Jaren 30 keuken verhogen?

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als de mogelijk er is om het blad om de tussen constructie vast te schroeven en daarna dat hele deel weer op de onderconstructie, dan is dat een makkelijke oplossing.

koudgewalst staal 37-2 (pisbakken staal) hebben ze gewoon bij Praxis, Gamma, Karwei, Multimate, Hornbach en wie nog meer? Ijzerhandel. 25 x 25 x 3 mm toch minimaal.
Gat van 6 mm boren en dan de boor zo schuin mogelijk heen en weer halen, zodat er als het ware een sleufje onstaat. Wel proberen dit in een bankschroef of Workmate te doen ivm veiligheid.
Dan vast schroeven met 5 mm schroeven. Platte kop in dit geval. 3,5 mm voorboren.

Succes!
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Als de mogelijk er is om het blad om de tussen constructie vast te schroeven en daarna dat hele deel weer op de onderconstructie, dan is dat een makkelijke oplossing.

koudgewalst staal 37-2 (pisbakken staal) hebben ze gewoon bij Praxis, Gamma, Karwei, Multimate, Hornbach en wie nog meer? Ijzerhandel. 25 x 25 x 3 mm toch minimaal.
Gat van 6 mm boren en dan de boor zo schuin mogelijk heen en weer halen, zodat er als het ware een sleufje onstaat. Wel proberen dit in een bankschroef of Workmate te doen ivm veiligheid.
Dan vast schroeven met 5 mm schroeven. Platte kop in dit geval. 3,5 mm voorboren.

Succes!
Top, bedankt! Hopelijk deze week of weekend aan de slag en hopelijk blijft het dan op zijn plaats :)

Dat sleufje maken is neem ik aan om ervoor te zorgen dat de schroef nog kan schuiven/werken in het gat?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Nog even heel iets anders. Ik heb twee lades in de opbouw gemaakt en aangezien de originele lade ook geen ladegeleiders had leek me dat wel leuk om bij de nieuwe lades ook zo te houden. Maar het valt me nu wel een beetje tegen hoe dit erin en eruit schuift. Zit er nu aan te denken om een simpel latje op de opbouw te monteren en een uitsparing hiervoor uit de zijkanten van de lades te frezen.

Alleen...zitten er in de zijkanten van de lades aantal kleine spijkertjes van de tacker waarmee ik het vast heb gezet. Als ik dit nu ga frezen eindig ik dan gewoon met een botte frees (dan bestel ik er wel één van ecotools voor eenmalig gebruik) of vliegt de halve lade me straks om de oren?

Lang verhaal kort, kan ik die uitsparing er gewoon uitfrezen met die spijkertjes er nog in? Krijg ze er ook niet meer uit vrees ik...
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
De lade zal je niet om de oren vliegen.

Heb je geen foto of tekening van hoe ze erin zitten.
Hoeveel zitten er in de freesbaan. Je kan het materiaal om de spijkers toch wegsteken en dan eruit peuteren.
Je gaat daar later toch met de frees overheen. Lijkt mij dat het alleen aan de achterkant moet gebeuren, je hoeft maar tot de voorkant, niet er doorheen.

Als het kan een beukenlatje en dan wat kaarsvet erop. Beste is plataan, maar dat heeft niet iedereen voorhanden. Dat hoef je niet na te smeren. Dat is van zichzelf vet genoeg. Of teak.
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
De lade zal je niet om de oren vliegen.

Heb je geen foto of tekening van hoe ze erin zitten.
Hoeveel zitten er in de freesbaan. Je kan het materiaal om de spijkers toch wegsteken en dan eruit peuteren.
Je gaat daar later toch met de frees overheen. Lijkt mij dat het alleen aan de achterkant moet gebeuren, je hoeft maar tot de voorkant, niet er doorheen.

Als het kan een beukenlatje en dan wat kaarsvet erop. Beste is plataan, maar dat heeft niet iedereen voorhanden. Dat hoef je niet na te smeren. Dat is van zichzelf vet genoeg. Of teak.
Ha Bobmartin,

Het is nu gewoon een gat met daarin de lade die (op iets van halve cm na) even groot is als het gat. Vandaar dat zo een latje me wel een mooie oplossing leek, ook nog wel aardig in lijn met de oude keuken. Zie foto van de opbouw in aanbouw.

IMG_9543.jpg

Wat betreft het frezen, ja zou alleen aan de achterkant zijn en gaat om 1 a 2 spijkertjes per kant, valt alles mee dus.

Goeie tip wat betreft het kaarsvet! Stukje plataan of teak heb ik hier niet om handen, maar wellicht eens informeren bij houthandel of die een reststukje heeft...

Bedankt weer voor de tips!
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ik bedoelde geen foto van het aangezicht, maar een foto waar en hoe de spijkers zitten.

Je hoeft maar groef van 18 mm of zo te frezen en heb je in die hele lijn naar achter niet een vrije baan waar geen spijker zit?
Hoeveel spijkers heb je erin!?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.