Je bed haken zonder bedhaken

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
versie 3, nu ook in kleur

Zo nog ff geknutseld in sketchup. Het wordt een complexe boel, ik ben maar met kleurtjes gaan werken.
Volgens mij snapt niemand er nog wat van:rolleyes:.

Door de latten (5x5cm) die het bedframe moeten dragen door te laten lopen tot in de hoeken, kan ik nog een flink stuk ondersteuning krijgen (in houtkleur in de plaatjes).
Ik heb een aantal mogelijkheden/onmogelijkheden (doorhalen wat niet van toepassing is) erin verwerkt. Of ze er allemaal in komen weet ik nog niet.
Ben benieuwd wat jullie vinden.

Rood: de binnenrand opgebouwd uit balkjes van 5*5, gelijmd en vast gezet met deuvels, daar heb er nog nooit mee gewerkt. Zijn hier nog regels voor?
10mm*40mm, lijkt mij een goede maat? Hoeveel afstand tussen de deuvels, om de 4cm is dat overkill?

Paars: de paarse pen, kan ik niet verlijmen om de boel demontabel te houden. Wat is het beste? Helemaal weglaten? Door laten lopen tot in de dikke balk ipv deuvels?

Zwart:
wordt wel verlijmd. Hoeveel last heeft de zwarte pen van de paarse? Ander issue met de zwarte pen, zijn de 3 pennen in het wigbord, worden die verzwakt door het gat voor de zwarte pen, moet ik de pen dunner maken? Er zit 3cm ruimte tussen.

Blauw: vloeken in de kerk, een schroef, bah:eek:. Idee is om de boel gewoon te wiggen waardoor een slotbout, die in het wigbord wegvalt, in de sleuf komt. Waarmee ik vervolgens het wigbord tegen de binnenlat opspan door de de slotbout vast te draaien. (zie blauwe stipje in binnenlat).

Groen:
zelfde idee als het blauwe, maar dan wordt het wigbord naar beneden getrokken, hier kan ik echter de bout en moer niet zo mooi wegwerken.

Optie is om groen, of blauw, of beide te maken, of zou het stabiel genoeg zijn met de binnenrand alleen.


Vooraanzicht, v.l.n.r. voeteind; wigbord; zijkant
bedhaak6.jpg
Houtkleurige latten zijn nieuw, hier komt het bed op te liggen.
De paarse pen gaat nu door 2 deuvels heen, pen of deuvel?


Van binnenuit
bedhaak7.jpg
Komt de zwarte pen in het gedrang door gat voor de paarse pen? Komen de 3 pennen in het wigbord, in het gedrang door de zwarte pen?


Detail slotbout sleuf 1
bedhaak8.jpg
Een slotbout (m5) zit losjes in de binnenrand vast (zie blauwe stipje). Bij ineenschuiven glijd de bout in de sleuf en de kop valt weg in het wigbord.
In het groen hetzelfde idee, maar dan verticaal, esthetisch iets minder weg te werken.


Detail 2
bedhaak9.jpg
Nogmaals in close-up
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Huh ? :confused: Wel een bijzonder mooie tekening..... Zie er enorm naar uit om dit ook uitgevoerd te zien in een mooi stukje hout, dat gaat een supertoffe verbinding worden...
 
A

Athanor

Guest
Ziet er nog steeds zeer indrukwekkend uit! Ik mis nog een gat in het zijbord waar de wig doorheen kan;)

Zou leuk zijn als je een proefstuk maakt dat we op de open dag hout bij Rick kunnen bekijken. Dan heb je ook gelijk een indruk van de haalbaarheid van de constructie.


Groet van Fons

P.S. Hoe ga je een borging maken voor de tanden die in de huizen in het andere bord komen? Daar komen toch vooral de trekkrachten op te staan?

- - - Updated - - -

Of is die zwarte pen bedoeld als borging? Monteer je dan dat korte blok met de tanden en de wig-gang definitief aan het eindbord?

Fons
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Huh ? :confused: Wel een bijzonder mooie tekening..... Zie er enorm naar uit om dit ook uitgevoerd te zien in een mooi stukje hout, dat gaat een supertoffe verbinding worden...

