JET - JLM 1014 VS HBM 450x300 vario

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoi,

Ik kan misschien een 2dehands JET - JLM 1014 kopen voor een leuke prijs (€350), incl. de normaal meegeleverde dingen (vierklauw, meeneem center met conus MK2 // Center met conus MK2 // "losse kop voor werkstuk bevestiging d.m.v schroeven).
E
n als EXTRA: Zelfcentrerende 3-klauw snelspanner (incl: omkeer bekken )
Boorkop 13mm (snelspanner) met conus MK2 // Centerboor (ook voor metaal )// Meedraaiend center conus MK2 en tenslotte nog 9 houtdraaibeitels (6x nooitgedacht, 2 record power, 1x onbekend)

Hiervoor was ik aan het kijken naar een HBM 450x300 vario (€236 (ex btw, die trek ik terug) voor de machine met een paar standaard toebehoren
)

verschillen tussen beide:
- Jet 500Watt, HBM 550Watt
- Jet geen vario, HBM wel
- Jet 6speed, HBM 3speed
- Jet max diameter 250mm, HBM 300mm
- Jet is completer en normaal gezien beter qua afwerking
- HBM koop ik op factuur (zelfstandige) en met garantie, de Jet niet
- Jet is 2dehands (ken de conditie niet), HBM is nieuw

Wat wil ermee doen? Vnl oefenen op draaien en dan vnl kleine dingen (denk aan de autotjes die ik hier gepost heb), later misschien kleine schaaltjes e.d. Daar heb ik eigenlijk nog geen zicht op.

Wat denken jullie? Ik vermoed dat de Jet wsl een betere keuze zal zijn, als die in goeie conditie is. Maar dan moet ik eens met mijn boekhouder praten hoe ik dat kan inboeken...
 
Laatst bewerkt:

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Sam,
Meteen kopen voor iemand anders hem voor je neus weg kaapt. Als je de beitelprijs bekijkt is de draaibank erg weinig geld en volgens mij beter dan de HBM.

Met vriendelijke groet,
Koos
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ter overweging de volgende info, de kale ( zonder genoemde extra's) Jet 1014 kost bij VDH te Utrecht 238,44 Euro excl BTW, dat is voor een nieuwe machine.
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik twijfel een beetje. Het is altijd lastig om een machine op afstand te beoordelen. Op het plaatje (2ehands.be) zag de draaibank er wel gebruikt uit, dat hoeft natuurlijk niets te zeggen maar toch....

Die beitels zou je weinig plezier aan beleven volgens mij. De chuck is ook niet echt een soort die ik zelf zou uitkiezen.

Al met al lijkt het goedkoop maar ik weet niet of ik je deze machine aan zou raden........
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
ik was idd vergeten de link naar de advertentie erbij te zetten...

wat mij oa doet twijfelen is idd die beitels, het gebruikte uiterlijk.., de toch wat mindere kracht en max. diameter, geen factuur en garantie. De chuck heb ik zelf geen idee van, die lijkt gewoon enorm groot voor dat bankje?

Nu heb ik zelf al een paar draaibeiteltjes liggen voor wat fijner werk, dus zou ik met enkel een afruwguts gesteld kunnen zijn wat dat betreft. Qua chuck vind ik die nieuwe evolution van Axminster wel interessant op termijn... Dus ik denk dat ik voor hetzelfde geld nieuw kan kopen, met garantie en vlotte inboekbaarheid in de zaak.

Moest het nu die grotere versie van Jet geweest zijn (die met 750watt vermogen), zou ik al heel wat minder twijfelen ;) Nou ja ik heb alvast 260 geboden, je weet nooit ^^
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De JET (Taiwan) is in principe een betere machine dan de HBM (China), maar het verschil is nou ook weer niet zo groot. De getoonde accessoires zijn niet heel zinvol (als al gezegd, liever houtklauwen dan de hier getoonde metaalklauwen, van een maat die eigenlijk te groot is voro deze draaibank). Nooitgedagt beitels zijn nostalgisch, en op zich zeker niet slecht (voorals als ze ouder zijn dan wat er de laatste 10 jaar door Nooitgedagt werd geproduceerd), maar zeker niet de hoofdprijs waard. Ik zou persoonlijk deze JET, voor dit bedrag, voorbij laten gaan.
Edit, het zijn recente Nooitgedagt beitels. Helaas.
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
193
38
Amsterdam
Dat van de Nooitgedagt beitels van de laatste 10 jaar wist ik niet. Eerlijk gezegd dacht ik dat Jet werkelijk een klasse beter was dan HBM inplaats van een beetje. Enfin, Sam, goed dat we hier worden gewaarschuwd voor adviezen van lui die niet goed zijn geinformeerd;)

Met vriendelijke groet,
Koos
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Meet die maximale diameter van de HBM 450 vooral na in de winkel, want ze claimen dat de hbm450 vario 300 mm kan draaien en de gewone hbm 450 250 mm. Toch lijken de draaibanken me redelijk hetzelfde op de plaatjes.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
31
Bollenstreek
Afstand tussen hart center en bed is bij mijn 450 vario iets meer dan 15 cm. Genoeg om een diameter van 30 cm te draaien (al heb ik dat nog nioet gedaan).
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
@Jurriaan: dat ben ik idd al van plan :) het plaatje op de website is idd die van de gewone 450. Dat kan je makkelijk aflezen op het ingezoomde prentje, daar staat een vermogen van 370Watt ipv 550
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.