Japanse zaag

henkvanzuylen

Actieve deelnemer
26 dec 2016
361
277
's-Hertogenbosch
Gewoon uit nieuwsgierigheid....zijn Japanse zagen een modetrend of zo?
Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit een timmerman/meubelmaker in NL gezien heb met een Japanse zaag.

Henk
 
P

Pel

Guest
Dat is "globalisering" op zijn best;) Hadden die oude knakkers van toen die dingen binnen bereik gehad ze zouden ze direct geadopteerd hebben.

Sommige knakkers van toen hadden zo'n trekzaag, o.a. mijn vader had zo'n zaag, het was een opklapzaag zoals een zakmes werkte, hij had ze gebruikt in de mijn, of in de put zoals ze in België zeggen. Ze werden gebruikt om een houten peiler (stut) weg te zagen, dat kon makkelijker met een trek beweging dan een duw beweging.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Als weggooizaag voor occasioneel werk zijn ze goed te doen. Ik denk dat de spanzaag superieur was met zijn langere slag, betere ergonomie en optioneel rond zagen, een hand lintzaag
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Gewoon uit nieuwsgierigheid....zijn Japanse zagen een modetrend of zo?
Ik kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit een timmerman/meubelmaker in NL gezien heb met een Japanse zaag.
Of Japanse zagen een modetrend zijn zal de tijd uitwijzen.
De zaag uit het land van de rijzende zon heeft eigenschappen die een westerse zaag niet heeft. Als we over een trekzaag praten dan heeft deze het voordeel dat je het blad bij het snijden naar je toe haalt. Dit in tegenstelling tot het ons meer bekende model waar de snijdende beweging van je af is. Om het risico van een S-bocht bij de duwende beweging te reduceren, is het westerse zaagblad over het algemeen iets dikker dan het Japanse. Een trekzaag kent dat risico niet. Om die reden kan het zaagblad van een (Japanse) trekzaag dunner worden gehouden. Heerlijk werken met zo'n zaagje. Vooral voor fijn werk, zwaluwstaarten e.d. vind ik ze geschikt.
 

Jan ARTC132

Actieve deelnemer
6 dec 2017
135
18
Haarlemmermeer
Bij de opleiding meubelmaker, ergens begin van dit millennium waren er al veel leerlingen die een Japanse trekzaag gebruikten voor hun zwaluwstaarten. Het werkt erg fijn. Na ruim 15 jaar denk ik niet dat het een mode is, maar blijvend.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ook dat goede westerse zagen amper te krijgen zijn. Ja er zijn mogelijkheden maar die zijn toch wel prijzig hoor Bad-axe etc. Als je een stuk moet schulpen met een gamma zaag moet ik toch een beetje huilen hoor.

tja dunnere kerf, minder stof, sneller, mooier zaagbeeld, beter in kleine ruimtes (kelderwerkplaatsen etc.), rip-/afkort- tanden altijd bij de hand. Als de zaag opnieuw uit gevonden moet worden hoop ik dat ze japans worden;)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je gaat niet beter zagen met een Japanse trekzaag als je niet zagen kunt!!
Overigens vind ik de Japanse trekzagen echt niet superieur aan de westerse zagen het is andere benadering. Een goede Hollandse zaag, spanzaag of afkortzaag doet het klusje net zo goed/fijn, mits goed gezet en geslepen. En met een spanzaagje kun je ook een heel dun zaagblad monteren voor het fijne zwaluwstaart werk.
Met een Japans trekzaag zonder rug is het moeilijk om zwaluwstaarten te zagen dan heb je echt wel zaag techniek nodig. :)

groetnis, Roeland
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Informatie over gereedschap uit de gehele wereld is tegenwoordig gewoon simpel beschikbaar, net zoals de beschikbaarheid ervan.

En dan zie je vanzelf dat de betere spullen uit andere werelddelen ook daarbuiten worden gebruikt. Japan is ook een land met een lange traditie van kwalitatief goed gereedschap. Mooi voorbeeld daarvan zijn de zagen, maar ook beitels en slijpstenen om maar wat te noemen...

En specifiek voor zagen geldt, zoals ook al genoemd, dat de goedkopere westerse zagen veelal rotzooi zijn. Een Japanse zaag levert vaak gewoon een veel betere kwaliteit per euro, en veel mensen vinden ze ook nog eens prettiger in gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.