Hoi Rick, thanks! Er zit nu al meer tijd in de hele tekening dan ik gedacht had :eek:
Maar het helpt me wel met "hard-op nadenken"

Jou reactie Huh:confused:, valt me echter wel een beetje tegen. Ik had eigenlijk meer gehoopt op een reactie van, "och dat... deden we in 1999 al" :p;)



Op naar de gammel voor een stukje vuren van 20x5, de houthandel/timmerfabriek om de hoek is gesloten. Vanwege de koning.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ziet er nog steeds zeer indrukwekkend uit! Ik mis nog een gat in het zijbord waar de wig doorheen kan;)

Zou leuk zijn als je een proefstuk maakt dat we op de open dag hout bij Rick kunnen bekijken. Dan heb je ook gelijk een indruk van de haalbaarheid van de constructie.


Groet van Fons

P.S. Hoe ga je een borging maken voor de tanden die in de huizen in het andere bord komen? Daar komen toch vooral de trekkrachten op te staan?

- - - Updated - - -

Of is die zwarte pen bedoeld als borging? Monteer je dan dat korte blok met de tanden en de wig-gang definitief aan het eindbord?

Fons

Hoi Athanor,

Proefstukje ga ik maken uit vuren. Wel een stuk zachter dan essen, maar gaat om de idee.
De zagerij/houtwarenfabriek hier in de buurt had wat tijd over en had mijn bestelling essen al klaar. Erg verleidelijk om meteen aan te beginnen, nu het hier zo ligt:eek:

Ja klopt, het korte blok met de tanden en de wiggang worden verlijmd/definitief aan het eindbord. Met de zwarte pen idd als borging. Eventueel met nog wat deuvels het kopse hout in.
(Aan het hoofdeind ben ik van plan het andersom te doen en het wigbord in de zijkant vast te lijmen, dan kom ik met de poten beter uit)

Ja haha, dat gat in de zijkant voor de wig, die moet er momenteel bijgedacht worden, daar had ik geen zin meer in gisteravond
;)
 
A

Athanor

Guest
Oké, e.e.a. betekent dat je nu in het eindbord het kopshout van de pennen aan het koppelstuk gaat zien. Is dat je bedoeling? Ik kan me ook voorstellen dat je kiest voor een variant met verdekte zwaluwstaarten, dan heb je gelijk een oplossing voor het opvangen van de trekkrachten en hou je een egaal eindbord....

Zie hiervoor het topic van Joppe over een salontafel en een foto daaruit heb ik gekopieerd en hieronder gezet.

Fons

image.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Oké, e.e.a. betekent dat je nu in het eindbord het kopshout van de pennen aan het koppelstuk gaat zien. Is dat je bedoeling? Ik kan me ook voorstellen dat je kiest voor een variant met verdekte zwaluwstaarten, dan heb je gelijk een oplossing voor het opvangen van de trekkrachten en hou je een egaal eindbord....

Zie hiervoor het topic van Joppe over een salontafel en een foto daaruit heb ik gekopieerd en hieronder gezet.

Fons

Hoi Athanor,

Slim, ik had me voorgenomen om pen en gaten te oefenen in dit project. (dat is wel te zien denk ik:p)
Maar ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de verdekte zwaluwstaarten, ben zo op pennen gefocust dat ik de juiste oplossing over het hoofd zie.

Ik wilde de 3 tanden verlijmen en doorzeven met deuvels (zoals in versie1)
Plan was wel om de gaten idd blind te laten, maar dan verlies je goed lijmoppervlak.

Ik had bij de houtzagerij 50mm als minimum dikte aangegeven, maar liefst zo dik mogelijk.
Alles dikker dan 5 zou ik dan gebruiken om de pennen blind te laten eindigen.
De schaaldelen zijn 64mm dik de droger in gegaan, maja na schaven blijkt er dan 50-47mm over te blijven. Dus nu durf ik niet zo.
Dat is natuurlijk het nadeel van meubelhout op bestelling, je ziet niet wat je koopt.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dit word geen houtverbinding maar eerder een Chinese puzzel zo te zien, en dan nog eens x4, succes ermee:p
Vuren is een hopeloze houtsoort om dit soort puzzels in uit te werken, veel te zacht.

Hoi Tuoh,

Het blijft gefriemel in de marge.
Overal waar ik wat stevigheid vandaan kan halen/meen te vinden heb ik erin proberen te verwerken. Tja dan krijg je zoiets:p
Op enkele plekken echter, weet ik niet goed of ik "de regels der pennen en gaten" overtreed.
Zie ook mijn eerste post op pag. 3, met de plaatjes.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] een variant met verdekte zwaluwstaarten, [..] trekkrachten en [..] egaal eindbord....

