Juiste scharnier/montage voor kastje

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
Hoi allemaal,


Ik heb een kastje gemaakt in 15 en 18mm mpx. Niet heel fancy maar dat past ook bij mijn skillset. Nu heb ik een tijd geleden bij de Bauhaus of Hornbach wat Hettich scharnieren meegenomen, en me daarbij niet gerealiseerd hoe enorm veel verschil erin zit. Balen dat ik de labeltjes niet meer heb, maar op het scharniertje staat 3497 5.3 .

Netjes corpus en deurtje tegen elkaar gelegd, malletje ertussen, puntje gezet met de priem, 2x 5mm gaatje geboord, malletje omgedraaid, puntje gezet, de forstnerboor gebruikt, en klaar is kees. Het resultaat is alleen niet je-van-het. Komt dat door verkeerde scharnieren, verkeerd materiaal of onhandigheid?
Alles is met een handboormachine geboord, ik heb geen kolomboor.

Punt 1: De deurtjes hangen scheef. Ik vermoed dat dit komt omdat de scharnierplaatjes niet helemaan netjes zijn bevestigd. Dat moet te fixen zijn. Ik heb denk ik te weinig stelmogelijkheden om dit te fixen.
Punt 2: De deurtjes hangen teveel naar het midden van de kast, waardoor de kopse kant van het corpus zichtbaar is. Dit vindt mijn vriendin terecht lelijk. Dit is in het bovenste plaatje hieronder goed te zien.

Let niet op de bovenkant, hier komt nog een losse plaat op, die iets over het deurtje heen hangt.

1701186328955.png


Gezien ik het malletje heb gebruikt denk ik dat het gat van de pot gewoon goed zit, maar ik de verkeerder scharnier te pakken heb. Ter referentie:

1701186358080.png

En:

1701186561819.png


Klopt dat, of heb ik het gewoon niet goed begrepen en moet ik die pot meer naar het uiteinde van de deur verplaatsen?

Dit is trouwens de binnenkant:

1701186321377.png
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
Normaliter hebben dit soort scharnieren afstelmogelijkheden (naar boven/beneden, naar binnen/buiten, etc.), maar deze lijkt me wat simpeler. Toch even proberen met de stelschroeven, lijkt me.
Ja maar 18mm naar buiten zit er zeker niet aan. Hij kan iets bijstellen maar dat zijn millimeters.

Ik zal straks even kijken of ik een beter verstelbaar scharnier kan vinden. Dit waren zeker niet de duurste van de Bauhaus/HB.
 

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
300
118
Zuid Holland
Net even opliggende scharniertjes gehaald, en daarmee is de positie van het deurtje gefixed. De scheefheid... ik heb kennelijk toch een klein beetje scheef gezaagd. Morgen even de boel echt haaks krijgen.

Dank mensen!
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.