Jouw begin in houtbewerking

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit topic is een aanzetje. Zowel naar beginners (hoe begin ik) als naar de Woodworkers voor de komende opendag in Oktober, waar ik voornemens ben een stand te huisvesten over 'simpel houtbewerken voor beginners'. Het representeert, en dit is belangrijk, een mening/visie van iemand die zelf nog geen ervaren rot is (slechts 3 jaar in het vak) maar die de opgedane kennis graag door wil geven.

De leidraad die ik hoop te creëren moet mensen een idee geven wat ze nodig hebben, wat optioneel is, waar ze aan kunnen haken en tegen welke kosten. Ik begin met de goedkope hoofdbenodigdheden en breidt langzaam uit naar 'nice to haves' die het werk makkelijker maken, maar ook meer opties geven qua technieken en dus meer werkstukken mogelijk maken. Voor prijzen en beschikbaarheid begin ik bij de bouwmarkt, want die weet iedereen wel te vinden. Uiteraard is een specialistische winkel voor houtbewerking (zoals Baptist) leuker en deze heeft veel meer (en betere) keuzes. Dus, without further ado:

De absolute basis

1693136823731.jpeg

Ik neem aan dat je garage/werkhonk/knutselkamer nog leeg is. Buiten wellicht een oude tafel (of misschien zelfs dat niet) om op te werken wil je weten met welke basisbenodigdheden je 'iets' met hout kunt doen. Een simpele tafel van vurenhout bijvoorbeeld, of iets stevigers wat ook als werkbank kan dienen, kun je hiermee in elkaar zetten. De aanname is hier dat je redelijk gebruiksklaar hout gaat gebruiken van een leverancier zoals Massave in Zwolle die alle voorbewerking doet, of gewoon bouwmarktvoorraad. Van linksboven naar rechtsonder:

De blokhaak: kleine maten nemen en aftekenen, evenals controleren of iets 'haaks' is, en in dit geval ook '45 graden' (verstekhoeken bijvoorbeeld). Ongeveer 10-15 euro bij de bouwmarkt, en een merk zoals Stanley is 'goed genoeg' voor houtbewerking.

Schuurpapier: goedkoop en in allerlei 'korrels' te krijgen, geschikt voor afwerking maar mits op een vlak oppervlak geklemd of geplakt ook geschikt om zeer bewerkt gereedschap te slijpen of houten onderdelen te 'rechten'. Vanaf elke euro's per pakket bij elke bouwmarkt te krijgen.

De schroevendraaier: Je kan niet zonder, en er zijn tegenwoordig weinig slechte te koop. Neem in ieder geval een platkop en een kruiskop, de platte kan namelijk ook dienen voor het openen van verfblikken, het opwippen van een spijker of het inkrassen van hout.

De zaag: Alhoewel je hier wel honderd soorten kunt kiezen, als je er eentje moet kiezen zal het een wat grovere zijn zodat je hout kunt afkorten, splitsen (in de lengte doorzagen) en daar een beetje kracht op kunt zetten. Wil je alleen kleine stukken maken, neem een kleinere zaag. De bouwmarkt heeft een Bahco al vanaf ongeveer een tientje beschikbaar.

Een meetlint: Ook hier geld dat de bouwmarkt 'Stanley' goed genoeg is. Let op: meetmiddelen zijn vaak onderling niet geeikt volgens een standaard, en kunnen dus afwijken. Om problemen te voorkomen, probeer je hele project met dezelfde meetmiddelen uit te voeren. Voor kleinere projecten is 2 tot 5 meter voldoende. Met een meetlint kun je ook cirkels tekenen door hem achter een spijkertje te haken. Kosten ongeveer 5 tot 15 euro.

De beitel: Heel handig om een gat te maken waar een pen in moet passen, die je met de zaag al grof op maat gemaakt hebt en met de beitel verder in de juiste vorm maakt. Pak een wat smallere beitel, die kan altijd bredere gaten maken (een brede maakt geen kleine gaten). Ook geschikt om randjes te breken, je potlood te slijpen, kan zelf geslepen worden op schuurpapier (op een vlakke ondergrond zoals een glasplaat, tegel of aanrechtblad). Vanaf 5 tot 10 euro in de bouwmarkt te krijgen.

Het potloot: Die hoef ik niet uit te leggen hoop ik. Doch, naast aftekenen, ook heel handig om achter je oor te klemmen zodat je er uitziet als een echte timmerman.

