juiste lammelo machines

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.253
300
Heelsum
het is natuurlijk niet zo dat het in lamelloland nooit mooi weer is maar dominodorp heeft een prima klimaat en leefomstandigheden voor alle toepassingen :mrgreen: en het zit in een mooie koffer met groene sluitingen...... dus het gezegde de sluitingen zijn altijd groener aan de overkant gaat wel op voor bewoners van lamelloland...

Laten we maar zeggen dat mijn hoofdverblijf dominodorp is maar dat ik af en toe een goedkoop tripje lamelloland pak met mijn ferm lamellofrees :eek:

En voor het echte zware verbindingwerk toch niet beters dan door de langgatlaan in Scheppachcity

scheppie
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Dus als ik het goed begrijp kan ik met een domino geen tafelbladen maken????
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.056
1.687
Terkaple
www.woodworking.nl
jarinl zei:
Dus als ik het goed begrijp kan ik met een domino geen tafelbladen maken????


Nee hoor, dat gaat ook met de domino prima. Het grote verschil tussen een domino en een lamello is, een domino maakt je verbinding nauwkeurig naar 4 zijden. Een lamello alleen naar 2 zijden, boven en onder. Dat maakt een lamello erg geschikt voor plaatmateriaal, waarbij je nog een beetje kunt schuiven, of andersom, de plaats van de infrezingen voor de lamello hebben een paar mm speling. Ik leg de delen tegen elkaar aan, trek een potloodstreepje over beide delen en frees de inkepingen. Zeker bij meerdere inkepingen op een lange lengte gaat dat goed, bij een domino moet je dan de inkeping breder frezen dan de gekozen domino, om een moordpartij met een grote hamer te voorkomen (er is dan altijd wel 1 die niet precies past :mrgreen: ). Een domino is wat veelzijdiger, daar kun je ook heel mooi framepjes, krukjes, stoelen etc mee maken. Dat kan me een lamello ook maar is veel omslachtiger en de verbindingen met de grote domino's zijn sterker dan de lamello's. En bij smalle delen is een lamello gauw te breed! Maar ik heb ook wel eens een binnendeur gemaakt met (dubbele) lamello's en het bedje van mijn dochter zit ook deels met lamello's in elkaar. Heb sinds kerstmis het bovenfrees boek van Guido Henn en die maakt allerlei hulpstukken, waardoor je met een gewone bovenfrees ook allerlei verbindingen met domino houtjes kunt maken. M.a.w. je hoeft niet beslist een domino machine te hebben om mooie domino verbindingen te kunnen maken. Het is wel een heel mooi systeem, volgens mij, veel interessanter dan b.v. een duo deuvelmachine van Mafell.
Alleen voor een tafelblad, zou ik liever een bovenfrees kopen met een schijffreesje er op. Zelf een passende veer zagen, dan heb je een machine (als je hem nog niet hebt) met veel meer mogelijkheden.

jaap
 

jarinl

Actieve deelnemer
5 jan 2011
114
0
Alleen voor een tafelblad, zou ik liever een bovenfrees kopen met een schijffreesje er op. Zelf een passende veer zagen, dan heb je een machine (als je hem nog niet hebt) met veel meer mogelijkheden.

In feitelijk kun je met een bovenfrees in combinatie met een Verbindingssysteem VS 600 van festool ook verbindingen maken. de bovenfrees is een handige machine had al een goedkopere maar kijk nu naar de festool 1400.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.