Je koopt een machine nieuw (Mafell), je krijgt een exemplaar van 2017. Wat doe je?

rolandvs

Post veel
10 mrt 2022
765
187
Oss
Verkoper hoeft hem ook niet af te dragen.
( althans btw ) kan worden aangetoond dat machine voor export is bestemd. ( verzending adres)
Dus maakt in principe niets uit.
Nogmaals ligt aan Verkoper hoe die ermee omgaat. Er word aangetoond dat machine van nl naar België gaat althans van baptist.

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
705
1.116
Zuid West Drenthe
Verkoper hoeft hem ook niet af te dragen.
( althans btw ) kan worden aangetoond dat machine voor export is bestemd. ( verzending adres)
Dus maakt in principe niets uit.
Nogmaals ligt aan Verkoper hoe die ermee omgaat. Er word aangetoond dat machine van nl naar België gaat althans van baptist.
Wanneer je als buitenlandse koper met btw nummer kunt aantonen dat je een zakelijke koper bent kan de verkoper er voor kiezen om de btw te verleggen. Dit kan en mag niet naar een particuliere koper.

48rmc

Post veel
2 dec 2021
1.007
403
Middelburg
Rolandvs,
Inderdaad, er staat niet voor de promoprijs, maar aan de promoprijs, dus het zal wellicht ietsepietsje lager uitpakken dan de promoprijs,...zo lees ik het maar misschien is mijn Nederlandse interpretatie tav linguïstisch taalgebruik niet gelijk met die van onze zuiderburen ? Wat voor prijs hij had afgesproken kunnen we niet terugvinden, 2%,, 3%, 4%,...... korting tav de nu geldende promoprijs geen idee ???? Dat de promoprijs in België op dit moment niet geldt, vind ik van secundair belang, de prijs die hij heeft betaald is AAN de promoprijs. Naar mijn bescheiden mening kan dit geen stevige korting zijn geweest, maar zoals altijd voordat we hoogdravende discussie's gaan voeren laat we wachten op Resign's reactie,....het is sinds vrijdag stil,

jorisvh

Post veel
@jorisvh zie je weer niet goed gelezen.
🤔🤔🤔
het enige dat ik lees is:
  • TS woont in België (profiel)
  • TS wilde eerst online wilde bestellen bij Baptist
  • TS heeft uiteindelijk bij een fysieke winkel in België gekocht
  • TS wil meningen over het feit dat een voor nieuw gekocht machine enkele jaren oud blijkt te zijn.
over de btw wordt geen info gegeven en die is voor deze discussie volgens mij ook niet relevant. op het eind van de rit maakt het voor de btw niks uit of je in binnen of buitenland koopt.

als particulier moet je in de EU altijd btw betalen aan de verkoper, in het land van aankoop dus, of dat nu binnen of buitenland is. de verkoper stort de btw door aan de staat in zijn land.

als ondernemer betaal je uiteindelijk nooit btw op zakelijke aankopen.
bij aankoop in eigen land betaal je btw aan de verkoper. de verkoper stort die door aan de staat en jij vordert die terug.
bij aankoop in een ander EU land (waarbij de verkoper over de grens verstuurt) wordt de btw verlegd: de verkoper rekent geen btw en stort die dus ook niet door. de koper is verantwoordelijk om btw te betalen in eigen land maar vordert die normaal gezien terug.

jorisvh

Post veel
Inderdaad, er staat niet voor de promoprijs, maar aan de promoprijs, dus het zal wellicht ietsepietsje lager uitpakken dan de promoprijs,...zo lees ik het maar misschien is mijn Nederlandse interpretatie tav linguïstisch taalgebruik niet gelijk met die van onze zuiderburen ?
in Vlaanderen is iets kopen voor een prijs, tegen een prijs of aan een prijs gewoon hetzelfde
blijkbaar is het volgens de Taalunie onduidelijk of aan een prijs standaardtaal is in België 🤔.
Aan / à / tegen / voor (bij prijsaanduiding) - Taaladvies.net

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.457
3.054
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als ik als bedrijf of particulier zoiets koop hoef ik ook geen btw te betalen althans als Nederlander in België of andersom.
particulier betaalt volgens de regels altijd de btw van het land van aankoop
binnen de EU kan je mits melden met een btw-nr in een ander eu-land kopen zonder daar de btw te betalen
dan 'betaal' je de btw in je eigen eu-land
zo doe ik het altijd
het gaatje in de regelgeving is dat je je eventueel in het buitenland met een onbestaand of 'gestolen' btw-nr aan kan melden, waarbij je in een buitenlands EU-land geen btw betaalt
vermits je als btw-plichtige btw aftrekt + aanrekent, betaal je op het einde van de rit geen btw
ongeacht het btw %
zo betaal ik bij verlegging in DE niet de 19 %, en in BE evenmin de 21 %
de eindklant betaalt de btw
die is hier voor een partikulier meestal 6 of 21 %
en die draag ik aan de (lege) schatkist af
is de 'eind'klant een btw-plichtige, dan kan ik de btw verleggen
het verleggen heeft het voordeel dat bij een nuloperatie beide partijen niet nodeloos met btw schuiven, vermits het eindresultaat 0 btw is
btw-karroesels zijn een gevolg van grensoverschrijdende betalingen binnen de EU waar geen kruiscontrole is
PEPPOL lost dat op

