JET JPT-310 Vlak- vandiktebank werkt niet in vlakstand

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb een JET JPT-310 (230v) Vlak- vandiktebank staan.
Heerlijk apparaat, echter weigert hij sinds kort om te werken in de vlakbankstand.

Opstarten in vandiktestand: start perfect op
Opstarten in vlakstand: doet niks
Opstarten in vandiktestand en vervolgens de tafel dichtklappen om naar vlakstand over te gaan: machine stopt.

Ik zie geen fysieke schakelaars welke worden omgezet door het veranderen van tafelstand.
Iemand enig idee waar ik kan zoeken?

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.204
480
hilversum
Ik heb me 310 nu ongeveer een jaar en nog nooit last van gehad.
Ik heb geupgrade naar helix vandaar dat ik em weet te vinden 😅

• Haha
Waarderingen: Wouterst

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Ik heb de Jet op de operatietafel gelegd en heb hem opengemaakt.
Na wat testen begrijp ik dat de schakelaar in de V groef van het 'wieltje' erboven moet vallen om contact te maken.
Het 'wieltje' draait soms echter mee met het scharnier welke de tafel omhoog/omlaag begeleid. Het is mij niet duidelijk of dit de bedoeling is.
Dat 'wieltje' zit vast met een vorm van inbus, maar die inbus wil niet echt bewegen. 3mm inbus lijkt te klein en 4mm te groot. Bovendien mag die inbus niet te los zitten, anders kan hij van zijn as aflopen en tegen de aandrijfketting aankomen. Als hij te vast zit, draait hij dus mee met de tafel en schakelt dus uit.
Zou deze "Safety switch rocker" zoals het onderdeel heet verantwoordelijk zijn voor het (de)activeren van de rubberen rollers of heeft het een andere (veiligheids)functie?

Handmatig aangepast krijg ik de vlakfunctie nu dus wel geactiveerd (op het detail na dat ik in mijn nieuwe huis blijkbaar wat moet aanpassen in de meterkast, de groep knalt er steeds uit :p).

Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.926
1.103
Omgeving Eindhoven
Dat 'wieltje' zit vast met een vorm van inbus, maar die inbus wil niet echt bewegen. 3mm inbus lijkt te klein en 4mm te groot
Ik gok erop dat het geen metrische maat is, het zou zomaar een inch-maat kunnen zijn (komt Jet ook niet vanaf de overkant van de plas?)
Dus 1/8” (3,175mm).
Zou deze "Safety switch rocker" zoals het onderdeel heet verantwoordelijk zijn voor het (de)activeren van de rubberen rollers of heeft het een andere (veiligheids)functie?

Ik gok er wel op dat deze ervoor zorgt dat de machine niet werkt als deze niet correct is dichtgeklapt. Het is denk ik de beveiliging om te zorgen dat je niet met je vingers in de draaiende messen kunt komen. Dus het uitschakelen van de hele machine en niet alleen de rollen.
Bij veel machines zit er een beveiliging op dat of de spaanopvangkap gesloten moet zijn (vandiktestand), of de tafels naar beneden moeten zijn (vlakken), beiden geactiveerd door een schakelaar.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
386
192
Boxtel, Noord-Brabant
Uiteindelijk met behulp van Rdl probleem opgelost.
Kwam neer op een heel simpel probleem; het 'wieltje' moet meedraaien met het mechanisme van de tafel, en was los gekomen.
Het aandraaien van het inbusschroefje ging niet omdat deze zo te zien in het verleden al wat uitgelubberd was.
Inbusschroefje vervangen en het wieltje in de juiste stand vastzetten was de oplossing (y)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.