De hamer: Alhoewel dit een zelfgemaakte hamer is, kun je uiteraard eentje voor tussen de 5 en 15 euro bij de bouwmarkt halen. Een lichte hamer is meer geschikt voor klein werk en vermoeit je pols minder snel, een klauwhamer kan ook spijkers uittrekken, maar dat kan ook door hem met een schroevendraaier te wippen en dan een houten balkje in te kepen met een zaag/beitel en die als hefboom te gebruiken.


Je eerste uitbreiding

1693137664044.png

Je hebt je eerste paar werkstukjes gemaakt en merkt dat je toch wat comfortabeler wilt werken. Alhoewel zacht hout, zoals vuren, prima een schroef accepteert, zul je voor harder hout al snel een gat moeten maken. Een simpel handboortje zoals afgebeeld linksboven haal je voor enkele euro's van de bouwmarkt, maar uiteraard kan een simpele accutol van de bouwmarkt dit ook voor tussen de 20 en 40 euro. Straks meer daarover.

De rubberen hamer: Beschadigt je hout niet, geschikt om verbindingen in elkaar te 'masseren' en fijner voor je pols dan een metalen klauwhamer. Ook geschikt als je het nog niet zitten je eigen houten klopper te maken. Kosten ongeveer 10-15 euro bij de betere bouwmarkt.

De Japanse zaag: De meeste kennen de goeie ouwe handzaag wel, maar beseffen zich niet altijd dat dit zogenaamde 'duw'zagen zijn. Een trekzaag zaagt op de weg terug, in plaats van de weg heen. Daarnaast heeft dit specifieke model de tanden 'recht' staan en niet 'wijd' zoals bij de vorige zaag, en dat betekent dat hij geen sporen achterlaat als je lángs hout zaagt in plaats van erdoor. Bijvoorbeeld om een uitstekende pen door je hout vlak met het oppervlak af te zagen. Twee zaagkanten: eentje voor 'door' de vezel en eentje voor 'langs' de vezel zagen. Kosten ongeveer 15 tot 30 euro bij een specialist, maar sommige bouwmarkten voeren ze soms ook.

Nog een beitel, maar nu een bredere. Scheelt tijd bij grotere stukken. Kosten ongeveer een tientje voor een simpele.

De gradenmeter: Je kunt nu ook eenvoudig andere hoeken dan 90 en 45 graden meten en aftekenen. Klem er een houtje tegenaan om grotere lijnen te tekenen. Beschikbaar vanaf ongeveer 10/15 euro.

Raspen en vijlen. Een vijl kan in vele vormen gekocht worden en is handig om 'organische' vormen te maken. Een setje simpele vijlen heb je vanaf een euro of tien. Een rasp is wat fragieler maar scherper en neemt meer hout af. Wederom, geschikt voor organische vormen, maar ook om een pen iets bij te vijlen als hij niet past. Een rasp heb je bijvoorbeeld vanaf 30 euro bij Baptist.

Een beetje professionaliseren

1693138293036.jpeg
1693139118904.jpeg

Je wil graag zelf hout gebruiksklaar gaan maken en/of grotere projecten tackelen. Je wil misschien ook gaan lijmen (lijm behandel ik apart).

Linksboven een wat grotere handboor, ofwel een booromslag. Wederom, een accutol kan dit werk ook doen, maar in een omslag kun je niet zelden grotere boren kwijt dan een accutol aankan (vaak maximaal 10mm).

De handschaaf. Alhoewel vaak 'eng' en 'complex' gevonden, is hij eigenlijk onmisbaar voor mooie werkstukken. Hier heb je wederom een enorm scala aan opties waar je letterlijk een boek aan kunt wijden, maar in de basis is dit een beitel in een frame, zodat hij altijd op een voor ingestelde diepte en hoek schaaft. Je hebt beitels voor grof vlakken, fijne afwerking, het maken van kanalen, randjes en ga zo maar door. Een bruikbaar begin is een standaard 'nummer 4' schaaf zoals deze afgebeelde stanley. Vermijd hier de bouwmarktschaaf: deze hebben vaak geen recht zool, missen soms cruciale instellingsmogelijkheden en zijn vaak veel te licht. Tweedehands vanaf een paar tientjes te krijgen. Een kleinere schaaf kan als nummer 4 gebruikt worden voor hele kleine werkstukken, maar ook om kantjes te 'breken' voor een mooie afwerking. Deze heb je nieuw vanaf ~60 euro.

Een verstelbare blokhaak. Maakt het veel makkelijker consequent dezelfde afstand af te tekenen op je hout, of een lange rechte lijn te tekenen. Vanaf 10 euro.

Futselplank. Eenvoudig te maken uit stukjes resthout, en kan in combinatie met een schaaf gebruikt worden om de eindjes van hout op 90 graden te krijgen (er zijn ook futselplanken te maken voor andere hoeken natuurlijk) voor een mooie rechte verbinding. Deze kun je bij mijn weten niet kopen, maar wel eenvoudig zelf maken.