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: 48rmc

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
105
7
Drongen, België
Volgens mij heeft verkoper al behoorlijk tegemoet gekomen kwa prijs en accessoires.
Dus kan goed zijn dat een en ander al daarin verwerkt is of tegemoet gekomen is.
Vind het raar en eigenlijk beetje onbeschofte vraag om aan andere te oordelen over iets waar andere het hele verhaal niet kennen. Volgens mij heeft hij prijs aangepast daaraan.

Je zou hem kunnen proberen te ruilen maar vind wel beetje raar. Een nieuwe auto is ook niet meer nieuw als je terugkeert naar dealer.
Zeker met bovenstaande in acht te nemen en waar je logischerwijs van op hoogte kon zijn.

Daarnaast stoor ik me behoorlijk aan mensen die onjuiste of desinformatie verspreide bijvoorbeeld @eezacque net op dat andere forum ( no offense )
Oei onbeschoft?? Zware woorden... denk niet ik me hier onbeschoft gedragen heb met deze vraag? Ik kwam dus thuis en de situatie voelde wat wrang aan, dus dacht ik: ligt die dit nu aan mij dat dit niet ok aanvoeld, ik vraag even andere meningen, thats it. Je zegt dat ik hier logischerwijs van op de hoogte kon zijn? Hoe kan dat dan als mij niet verteld is dat het een showroommachine is?

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
105
7
Drongen, België
Ik probeer het nog eens duidelijk te schetsen hoe het gelopen is om de onduidelijkheid weg te helpen:

Ik stond op het punt om de fan-set van mafell te kopen ( invalzaag met zaagblad , lineaal 160cm + extra zaagblad voor 543€ incl btw) bij Baptist. Toen bedacht ik me dat ik eigenlijk wel zin had om naar een fysieke winkel te gaan om deze te kopen, dus ik ga op zoek naar een Mafell dealer (zijn er niet veel)
Ik vond een winkel (die ik nog niet kende trouwens) maar zag de fan-set niet op de site staan, dus ik bel naar de winkel: De man zei me dat deze niet op de site staat omdat dit waarschijnlijk geen actie voor België is, maar het zou hem toch lukken de fanset te bestellen bij Mafell maar het zou "meerdere" weken duren.
Ik heb hem vriendelijk bedankt voor het aanbod.
Toen wist hij me te zeggen dat hij wel nog een invalzaag had, en een liniaal, dat dit dus op hetzelfde neerkomt als de fan-set behalve het extra zaagblad.
Zijn voorstel: je mag deze komen halen, hij besteld dan de fan-set, en het extra zaagblad kan ik enkele weken later ophalen als zijn bestelde fan-set is aangekomen. Dit uiteraard voor de prijs van de fan set = 543€.
Perfect, goed geregeld en goede servivce dacht ik.

Op geen enkel moment is vermeld geweest dat dit een showroommodel is, laat staan een model van 9 jaar oud.

Ik rij naar de winkel, ik zie het Mafell hoekje, neem een kijkje in de hoek en zag dat het showroom model invalzaag ontbrak. OP dat punt had 'mijn frank moeten vallen', zoals ze in België zeggen.

De invalzaag stond in systainer klaar achter de kassa balie. Ik doe de systainer kort instinctief open: ok hij zit er in. En kreeg de melding dat hij me zal contacteren als het extra zaagblad in aangekomen.

De rest kennen jullie...

Vrijdag belde ik de winkel op maar de betreffende persoon is met verlof tot dinsdag, morgen dus. Dus hopelijk morgen meer duidelijkheid.

Voel hier nu ook niet de drang om te gaan name-droppen, misschien wordt alles morgen netjes geregeld, en was het heus niet slecht bedoeld van zijn kant, wat meer duidelijkheid had dit alles echter wel kunnen vermijden.

