier van eco tools.(de andere kleuren waren er toen niet) Was niet de allerbeste maar prijs-kwaliteit waren prima. Nog steeds gebruik ik dit papier. Enige tijd geleden heb ik ook het cubitron met papieren rug getest en dit is een heel stuk beter dan de rest. Als ik nieuw ga bestellen dan wordt het cubitron.
Ik ben geen voorstander van het gaas product. Niet omdat het niet goed werkt maar omdat het bij het schuren van verf op kozijnen e,d, mechanisch snel kapot gaat. Uitzondering is een bepaalde kwaliteit van mirka die ik in p 80 voor het schuren van muren gebruik.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.