De guts. Een beitel, maar dan krom. Geschikt voor het maken van organische vormen, het uitsteken van een holte maar vooral dus: houtsnij en inleg werk. Maak patronen in de voorkant bijvoorbeeld.

Een kruisstaal. Alhoewel dit een wat luxere uitvoering is, is de bedoeling simpel: Een scherpe lijn trekken op een vooraf bepaalde diepte. Bijvoorbeeld waar je een gat wil gaan uitsteken. Snijlijnen zijn dunner dan potlood en kunnen dus in theorie leiden tot nauwkeuriger werken. Te koop vanaf ~50/60 euro, maar ook eenvoudig zelf te maken: Een houten pen door een blok hout, een schroef door het blok om te pen te fixeren op de juiste diepte en een spijker door het uiteinde om te krassen.

Een rijschaaf. Ook een schaaf, maar dan heel groot. Geschikt om grotere stukken rap af te nemen.
 

Bijlagen

  • 1693139479669.jpeg
    1693139479669.jpeg
    169,9 KB · Weergaven: 7
  • 1693139422164.jpeg
    1693139422164.jpeg
    283,4 KB · Weergaven: 10
  • 1693139364468.jpeg
    1693139364468.jpeg
    277,8 KB · Weergaven: 10
  • 1693139296685.jpeg
    1693139296685.jpeg
    291,8 KB · Weergaven: 11
  • 1693139152127.jpeg
    1693139152127.jpeg
    231,2 KB · Weergaven: 11
  • 1693137614190.jpeg
    1693137614190.jpeg
    147,2 KB · Weergaven: 9

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
We gaan elektriciferen

1693139752105.jpeg

De accutol. We gaan hier niet debatteren over merken en kwaliteit, maar wel wat nutten laten zien. Behalve schroeven kun je er ook mee boren. Een standaard houtboor heeft scherpe punten maar voor kleinere gaatjes werkt een metaalboortje vaak ook. Links daarvan een 'peddel'boor die heel snel grotere gaten kan maken. Rechts een 'forstner' boor die hetzelfde doet, maar dan wat precieser en rustiger. Verkrijgbaar vanaf 30 euro voor een goedkoop merk, de wat duurdere systemen delen accu's en hebben meer opties.

Met een 'deuvel'hulp zoals afgebeeld kun je eenvoudig recht boren in je werkstuk en dus ook eenvoudig met deuvels (houten pinnen) werken.

1693139759210.jpeg

De houtvochtigheidsmeter. Voor gebruik in meubels wil je liefst tot of onder de 10% vocht zitten. Vanaf een tientje te krijgen.

1693139773326.jpeg

Een 'kreg' hulpstuk. Hiermee kun je schuine gaten boren om stukken aan elkaar te schroeven langs de binnenzijde en dus zonder zichtbare schroef aan de buitenkant. Wel goed vastklemmen op je werkstuk (b.v. met een lijmklem zoals op foto 2).


Andere kleine handigheden

1693139779665.jpeg

een tientje voor een setje van 4, je boort een gat in je werktafel of bank en propt ze erin. Heel handig om een te schaven object tegenaan te duwen.

1693139787025.jpeg

Plak deze schilderstape over/langs te zagen lijnen om minder vezeluitbraak te hebben.




Dit is, zoals gezegd, een absolute basis. Als je slim en geduldig (en tweedehands) winkelt, bereid bent sommige dingen zelf te maken of een beetje op te knappen en alle 'extra' mogelijkheden van een stuk gereedschap goed benut, kun je voor een basis van tussen de 100 en 300 euro een set gereedschap in huis halen waarmee je deze hobby kunt 'kickstarten'. Zelfs je eerste werkbank kun je met deze set bouwen en in elkaar zetten, al zal deze wellicht wat 'functioneler' van opzet zijn dat je misschien voor ogen had.

