jaren 60 France & Son teak design meubel herstellen

Lasz

Nieuw lid
20 nov 2017
1
0
Hallo allemaal, ik hoop dat dit een gepaste plek is voor mijn topic. Zo niet, dan hoor ik het wel.

Ik heb een tijdje geleden een fraaie France & Son jaren 60 design stoel langs de weg gevonden en wil deze opknappen.

DSCF9305.jpgDSCF9302.jpgDSCF9301.jpgDSCF9304.jpg

De stoel is gemaakt van teak en is hier en daar een beetje vergrijsd. De stoel is bijna helemaal kaal, behalve aan de onderkant, waar nog wat resten van de oude beschermlaag aanwezig zijn.

Ik ben mijn hoofd aan het breken over hoe ik deze stoel het beste kan opknappen. Ik heb meerdere speciaalzaken gemaild maar deze zijn nogal stug in hun communicatie. De een beweert dat ik impregneerolie moet gebruiken alvorens deze te behandelen met teak olie, de ander beweert dat er celluloselak op heeft gezeten en dat ik daarom Patina Gel moet gebruiken.

Ik hoop dat iemand mij advies kan geven over hoe ik kan nagaan of uitsluiten dat die laatste restjes die er nog opzitten lak of olie zijn.

Of kan ik beter gewoon die laatste restjes die er nog op zitten verwijderen?

Ik heb weinig verstand van dit soort dingen maar mijn eerste idee was dat de beste behandeling zou zijn:

>1: behandelen met oxaalzuur om de vergrijzing te verhelpen
>2: behandelen met een lichte teakolie

Alvast bedankt voor het lezen en ik hoor graag jullie reacties!

Groetjes,

Laszlo uit haarlem
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik betwijfel of de vergrijzing weg te krijgen is met oxaalzuur, is opschuren niet makkelijker, dat hoeft vast niet veel te zijn, dan is de stoel meteen klaar voor nieuwe afwerking
 
V

Verwijderd lid 23711

Guest
Ik betwijfel of de vergrijzing weg te krijgen is met oxaalzuur, is opschuren niet makkelijker, dat hoeft vast niet veel te zijn, dan is de stoel meteen klaar voor nieuwe afwerking

Daar ben ik het mee eens. Probeer werken met chemicaliën, waaronder oxaalzuur, zoveel mogelijk te mijden. Oxaalzuur zal wel de kleur enigszins herstellen, maar niet de aangetaste houtstructuur.
Het vergrijsde (= aangetaste) laagje zal heel dun zijn, hooguit enkele tienden van een millimeter..
In dit soort gevallen gebruik ik scherpe (!) schrappers en schuur het dan licht na.

Afwerken met olie is natuurlijk perfect!
Succes,
Wim.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.