"japan black" olie/lak

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.146
120
Omgeving Amersfoort
Hallo allemaal,

in onderstaand filmpje wordt een meubel prachtig afgewerkt met hele zwarte olie, geheten "Japan Black"

Heeft iemand een idee of zulks in NL te verkrijgen is? Of iets dat een vergelijkbaar effect geeft?

Ik kon zo 1,2,3,4,5,6 niet iets vinden of ik zoek echt niet goed.

Misschien heeft iemand van jullie zoiets wel eens gebruikt :)

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.878
1.056
Moordrecht
Volgens mij is het een stain/beits en geen olie.. Het zwart dan. Je kunt dit gebruiken, 2 laagjes, wordt pik en pikzwart, is met ene half uurtje droog, daarna met olie afwerken.

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.146
120
Omgeving Amersfoort
Volgens mij is het een stain/beits en geen olie.. Het zwart dan. Je kunt dit gebruiken, 2 laagjes, wordt pik en pikzwart, is met ene half uurtje droog, daarna met olie afwerken.
sorrie, ik wist niet helemaal de juist term inderdaad. Er werden wat engelse termen sowieos door elkaar heen gebruikt.

Die trae lyx lijkt me mooi spul en ook niet gek duur om eens te proberen, eens zien of een knap stukje multiplex daarmee wat fraaier wordt .

De website geeft een lak aan als afwerking
"Trae-Lyx Kleurbeits is na droging met iedere watergedragen, transparante lak overschilderbaar (kan ook overschilderd worden met een oplosmiddelhoudende lak). Bijvoorbeeld met de traelyx lakken"

Trae Lyx lak en olie kopen? | Verfwinkel.nl

Wat adviseer jij voor olie om af te werken?

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.878
1.056
Moordrecht
Klopt, 2 of drie laagjes, beetje afhankelijk van de zuiging van het hout. Ik heb het leren kennen tijdens een meubelrestauratiecursus

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
402
136
Enschede
@MaartenS gewoon ter leering ende vermeack. (daar dit wellicht niet hemelaal overeen komt met wat jij laat zien?) Japanning - Wikipedia
Dit is de techniek die dus al een paar honderd jaar oud is en Japanning heet.
het YT kannaal handtoolrescue maakt er dikwijls gebruik van, daar ken ik het voornamelijk van. Een hele dikke zwarte laklaag.

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.878
1.056
Moordrecht
@s0ulmaster : dat is wel echt heel iets anders, Japanning is echt een compleet ander proces dan een meubel beitsen. De harde, zwarte en glanzende lak uit Japan en Oost Azië op meubels en andere zaken is van oorsprong een boomsap en daarna aangepast voor het gebruik op metaal, Japanning doe je ook niet op hout in de regel.

Wat wel zou kunnen is dat de fabrikant van het spul wat Darren Oates gebruikt, Black Japan als marketing truc gebruikt. Geef het beestje een naampje, om zo te refereren aan die oude laktechniek

Charel09

Post veel
10 sep 2014
2.266
1.243
Antwerpen
voor de compleetheid (vlg Chatgpt) en dus Black Japan is nog iets totaal anders

Japanning en Urushi zijn beide laktechnieken, maar ze verschillen volledig qua herkomst, materiaal en chemische samenstelling.
Urushi is de authentieke, natuurlijke lak op basis van boomgans uit Azië. Japanning is de Europese, industriële imitatie hiervan op basis van vernis en asfalt.

Wat is Urushi?
  • Oorsprong: Dit is de traditionele Aziatische lak, gemaakt van het giftige sap van de Urushi-boom (Toxicodendron vernicifluum).
  • Eigenschappen: Na uitharding vormt het een van de sterkste natuurlijke coatings ter wereld. Het is bestand tegen hitte, zuren en water.
  • Droogproces: Urushi droogt niet door verdamping, maar hardt uit via een chemisch proces (polymerisatie) dat een hoge luchtvochtigheid (70-80%) vereist.

Wat is Japanning?
  • Oorsprong: Ontwikkeld in Europa in de 17e eeuw om de populaire, kostbare Aziatische lakwaren na te bootsen met lokaal beschikbare materialen.
  • Materiaalsamenstelling: Het gebruikt geen boomsap, maar een mengsel van schellak, gekookte lijnolie en asfaltum (aardpek) voor de diepzwarte kleur.
  • Toepassing: Werd veel gebruikt op houten meubels, maar werd later vooral beroemd als roestwerende, zwarte beschermlaag op gietijzer en antiek gereedschap (zoals klassieke Stanley-schaven).

Laatst bewerkt:

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
2.408
1.190
Enschede
ingoogni.nl
Die vloer op de feat weaston site doet me aan oostindische inkt (koolstof, water, schellak of huidlijm of geen bindmiddel) denken. Een paar keer opbrengen en dan een afwerklaag er overheen. (eerst testen, maar dat hoef ik denk ik niet te schrijven)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.