Deze post gaat nog niet persé op technieken in, dat laat ik voor een ander topic/onderwerp. Aanvullingen/tips welkom, ik ben voornemens op basis van dit topic de layout te maken voor de kraam op de open dag in Oktober.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
274
152
Leiden
Leuk initiatief, maar een vochtmeter van een tientje zou ik niet snel erbij leggen. Hoe accuraat is het, Meet alleen bovenop en zegt weinig over het vochtgehalte binnenin. Ik vermoed dat dit soort dingen meer vragen dan antwoorden opleveren. Beter gewoon hout bij een goede houthandel halen waarvan je weet dat het goed gedroogd is.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Leuk initiatief, maar een vochtmeter van een tientje zou ik niet snel erbij leggen. Hoe accuraat is het, Meet alleen bovenop en zegt weinig over het vochtgehalte binnenin. Ik vermoed dat dit soort dingen meer vragen dan antwoorden opleveren. Beter gewoon hout bij een goede houthandel halen waarvan je weet dat het goed gedroogd is.
Dat is een goed punt, maar voor de beginner is het misschien al goed genoeg om te weten dat ze niet tegen hout met (bij wijze van spreken) +30% aan zitten te kijken, en zo'n verschil vind je met zo'n goedkoop ding wel, ook al is hij misschien niet heel precies. M.a.w. is het uberhaupt gedroogd, of niet. Je moet bedenken dat de intentie hier is om de totale beginner wat handvatten te geven, gaanderweg doen ze ervaring op en worden de nuances verfijnder en het gereedschap uitgebreider/duurder.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
904
761
Nootdorp
had ik deze info maar eerder gehad. Mijn opbouw van gereedschappen was ongeveer het tegenovergestelde...
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Persoonlijke bescherming

Direct zodra je besloten hebt dat je iets met hout wilt gaan doen, moet je hieraan denken. Niet alleen omdat het gewoon beter is, maar omdat het ook een gewoonte is die je gelijk aan moet leren.

1693151536410.jpeg

Van rechts naar links:

Oorkappen. Doppen werken ook, maar dat gaat bij mij altijd irriteren. BESPAAR HIER NIET OP. Machines kunnen soms erg veel lawaai maken, maar over tijd gaat het ook gewoon irriteren. Pak de meeste DB reducering die je kunt vinden/krijgen. Prijs tussen de 10-40 euro.

Beschermbril. Ook bij simpelweg een gat uithakken of een stuk zagen kunnen er splinters wegschieten. Het gebeurt niet vaak en niet altijd recht in je smoel, maar je zal maar net diegene zijn die naar de SEH moet vanwege een splinter door zijn/haar hoornvlies. Niet doen, zo'n bril kost echt 3x niks, van enkele euro's omhoog.

Handschoenen. Alhoewel je ze niet aanhebt bij het werken met machines (om redenen die ik later uiteen zal zetten) is het wel fijn met ruw hout om geen splinters te krijgen. Ik haal ze gewoon bij de action want duur of goedkoop, ze gaan nooit lang mee. Zorg voor een goeie pasvorm, maar ook verschillende soorten kunnen handig zijn. Ik heb ook altijd een doos latex handschoenen voor het werken met aggressieve lijm, afwerkmiddelen enzovoort. Prijs vanaf enkele euro's omhoog.

Adembescherming. Je kunt ook zo'n wit maskertje opdoen (die je met corona ook nog wel eens zag) maar dit werkt veel beter en beschermt gelijk je ogen en je kunt de filters wisselen om ook met fijnstof of chemische dampen te werken. Dit specifieke masker van JSP was ongeveer 120 euro met filters. Veel geld, maar goedkoper dan een long of een oog (afgaande op huidige marktprijzen).

1693151877829.jpeg

Ik vermeld deze even apart. Uiteraard moet je zo'n ding hebben, maar slimmer nog, denk in het algeheel over je veiligheid na. Heb je een telefoon en/of persoon dichtbij die je kan helpen hulp te krijgen wanneer nodig, moet je voor jouw klussen misschien nadenken over een brandblusser of rookmelder? Werk je op dusdanige manier dat je die beitel in het hout plant in plaats van je hand, mocht je uitschieten? Bezint voor u begint. Prijs van de trommel: 15 euro omhoog. Prijs van gezond verstand en al je ledematen en zintuigen nog over hebben na de klus? Onbetaalbaar.

Ik laat het mijn vrouw weten als ik ga lassen, iets zwaars ga heffen met de lier of uberhaupt iets ga doen waarvan ik wil weten dat ze om hulp geroepen kan worden als het misgaat. Ben ik alleen, onderneem ik sommige dingen niet, of op zo'n manier dat ik hulp kan inroepen indien nodig. Ik zorg voor een vluchtweg en heb mijn telefoon bij de hand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Over dat laatste, de veiligheid, nog een belangrijke tip.
Ik heb hiervthuis de afspraak gemaakt dat, als ik met elektrisch gereedschap zoals tafelzaag of vandiktebank bezig ben, er niemand onverwachts binnen komt lopen. Dat ik dus niet kan schrikken omdat er ineens iemand vlak achter me staat die ik niet heb zien binnenkomen en heb gehoord omdat ik gehoorbescherming op had, en van schrik opkijk en een gevaarlijke situatie veroorzaak met mij en de machine.
Maar datzelfde geldt natuurlijk ook met het afgeleid kunnen worden met handgereedschap zoals een scherpe beitel.