Athanor, je bezorgt me extra denkwerk :p. Ik heb nog nooit een zwaluw gemaakt, dat was pas de bedoeling voor volgend experiment/project!



Omdat ik 3 pennen had nu ook maar 3 staarten, wigplankje is 10cm hoog dan kom ik op staarten à 12graden (cirkelzaag op 6 graden).
Dan krijg je zoiets, (ik heb er ook nog maar art-deco detail bij gemaakt lol) Is dit een goede hoek?

wigbordzwaluw.jpg wigbordzwaluwdetail.jpg



Nu was ik wat aan het uitvogelen op de tafelzaag kwam er iets anders uit.
Ik denk dat ik dit leuker vind en dan blijven de tussenstukken aan de "nestzijde" wat steviger.
(tis nog niet helemaal uitgehakt, atelier ging dicht:eek:)

DSC_2670.jpg

Wat vinden jullie ervan of wat zouden jullie doen?
Ik wil een zo stevig mogelijke zwaluw.

Groeten Robert
 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Dag Robert, wil niet flauw zijn maar ik zou het niet doen. Veel te gecompliceerd en niet passend bij hout als constructie materiaal.. Back to the roots lijkt me,

alles wat je proberen wilt eerst uitvoeren in beuken, dat geeft een goede indruk.

eerder stelde ik al een onzichtbaar alternatief voor, als je nog toelichting wilt, laat me wat weten.

groet.

Hsns
 
A

Athanor

Guest
Dat zou betekenen dat een bijzonder experiment tot een vroegtijdig einde gaat komen:(

Ik zou er zelf niet snel aan beginnen, maar het is te prijzen dat iemand de grenzen wil opzoeken. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er mogelijk is. Leren doen we maar zelden door de wijze raad van anderen, ik in ieder geval niet vaak. Veel meer door zelf te experimenteren en te ontdekken wat (on)mogelijk is.... Dus volg je eigen koers en maak er geen probleem van als iets niet uitpakt zoals je gehoopt hebt, pas dan je strategie aan en kies een andere oplossing, je bent dan een grote ervaring rijker!

Nu wat je tekening betreft: Ik denk dat de hoek van de zwaluwstaarten wat groter zou kunnen zijn. Wat ik me nog wel afvraag n.a.v. je tekening is of je nog een verstek gaat maken aan de hoekverbinding. Een proefstuk in hardhout zou je een stuk verder brengen met je ervaringen.

Succes! Fons
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dag Robert, wil niet flauw zijn maar ik zou het niet doen. Veel te gecompliceerd en niet passend bij hout als constructie materiaal.. Back to the roots lijkt me, alles wat je proberen wilt eerst uitvoeren in beuken, dat geeft een goede indruk. Eerder stelde ik al een onzichtbaar alternatief voor, als je nog toelichting wilt, laat me wat weten.

Groet Hans

[..]Ik zou er zelf niet snel aan beginnen, maar het is te prijzen dat iemand de grenzen wil opzoeken. Ben eigenlijk wel benieuwd wat er mogelijk is. Leren doen we maar zelden door de wijze raad van anderen, ik in ieder geval niet vaak. Veel meer door zelf te experimenteren en te ontdekken wat (on)mogelijk is.... Dus volg je eigen koers en maak er geen probleem van als iets niet uitpakt zoals je gehoopt hebt, pas dan je strategie aan en kies een andere oplossing, je bent dan een grote ervaring rijker! [..]

Hoi Hans en Athanor,

Dank jullie beide voor het vaderlijk advies :p. Ik waardeer het allebei.
Inmiddels ben ik al wat verder met het ontwerp. Ook die smalle zwaluw bij mijn oefenstuk verbaast me (dat was uit essen overigens). Ik krijg er met twee handen géén beweging in.
Dat geeft stiekem al iets meer vertrouwen dan ik al had.

Het is natuurlijk niet voor niks dat ik met 50mm dik wil werken.
Echter omdat het toch een complex geheel van (conventionele) verbindingen wordt, weet ik soms niet goed of ik met de ene pen de ander in gevaar breng.
Of regels van sommige verbindingen aan mijn laars lap.

Voorzover ik op de hoogte ben, probeer er zo goed mogelijk rekening mee te houden. Wat ik besloten heb te gebruiken, bepaalt natuurlijk ook de ruimte waarmee ik kan werken.
Dus als iemand een idee heeft, wat kan of niet kan, over een bepaald deel van mijn tekening, dan heel graag.