( de btw discussie doet niet terzake, maar voor de volledigheid :ik ben zelfstandig in bijberoep, 'kleine onderneming', wat in BE wil zeggen dat ik btw moet betalen op alles was ik aankoop, binnen- of buitenland)

• Leuk
Waarderingen: 48rmc

kees poortman

Actieve deelnemer
21 sep 2015
257
189
Oosterbeek
Toen wist hij me te zeggen dat hij wel nog een invalzaag had, en een liniaal, dat dit dus op hetzelfde neerkomt als de fan-set behalve het extra zaagblad.
Zijn voorstel: je mag deze komen halen, hij besteld dan de fan-set, en het extra zaagblad kan ik enkele weken later ophalen als zijn bestelde fan-set is aangekomen. Dit uiteraard voor de prijs van de fan set = 543€.
Perfect, goed geregeld en goede servivce dacht ik.

Op geen enkel moment is vermeld geweest dat dit een showroommodel is, laat staan een model van 9 jaar oud.

Ik rij naar de winkel, ik zie het Mafell hoekje, neem een kijkje in de hoek en zag dat het showroom model invalzaag ontbrak. OP dat punt had 'mijn frank moeten vallen', zoals ze in België zeggen.

De invalzaag stond in systainer klaar achter de kassa balie. Ik doe de systainer kort instinctief open: ok hij zit er in. En kreeg de melding dat hij me zal contacteren als het extra zaagblad in aangekomen.

De rest kennen jullie...
Het zou netjes geweest zijn als de winkelier gezegd had dat hij een showroommodel kon leveren en dat het zaagblad dus later toegevoegd kon worden. Dan kun je een zuivere afweging maken.
De initiele vraag van Resign is alles behalve onbeschoft, maar zeer terecht. en de toonzetting uitermate ingetogen.
Hoop dat er een passende oplossing komt.

SuperBart63

Actieve deelnemer
16 feb 2014
638
348
62
Wetteren, Belgie
Het zou netjes geweest zijn als de winkelier gezegd had dat hij een showroommodel kon leveren en dat het zaagblad dus later toegevoegd kon worden. Dan kun je een zuivere afweging maken.
De initiele vraag van Resign is alles behalve onbeschoft, maar zeer terecht. en de toonzetting uitermate ingetogen.
Hoop dat er een passende oplossing komt.
Helemaal mee eens. Resign had dan kunnen beslissen om gewoon te wachten tot de besteld set binnenkwam. Ik krijg het gevoel dat de winkelier van de situatie geprofiteerd heeft om zijn oud toonzaalmodel om te ruilen voor een nieuw toestel.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
10.457
3.054
Klein-Brabant, Vlaanderen
Vrijdag belde ik de winkel op maar de betreffende persoon is met verlof tot dinsdag, morgen dus. Dus hopelijk morgen meer duidelijkheid.
Voel hier nu ook niet de drang om te gaan name-droppen, misschien wordt alles morgen netjes geregeld, en was het heus niet slecht bedoeld van zijn kant, wat meer duidelijkheid had dit alles echter wel kunnen vermijden.
we volgen dit vol nieuwsgierigheid
je kan beginnen met dit als een vergissing te melden
maw de een zet de zaag in de systainer & de ander verkoopt de systainer waarin een zaag zit
kom je er niet uit, dan zijn we nieuwsgierig naar de naam van jouw verkoper
succes !
🤞

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.888
2.874
Terkaple
www.woodworking.nl
Toch nog kleine bijdrage van mij, even los van alle juridische haarkloverijen. Je koopt zo ongeveer de duurste invalzaag en neemt ook nog de moeite om er een stuk voor te rijden. Voor een hobbyist is het een hele investering, iemand die zo'n zaag koopt doet dat ook omdat hij het mooi vind, omdat je iets hebt met kwaliteit een goed merk etc.
Ik zou me toch wel genaaid voelen als ik dan een machine krijg die 9 jaar geleden geproduceerd is. Ik zou er ook mee terug gaan, de lol is er denk ik wel wat van af.
De handelaar had het m.i. ook gewoon moeten zeggen, je verkoopt de beste merken, moet je er ook eerlijk over zijn.

jaap

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.087
89
Omgeving Amersfoort
Toch nog kleine bijdrage van mij, even los van alle juridische haarkloverijen. Je koopt zo ongeveer de duurste invalzaag en neemt ook nog de moeite om er een stuk voor te rijden. Voor een hobbyist is het een hele investering, iemand die zo'n zaag koopt doet dat ook omdat hij het mooi vind, omdat je iets hebt met kwaliteit een goed merk etc.
Ik zou me toch wel genaaid voelen als ik dan een machine krijg die 9 jaar geleden geproduceerd is. Ik zou er ook mee terug gaan, de lol is er denk ik wel wat van af.
De handelaar had het m.i. ook gewoon moeten zeggen, je verkoopt de beste merken, moet je er ook eerlijk over zijn.

jaap
en zo sla je hem, op de juiste wijze, plat (y) Niets meer, niets minder.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.