Om die reden wil ik ook niet dat de huisdieren in de werkruimte rondlopen als ik met bepaalde werkzaamheden bezig ben waarbij ik mijn concentratie nodig heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Lijmen.

1693152180069.jpeg

Van links naar rechts:

Bouwlijm. Geschikt om dingen AAN hout te maken (al werkt de woodmax daar ook voor). Heeft een redelijke trage droging, en is veelzijdig. Prijs vanaf 10/15 euro voor een tube.

Standaard 'PVA' houtlijm. De D2 variant is voor binnentoepassingen, D3 is al iets beter geschikt bij vochtige omgevingen. D4 lijm is waterbestendig. Witte houtlijm heeft een gemiddelde opentijd (vaak tot 15 minuten), dit is de tijd tussen aanbrengen en daadwerkelijk combineren met het te verlijmen andere object. Daarna tot een uur klemmen (ik doe vaak iets langer, tot enkele uren) en is daarna sterker dan het hout zelf. Dit is mijn standaard keuze voor houtprojecten, maar levert een 'harde' verbinding op en de lijm vult geen gaten. Kan bij sommige houtsoorten worden misbruikt als houtvuller door te mengen met houtstof tot een papje. Niet te gebruiken met metaal (dit gaat roesten) en sommige houtsoorten (zoals eiken) kunnen zwart uitslaan hiervan. Deze lijm is vergelijkbaar met de 'Titebond' glue die je vaak in filmpjes ziet. Prijs vanaf enkele euro's voor een klein flesje tot ruwweg 120 euro per 8 kilo bij de groothandel.

Woodmax D4 SMP lijm. Een relatief nieuwe lijm met dezelfde voordelen van PVA: Relatief lange open tijd, vriendelijk voor de handen (je wrijft het zo van je vingers) en niet giftig na verharden. Dit is mijn favoriete lijm, omdat hij sterker is dan PVA maar ook een paar procent flexibiliteit behoud na uitharden en dus geschikt is voor verbindingen die veel stress krijgen. Ook beperkt vullend, dus geschikt voor minder perfecte pen-en-gat verbindingen en heel geschikt voor het verlijmen van grote bladen of balken. Laat zich als een siliconenkit uitsmeren en verwerken, na drogen zal de 'squeeze-out' uitharden en kan dan simpel met een mes of beitel weggestoken worden. Prijs vanaf zo'n 14/15 euro per tube (er zijn geen flessen verkrijgbaar voorzover ik weet). 6 uur klemmen en 24 uur uitharden, maar kan dan wel dik 100kg per cm2 verdragen.

Woodmax, maar dan de transparante variant. Voornaamste verschil de kleur (doorzichtig ipv bruin) en 3 uur klemtijd ipv 6 uur.

Bruislijm ofwel PU lijm. Vult gaten (want het bruist na aanbrengen) maar 'overbrugt' niet, dwz, de vulling kan geen kracht verdragen. Wel een sterke lijm voor houtverbindingen die goed passen (of bladen verlijmen). Erg korte opentijd (enkele minuten maximaal, minder bij warm weer), maar indien je snel kunt werken is het ook erg snel droog en dus belastbaar. Wel erg chemisch, dus handschoenen gebruiken.

Bakpapier. Bakpapier? Ja, Bakpapier. Heel geschikt om je te verlijmen project ook weer van de ondergrond (zoals je werkbank of gereedschap) te kunnen scheiden. Onmisbaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: StephanS

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Simpele elektrische machines

1693152904842.jpeg

Je bent ongeduldig of hebt gewoon wat grotere projecten af te ronden, en je overweegt een machine. Enkele veel voorkomende keuzes:

Stofafzuiging. Ook onderdeel van het stukje 'persoonlijke bescherming'. Je hebt grofweg twee mogelijkheden die niet mutueel exclusief zijn: volumezuigers en onderdruk zuigers (ofwel stofzuigers). Bouwstofzuigers, verrijdbaar of stationair zoals deze 'scheppach' ton van ongeveer 110 euro nieuw, zuigen hard, maar met weinig volume. Geschikt om kleinere zaagmachines, frezen, schuurmachines en andere klein grut af te zuigen, of rommel op te ruimen. Grotere (volume) zuigers is meer het medium voor grotere werkplaatsen en zal ik hier nu niet behandelen.