Ik denk bijvoorbeeld, dat de zwaluwstaart van Athanor al een echte verbetering is t.o.v. het origineel.

Hans je had idd ook een manier genoemd, maar uit je tekst kon ik daar niet zo snel een plaatje bij bedenken.
Als je hem nog eens zou willen toelichten, wil ik e.e.a. zeker overwegen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dat zou betekenen dat een bijzonder experiment tot een vroegtijdig einde gaat komen:(

Ik zou er zelf niet snel aan beginnen, [..] je bent dan een grote ervaring rijker!

Nu wat je tekening betreft: Ik denk dat de hoek van de zwaluwstaarten wat groter zou kunnen zijn. Wat ik me nog wel afvraag n.a.v. je tekening is of je nog een verstek gaat maken aan de hoekverbinding. Een proefstuk in hardhout zou je een stuk verder brengen met je ervaringen.

Succes! Fons

Hoi Athanor,

Als het niks wordt is de boel als geheel lijmen, doorzagen en dikke vette slotbouten of misschien nog wel bedhaken (brr;)) een optie.
De optie van Invis schroefdeuvels van Lamello zou dan ook nog kunnen, mocht ik veel euro's willen uitgeven.

Wat tekening betreft, ben ik zeker nog van plan eea in verstek weg te werken. Dat plaatje was alleen een detail van dat "wigbord" (zoals ik het dan maar even noem:p).

Waar denk je aan wat hoek betreft? Want hoe breder de staarten hoe smaller de nesten worden natuurlijk.
Ik heb aan de onder en bovenkant wel ietwat meer vlees, omdat het wigbord 10cm hoog is en het voeteind (met de nesten) 20cm hoog is.

Zoals op de foto is het 12 graden, het wordt volledig uitgevoerd in Essen.
Maakt dat ook verschil t.o.v. ander hout?
 
A

Athanor

Guest
Het is meer een gevoelsmatige benadering, er vanuit gaande dat er veel trekkrachten opkomen zou een kleine hoek nog ruimte kunnen geven. Hoe harder het hout, hoe beter en als je het lijmt maakt het waarschijnlijk niet veel meer uit. Waarom heb je de buitenste staarten ook afgeschuind? Word de klos met de nesten brede dan deze? Anders hebben ze weinig nut lijkt me.

Ik heb nog even naar de schets gekeken, vraag me nog af of de borgpen die je in zwart hebt getekend mogelijk ook problemen kan geven om de verbinding goed te kunnen sluiten, dan zou deze ook als belemmering kunnen werken. Misschien moet je één zijde daarvan wat ruimte geven om dat te voorkomen, 1 mm dacht ik aan.

Succes! Fons
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi forum,

Tja nu ik aan het zwaluwen ben wil ik ook proberen deze verbinding zonder lijm te doen. Bij uiteen halen hou je dan alleen losse planken over.
Mja uit eindelijk misch toch beter om te lijmen.

De staarten komen direct in het voeteinde. D.w.z. 15mm aan de bovenkant en onderkant.
Ik ga het wigbord dikker maken, daardoor komen de staarten zowel in de klos als voor een deel in de rest van het voeteind.
Dat is steviger én minder werk. Ik zal morgen de tekening updaten.

Zoals het nu in mijn tekening staat, hou ik 5mm hout over bij het eind van de staart. Dwz 45mm lange staarten in een 50mm dikke balk? Mag dat?

- - - Updated - - -

Zo, inmiddels heb ik een zwaluwstaartmal uitgevogeld voor op de cirkelzaag. Zie plaatjes.

wigbordzwaluw2.jpg

Deze staarten zijn dikker, hoek is nu 14 graden.

14 graden in de steilste hoek op de Veritas "bevelsetter".
Niet dat het een gouden standaard is, maarja je moet je ergens aan vast houden.

Na ff geknutsel met mijn mal op de cirkelzaag. Kwam dit eruit, ik heb me ergens 5mm verteld.
Niet erg, vind dit ook mooi. De sprietjes, die zo tussen de nesten zitten lijken me wel erg dunnetjes.

De gearceerde stukken zijn volgens bovenstaande tekening nog teveel.

Let niet op de grove afwerking, work in progress...

DSC_2674.jpg
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Update

Some new pics:)

Een wat eenvoudiger tekening met minder kleur.

