Japanse Vloerlamp

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Net terug van vakantie, en ik begon alweer houtkriebels te krijgen :)
Vandaar een snel projectje: een Japanse vloerlamp. Ik had al een tijdje zoiets in gedachte voor in de slaapkamer, om het dan enigsinds te laten matchen met onderstaande nachtlampjes/nachtkastjes van een paar projecten geleden. Om aan het kleurenschema te voldoen zal al het houtwerk ook met een mahonie-kleurige beits worden behandeld.

lampje.jpeg

Het hout dat ik heb gebruikt, is een beuken 195x19x2500mm plank van de Praxis, a 25€ (na 15% korting via de praxis app). Ik wilde eigenlijk eiken kopen, maar dit stond ernaast en had nog nooit met beuken gewerkt dus dat leek me interessant. Tussen de 8 planken kon ik er 2 vinden die niet krom stonden. Ook waren sommige planken met houtworm aangetast. Maar aangezien ik er maar 1 nodig had was ik harstikke tevreden!

WhatsApp Image 2020-08-04 at 23.43.21.jpeg


Vandaag heb ik een uurtje of 2 met de zaagtafel en mijn zelfgekluste freestafel gewerkt. Daarmee was ook direct het meeste van het werk gedaan.

WhatsApp Image 2020-08-04 at 22.42.56.jpeg


WhatsApp Image 2020-08-04 at 22.42.56 (2).jpeg

De groeven van de hoofdpalen heb ik gemaakt door eerst met de tafelzaag 2 snedes te maken op beide vlakken, en het tussenstuk voorzichtig weg te beitelen.

WhatsApp Image 2020-08-04 at 22.42.56 (1).jpeg

Daarna heb ik de gaten voor de pen-gat-verbindingen uitgehouwen. Dat heb ik gedaan door twee gaatjes te boren en het tussenstuk weg te beitelen. Het was een beetje een priegelwerk maar goed gelukt en direct een hoop ervaring opgedaan (toch ruim 30 pen-gat-verbindingen geklust).

WhatsApp Image 2020-08-04 at 22.42.56 (3).jpeg

Morgen ga ik de elektra halen bij de hornbach, en bovendien op zoek naar goed papier/stof om de binnenkant mee te beplakken. Daarvoor moet ik ook nog dunne lijstjes bevestigen aan de binnenkant van elk paal.

Heeft iemand een idee hoe ik aan geschikt papier/textiel voor zo'n lamp kom?

Groetjes,
Bart
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ziet er veelbelovend uit! Dieter Schmidt/Fine Tools heeft dergelijk papier op hun webshop staan.
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com

Dit was de gouden tip; ze zaten op fietsafstand (20 minuten, met het huidige weer best uitdagend). Ik heb uiteindelijk een vrij dikke soort gekozen (40gr cremekleurig geloof ik).

Gisteren en eergisteren heb ik gespendeerd aan de afwerking. Ik heb fijne latjes langs de palen geplakt om een randje te hebben om het papier tegen te plakken.
Ik heb alle hoekjes gebroken en alles lichtjes geschuurd en 3 lagen beits toegepast. Het was wel een grote uitdaging (onmogelijkheid) om een "wet edge" te houden tijdens het schilderen.

Verder heb ik de fittings en peertjes geinstalleerd; ik vind zelf dat het opzich een mooi verdeeld lichtresultaat geeft. Misschien hadden de peertjes iets dichter bij elkaar gemogen maar dan kwamen de fittings in het zicht.

Het laatste klusje was het plakken van het papier. Dat moest naar mijn plan gebeuren toen de hele lamp al in elkaar zat op het frame met de fittings na, wat ik daarna nog kon inplakken. Het vereiste een ongezonde combinatie van geduld, stress, woede en Zen om het papier uiteindelijk als 4 losse vellen op hun plek te krijgen. Één vel heb ik over moeten doen. Prima score dus, maar volgende keer misschien toch iets doen met panelen die je los kan beplakken.

En dan nu.... Foto's:

DSCI0060-min.JPG

DSCI0069-min.JPG

DSCI0070-min.JPG

DSCI0071-min.JPG

DSCI0073-min.JPG

DSCI0076-min.JPG

DSCI0084-min.JPG

DSCI0085-min.JPG

DSCI0087-min.JPG

Ik ben zelf uiterst tevreden met het resultaat.
Voor het houtwerk was goed uitgedacht en leverde me geen problemen op. Het papier plakken was tijdrovend en zou ik een volgende keer misschien handiger doen, maar het is erg strak gelukt.

Groetjes,
Bart
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
De plannen zijn van mijzelf, natuurlijk wel geïnspireerd op wat er op internet te vinden is.
De hoekverbindingen heb ik hierop gebaseerd (die zal ze ook niet uitgevonden hebben), maar ik heb ze snel even op m'n goedkope zaagbankje gedaan. Wat minder strak maar met 3 lagen beits kun je best wat kieren vullen.

Voor de rest heb ik gewoon een beetje gewerkt met de maten van het hout dat ik gebruikt heb (de 19mm dikte van de plank zie je vaak terug).

Groetjes,
Bart
 
  • Leuk
Waarderingen: nederhout

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Mijn ouders vonden het een mooi lampje en wilden ook wel zoiets. Ik vond dat hun interieur wel een wat meer "design" ontwerp behoefte dus ik heb er weer net iets anders van gemaakt!

Qua constructie is het idee een beetje hetzelfde. Dit keer heb ik hout gebruikt met een natuurlijk donkere kleur (Merbau); dit leverde een mooier resultaat op en qua afwerking scheelde het me een hoop tijd daar ik het niet hoefde te lakken.


20201119_190919.jpg

DSCI0035.jpg

20201119_192617.jpg


Ter referentie, het geheel is zo'n 750 mm hoog.
Het shoji papier geeft erg mooi verdeeld licht.

Ik zou misschien liever voor notenhout gegaan zijn, omdat de gele lijnen in het merbau (door het gom/hars?) een beetje apart zijn. Echter had ik nog een rest merbau liggen en het geeft de lamp juist weer karakter.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Prachtige lamp en goed gefotografeerd (y) .

Dat filmpje uit je bericht #7 laat alle stappen mooi duidelijk zien, inclusief de gebruikte gereedschappen.
Gaat alleen zo snel dat ik onderweg de beelden wel 10 keer heb moeten stopzetten om alles in me op te nemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.