Schuurmachines. Veel keuze in, ook een stukje persoonlijke voorkeur. Hier een excentermachine die ronddraait in een excentrische beweging (vandaar de naam) met instelbare snelheid. Geschikt voor wat grotere oppervlakken. Vanaf enkele tientjes. Je hebt ze op een accu, maar dat is minder zinvol als je ook een stofzuiger aan wilt sluiten.

De 'muis' of het 'hoekje'. Voor kleine werkstukken, trilt voornamelijk. Wederom vanaf enkele tientjes.

De decoupeerzaag. Gehaat en geliefd. Heel lastig om goed recht mee te zagen en bij te hard duwen kun je het zaagblad ook nog schuin duwen (vooral bij dikker materiaal een probleem), maar soms is dit gewoon de beste keuze om een vorm uit te zagen. Of je nu een dure of een goedkope neemt: ik heb er altijd mot mee, dus ik zou zeggen pak een goedkope :D. Zeker als je ze niet vaak nodig hebt. Vanaf 20 euro bij de bouwmarkt.

De cirkelzaag. Werkpaard van de kleinere werkplaats. Geschikt voor balken, plaatmateriaal en soms ook de wat complexere verbindingen. Vanaf enkele tientjes tot heel duur te krijgen. Bijna allemaal zijn ze in diepte te verstellen, en vaak ook schuin tot 45 graden en hebben vaak een optie tot stofafzuiging (want dat maken ze veel!). Je hebt ook duurdere 'inval'zagen die een optie tot geleiderail hebben voor het zagen van lange stukken en/of plaatmateriaal, maar een lange balk op je werkstuk klemmen werkt vaak ook prima. Deze kleine is 600w, maar je hebt ze ook van 2000+ watt voor grote projecten.

De freesmachine. Ook zo'n onmisbaar werkpaard als je hem eenmaal gewend ben. Verschikkelijke hoeveelheid lawaai en stof komt eraf, maar je kunt er unieke dingen mee zoals sleuven maken, mooie randen (bol, 45 graden, sierranden etc etc) maar ook objecten kopieren en soms zelfs graveren of complexe vormen zoals inlegwerk maken. Vanaf enkele tientjes, doch een paar goeie freesbitjes kan in de papieren lopen. Setjes vanaf enkele tientjes of los bij de specialist. Ingebouwd in een oppervlak krijg je een 'freestafel' om grote stukken langs de frees te bewegen ipv andersom. Komt vaak met geleider, afzuigmondje en wat bitjes.


- edit -

ik zie nu dat de kettingzaag er onbedoeld bij op staat. Is een Einhell van 60 euro, gebruik ik vooral voor tuinwerk maar je kan er ook leuke projecten mee maken van groen hout. Standaard kettingzagen kunnen vooral door de nerf zagen, langs de nerf (hout 'rippen' of splitsen tot planken) behoeft een andere zaag op de machine. Mensen hebben hele simpele 'alaskan sawmills' gemaakt door een frame aan de kettingzaag te maken om het over de stam te geleiden, zo kun je zelf je eigen hout verwerken en laten drogen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Wouterst

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Een werkbank.

Een werkbank is ook gereedschap, en wel een heel belangrijk stuk. Veel mensen laten dit voor later, tot ze 'beter' zijn geworden, omdat ze gek gemaakt worden door de meest prachtige ontwerpen met tientallen ingebouwde functies en gemaakt van de meest luxe houtsoorten.

Mijn advies: begin ermee. Maak je werkbank tot je eerste werkstuk. Maak hier alvast de eerste serie fouten die je later niet meer hoeft te maken. En het hoeft niet zo moeilijk te zijn. Ook met plaatmateriaal en bouwmarktvuren kun je iets héél stevigs maken:

1693154370377.jpeg
1693154423734.jpeg

maar de realiteit laat zich leiden door beschikbaarheid, tijd en vaardigheden. Elke bank die past in jouw werkplaats, gemaakt is van hout dat jij voor een goede prijs kon krijgen en meer is dan een plank op vier poten zal waarschijnlijk voldoen, in ieder geval in het begin.

De belangrijkste eigenschappen:

Rigiditeit, ofwel stijfheid. De bank moet niet kunnen 'flexen'. Dat kan door dwarsbalken of driehoeken te monteren of (iets meer werk) goede pen-en-gat verbindingen in combinatie met dikkere balken.

Gewicht: Hij moet niet door de werkplaats schuiven als je gaat schaven, schuren, zagen of timmeren. Aan een muur monteren, indien dit een optie is, helpt.

