Japanse steekbeitel oire nomi

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
op youtube zag ik die gebruiken (zoek op 'steekbeitel oire nomi')

wie heeft hiermee ervaring ?

alvast 3 vragen
1) is het verschil met steekbeitels van de 'klassieke' A-merken opmerkelijk ?
2) de prijs van die met een wit eiken heft ligt rond die van de 'klassieke' A-merken
de prijs van die met een rood eiken heft is ongeveer het dubbele van het wit eiken
wat verantwoordt dat prijsverschil ?
3) waarvoor gebruikt u die beitels vooral ?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mijn meest gebruikte beitel is een een Japanse van 15 mm. Die ligt altijd op mijn werkbank. Deze beitel is gemakkelijk erg scherp te krijgen en blijft dit ook heel lang. Kwaliteit is beduidend hoger dan de doorsnee westerse beitel.
Voordeel van gelaagd staal is dat bijwerken van schade snel gaat. De moderne staalsoorten zoals A1 mogen wel een goede standtijd hebben, als je veel moet weghalen wordt het een nachtmerrie.
Ik heb er wel een ander handvat aan gezet.Die dunne Japanse heften zijn veel te klein voor mijn handen, zeker als ik de beitel zonder hamer gebruik.
Prijs van de beitel wordt niet bepaald door materiaal heft, maar door staalsoort en vooral smid.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.