Nu met verdekte zwaluwen, zoals ze nu getekend zijn, steken de staarten 45mm diep in de balk (voeteind) van 50mm.
Maw, 5mm ruimte laat ik over...

Geeft dat extra sterkte (lange staarten in lange nesten), of creëer ik hiermee juist een zwakpunt (dunne achterwand v/e groot nest).

Naast trekkrachten door de wig (niet getekend) zijn er ook duwkrachten (naar beneden) in het spel op het moment iemand zichzelf omhoog hijst om te gaan slapen:p

Zie plaatje 2 & 3

Thanks alvast!

bedhaak 12.jpg
overzicht, vlnr: voeteind, wigbord, zijkant
bedhaak 10.jpg
detail voeteind/wigbord
bedhaak 15.jpg
detail zijaanzicht; 45mm staart in hout van 50mm dik, randje van 5mm dik stevig genoeg?
bedhaak 11.jpg
binnenzijde constructie: vlnr zijkant, wigbord, voeteind.
bedhaak 14.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Laatste tijd is het een beetje stil hier :)
Jullie zijn gewoon stilletjes in jullie schuurtjes, mijn idee, aan het kopieren ofzo :p:eek:
Mijn bedoeling van dit topic was een overzicht te krijgen van houten bedhaaksystemen, maar dat komt niet echt van de grond.

Ik maak er daarom maar mijn bed topic van.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hout halen

Voor het hout ben ik naar een bomen-mortuarium geweest.
Zag er indrukwekkend uit. Stammen van 1,50m in diameter enzo.

Zij zagen het gewenste hout grof op maat, drogen het tot 8%, laten het weer vollopen tot 10%.
Om het vervolgens te zagen, schaven en eventueel schuren tot de gewenste maat.

Op zich wel spannend, daar sta je dan naast een vieze modderige stapel schaaldelen (64mm dik), waarvoor je naar je gevoel een mega prijs afspreekt.
Mijn ontwerp vergt dikke brede stukken, kopmaat van 200*50mm.

Hoe doen echte meubelmakers dat, meubelhout op bestelling? Je hebt eigenlijk geen benul wat je koopt?



DSC_2643.jpg

DSC_2644.jpg

DSC_2645.jpg
Pics or it didnt happen, volgens mij geen essen maar dat mag de pret niet drukken.
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Het hout is al een tijdje in mijn bezit en wat tekening betreft is het écht prachtig.
Ik wist niet dat essen dat in zich had. Hele mooie wilde overgangen van wit essen, via een rose tint, naar het donkere kern hout, spiegels alles zit erin. :cool:

DSC_2651.jpgDSC_2653.jpg DSC_2658.jpgDSC_2657.jpgDSC_2854.jpg

Er zitten hier en daar wel wat defecten, waarbij ik zo mijn bedenkingen heb.
De baas aldaar heeft daarom (uit zichzelf) 2 stukken extra gegeven. Dit heb ik geaccepteerd, mocht ik iets verprutsen, dan heb ik reserve maar eigenlijk...
Nu ik er mee bezig ben, heb ik er wel ontzettend veel werk mee. Ook vloog me een rest stuk om de oren, toen ik door een oppervlakkig geflikt scheurtje zaagde.

- Met vlakken is een stuk uitgebroken, ik moest het defect maar naar de muurzijde draaien... (ik heb vast stenen en cement gehaald, voor een muurtje :S)
- Verscheidene plekken zijn met vloeibaar hout "geflikt"
- Enkele plekken bijna uitgebroken met schaven, deze aan een flintertje laten zitten en oppervlakkig geflikt met vloeibaar hout
- Enkele diepe scheuren oppervlakkig met lijm dicht gesmeerd.
- In een deel geisoleerd, wormgaten

Nu ik foto's zoek, heb ik van de ergste stukken geen foto's. Gelukkig heb ik het merendeel van de foutjes creatief weg kunnen werken.
Om de wormgaten heen gezaagd, en een pen express 15mm uit het midden gezaagd enz.



DSC_2855.jpgDSC_2856.jpgDSC_2857.jpgDSC_2860.jpgDSC_2861.jpg
plaatje 3 en 4 grote doorlopende scheur en zeker 25cm diep, link s en rechts wat lijm in gesmeerd maar in de doorsnede zie je het midden gewoon open staan.
Hier moet net een stel nesten komen voor zwaluwstaarten. Iemand tips, hoe dit vol te laten lopen met lijm?
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.