Klemmogelijkheden: Een paar gaten voor zo'n plastic dop in combinatie met een lijmklem is vaak al heel wat. Je wil dat je werkstuk stil ligt. Er zijn klemmen te krijgen die niks meer vereisen dan een gat in het werkblad. Die gaten zijn vrijwel altijd 19 tot 20 millimeter in diameter (tip).

Het blad mag wat dikker zijn. Een plaat multiplex werkt en is recht en rigide, maar niet heel dik. Lijm of schroef er 2 op elkaar en het word al wat heftiger. Maak hem niet onnodig breed, want dan is het vervelend eroverheen te leunen en denk eventueel aan wat opbergmogelijkheiden zoals haakjes, een plank of een bak.


dit gratis te downloaden boek beschrijft heel veel nuttige overpeinzigen bij het maken van zo'n eerste bank, veel beter dan ik dat kan. Bouw binnen je capaciteiten en besef dat dit niet je laatste bank of project hoeft te zijn.

Qua afwerking heb je weinig nodig. Kaal is prima, eventueel wat olie erover, maar niks wat het glad maakt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Heel leuk onderwerp voor de opendag hout. Toch vind ik dat je bij een beginners set wel iets vergeet. Dat is een bankhamer met nijptang of moniertang of klauwhamer. Elke minimalistisch set is discutabel maar een hamer en nijptang vind ik er bij horen. Verder is het een prima aanzet waar iedereen zijn eigen sausje overheen moet gooien. Dit afhankelijk van wat je wil gaan doen.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Heel leuk onderwerp voor de opendag hout. Toch vind ik dat je bij een beginners set wel iets vergeet. Dat is een bankhamer met nijptang of moniertang of klauwhamer. Elke minimalistisch set is discutabel maar een hamer en nijptang vind ik er bij horen. Verder is het een prima aanzet waar iedereen zijn eigen sausje overheen moet gooien. Dit afhankelijk van wat je wil gaan doen.
Check, een klauwhamer is genoemd (maar niet afgebeeld) en een nijptang is voor een paar euro ook wel te scoren. Ik zal hem opnemen in de set voor de open dag.
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
121
32
Delft
Lijkt me ook zinvol om te bepalen wat hier onder 'houtbewerking' verstaan wordt. Voor houten kistjes maken zal het getoonde aardig kloppen, maar als je een strak gelakte mdf inbouwkast wil maken dan heb je helemaal niks aan een stapel beitels en schaven en handzagen.

Persoonlijk ben ik voorstander van je projecten uitkiezen, gereedschap halen wat je daarvoor nodig hebt, en zo gestaag uit te bouwen. En als je bijvoorbeeld merkt dat je meerdere projecten laat liggen omdat je geen vandiktebank hebt zou je daarin kunnen investeren. Zo kom je vanzelf uit bij een gereedschapscollectie die past bij wat je doet en wat je wil doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Houtsoort

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik wil voorstellen dat we het hier houden bij wat Trigger vind wat een beginners set zou kunnen zijn.
We komen anders nooit tot overeenstemming. Ik heb een collectie die bij velen past. Past alleen niet meer in mijn ruimte :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
opentijd (vaak tot 15 minuten), dit is de tijd tussen aanbrengen en daadwerkelijk combineren met het te verlijmen andere object.
Al een tijdje vraag ik mij af wat 'open tijd' nu precies (in de praktijk) in houd en dit antwoord is het beste wat ik op de site (en op internet) gevonden heb. Maar waar dit geen antwoord op geeft is de vraag 'hoe veel tijd heb ik van insmeren TOT EN MET inklemmen.
Achtergrond voor mijn vraag: ik ben bezig dunne latjes (variërend tussen 7 en 20 mm dik en 3 cm hoog) te verlijmen tot een plank van 200 * 70 * 3 cm. De lijm die ik gebruik (Illbruck WD120, een D3 houtlijm) heeft een open tijd van 15 min (bij 20º). Vanwege mijn niet-zo-professionele klemmethode (met klemblokken waar ik wiggen tussen plaats) en balkjes erop voor het horizontaal houden ben ik alleen daar al 15 min mee bezig.IMG_20231227_122518.jpg
Dus als open tijd gelijk is aan insmeren + tijd voor inklemmen is er geen tijd meer voor het insmeren.:oops:.
Gelukkig heeft (volgens een bekende voetballegende) elk nadeel zijn voordeel: in mijn ongeïsoleerde werkplaats geldt binnentemperatuur = buitentemperatuur. Ofwel momenteel rond 10º. En wacht ik niet met combineren tot alles gelijmd is maar wordt elk ingesmeerd latje direct verbonden. Tot nu toe werkt max. 10 mijn lijmen en dan zsm de klemmen aanbrengen. Grote nadeel hiervan is dat ik in 10 min gemiddeld 7 cm (* 2 m) kan lijmen waardoor het verlijmen erg traag verloopt. Daarom ben ik benieuwd of ik wellicht te voorzichtig ben en ik langer door kan gaan met lijmen.

