juiste lammelo machines

kvd123

Nieuw lid
25 nov 2009
10
0
ik ga binnenkort een lammelo frees machines aanschaven .
maar heeft heeft iemand ervaring met de volgende machines?
Bosch Blauw Lamellenfrees GFF 22 A
Makita Lamellenfrees 3901
DeWALT Lamellenfrees DW682K - DW682K-QS
Lamello Groeffrees Classic C3
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Wat betreft de lamellomachine van het merk lamello kan ik je zeggen dat het een kwaliteitsprodukt is waar je je levenlang plezier aan zal beleven. Ik heb er een van pakweg 25 jaar oud het is nog een met zwarte behuizing, een van de eerste uitvoeringen. Ik kan je zeggen hij is veel gebruikt en er zit nog nul,nul speling op. Ik vind het dan ook geen straf om ermee te moeten werken, integendeel,de verbindingen zijn altijd perfekt passend. Een voordeel is ook dat losse onderdelen altijd te verkrijgen zijn ook van de oudere types.
De lamellomachine is niet goedkoop in aanschaf maar je zal er geen spijt van krijgen.
Ik kan niets over de andere merken zeggen, ze zullen ook wel oke zijn maar als je het mij vraagt koop een lamello.
mvgr. Nol
 

kvd123

Nieuw lid
25 nov 2009
10
0
dat ben ik ook aan het doen . heb nu een ferm maar dat is tien keer niks. en de meeste berichten gaan over ferm.
 

kvd123

Nieuw lid
25 nov 2009
10
0
ja toevallig wel. maar het makkelijker om het te vragen dan het op te zoeken.
maar dan blijf ik er tog bij dat er maar een goeie is . maar tog bedankt .
ik heb me keuzen kunnen maken ga voor bosh blauw
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ben ik nu toch wel benieuwd waarom je voor de Bosch gaat.
Hebben anderen die niet te lui zijn om te zoeken nog wat aan dit topic ;) .
 

kvd123

Nieuw lid
25 nov 2009
10
0
hij is goedkoper
weinig negatieve reactie op
systainer past ook op festool systainer.
goeie kwaliteit
goed merk
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat is een brede onderbouwing. Goed merk is makita en dewalt ook. Ferm is ook een goede kwaliteit, als je het maar gebruikt op de manier waarvoor en voor hoeveel draaiuren hij gemaakt is.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Deze vraag is zo gek nog niet.

Heb zelf een tijdje terug dus een Makita gekocht. Tevreden over. Zit nu te kijken naar een Domino, omdat ik een aantal zaken wil maken die meer kracht moeten kunnen hebben. Eindig ik aan het einde van de rit dus met anderhalf keer de kosten.

Uit de fotografie ken ik hetzelfde verhaal over statieven. Als je niet uitkijkt koop je eerst een paar mindere exemplaren, maar kom je uiteindelijk toch op (bijvoorbeeld) dure Gitzo's uit.


Op dit moment kan ik niet zo heel veel bedenken waar ik wel een lamello en niet de domino kan gebruiken (tafelblad maken schiet me nu te binnen). Dat is dus de exercitie die je zou moeten maken: wat ga ik nu en in de nabije toekomst allemaal doen en wat heb ik daarvoor nodig? Ken ook je eigen leer- of ambitiecurve. Ik heb net iets gemaakt waarvan ik een half jaar geleden niet had gedacht dat ik dat zou gaan doen.
 

kvd123

Nieuw lid
25 nov 2009
10
0
vind eigelijk niet dat je domino met een lammelo frees machines kunt vergelijking want lammelo is special gebouwt voor plaatmateriaal
en domino voor massief bouw zijn ook wel pennetjes voor plaatmateriaal tekoop
maar dan heb je nul speling bij het monteren en met lammelo's kun je de de onderdelen nog iets schuiven zodat ze precies passen. weet nog niet 100 procent zeker welke ik koop maar ik heb in iedergeval een voorkeur nu . maar het kan altijd nog veranderen .
 

kvd123

Nieuw lid
25 nov 2009
10
0
aantal draaien uren wat tie kan maken zal wel niet heel verschillen bij deze prijsklasse machines. ligt er natuurlijk ook aan hoe je z'n machines gebruikt .
 

Dries Haneborst

Actieve deelnemer
14 jun 2010
185
0
Met de domino kan je de sleuven in 3 verschillende breedtes frezen, 1 op maat en 2 groter, dus die speling heb je ook.

Voor plaatmateriaal vind ik de lamello meer op zn plek. De domino heeft wel meerwaarde als je ook veel massiefhout verbindingen maakt.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Het is ook niet een directe 1 op 1 vergelijking. In de houtbewerking kun je dingen vaak op verschillende manieren doen. Het zou dus best wel eens zo kunnen zijn dat je uiteindelijk in de combinatie van werkwijze, machines en objecten die je maakt met een Domino beter (of slechter) af bent. Dat is een leuke exercitie om een keer te doen.

Heb je een andere benadering ("beter mee verlegen dan om verlegen") en veel geld: koop ze alletwee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.