Daarna tot een uur klemmen (ik doe vaak iets langer, tot enkele uren).
Wat is de reden om het langer te klemmen?
Bakpapier. Bakpapier? Ja, Bakpapier. Heel geschikt om je te verlijmen project ook weer van de ondergrond (zoals je werkbank of gereedschap) te kunnen scheiden. Onmisbaar.
Goed tip. Had er daarvoor plastic onder liggen maar dit werkt een stuk prettiger. Is met name makkelijker vlak te krijgen (en te houden) waardoor het niet (of in ieder geval minder makkelijk) tussen te lijmen delen komt.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Er zijn tabellen waar de opentijden per temperatuur in staan. Ik heb het een keer opgezocht omdat ik snelle houtlijm had en het 30 C en meer was. Moest binnen 1.5-3 minuten klemmen. Dat was niet haalbaar.
Kan het echter niet meer vinden.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Al een tijdje vraag ik mij af wat 'open tijd' nu precies (in de praktijk) in houd en dit antwoord is het beste wat ik op de site (en op internet) gevonden heb. Maar waar dit geen antwoord op geeft is de vraag 'hoe veel tijd heb ik van insmeren TOT EN MET inklemmen.
Dus als open tijd gelijk is aan insmeren + tijd voor inklemmen is er geen tijd meer voor het insmeren.:oops:.
De open tijd is vanaf het moment dat je het eerste hout insmeert met lijm tot aan het moment dat alles in de klemmen zit. Dus tot en met het inklemmen inderdaad.

Met grotere lijmklussen waarbij ik in de problemen dreig te komen met de open tijd zorg ik dat ik hulp heb. Dan kan de ander lijm smeren (of klemmen vasthouden/aangegeven) terwijl ik het netjes in de klemmen kan zetten.
Als je voorzichtig bent, kan je gerust na een kwartier (bij 20 graden) de klemmen even losmaken om er een 2e serie houtjes bij te stoppen.
Dus insmeren wat je in 10 minuten in de klemmen krijgt, klemmen erop. En een kwartiertje later nieuwe serie insmeren, klemmen los, ingesmeerde houtjes toevoegen en klemmen weer vast.

Hier nog een stukje over lijmen wat ik ooit eens geschreven heb nav een vraag van iemand. Sowieso is dat denk ik voor jou een interessant topic om door te lezen, ging ook over het verlijmen van een paneel uit kleinere latjes.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
De open tijd is vanaf het moment dat je het eerste hout insmeert met lijm tot aan het moment dat alles in de klemmen zit. Dus tot en met het inklemmen inderdaad.
Dit is precies wat ik weten wilde. Wat betekent dat ik met mijn 25 min van insmeren t/m klemmen vermoedelijk al ruim aan het maximum zit.

Je stukje over lijmen heb ik doorgelezen. Zitten zeker de nodige goede tips in. Sommige daarvan had ik toevallig al toegepast, zij het op een ander manier: omdat ik zowel korte latjes (40 cm) als lange latten (100 - 120 cm) had, heb ik als eerste 2 lange latten genomen waartegen ik de rest kon 'stapelen'. Zoiets als jouw offerlat. Met dat verschil dat het bij mij gewoon het begin van de plank was
Het uitsmeren van de lijm doe ik met de smalste variant van een verfroller (zo'n 5 cm breed) waarbij ik de lijm in een verfbak giet. Hoef per lijmsessie maar 1 keer bij te vullen. Vandaag 1 keer geprobeerd met een kwast, maar dat vond ik vervelend werken: niet alleen de te verlijmen delen komen onder de verf, maar ook de boven en onderkant (bij mij ten minste).
Ben vervolgens wel na gaan denken over mijn klemmen. Ik maak gebruik van blokken die ik met wiggen klemvast zet. Alleen deed ik dit aan beide kanten. Bij nader inzien is dat één keer te veel. Aan 1 kant de blokken om gezet (een kant is voor wiggen, de andere kant is gewoon recht) en alles aan die kant klaar gezet voor klemmen waarbij ik alleen maar een latje er tussen hoef te schuiven. De andere kant gewoon met wiggen vast zetten. Totale klemtijd is nu 10 ipv 15 min.

Waar ik ook zeker gebruik van ga maken is je tip is dat het niet compleet uitgehard moet zijn voordat er wat toegevoegd kan worden. Dat gaat veel doorlooptijd bij het verlijmen schelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.