Isoleren van garage

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Goedenavond allen,
Het is alweer bijna een jaar geleden dat wij ( ik en mijn vriendin) zijn gaan intrekken in ons nieuwe huisje. Nu ik steeds meer interesse krijg over houtbewerking wil ik mij is gaan oriënteren om van mijn garage (3,50 x 5m) een werkplaatsje te maken. Ik wil eigenlijk niet die buurman zijn waar iedereen elke keer last van heeft, daarom vind ik geluidsreductie erg belangrijk.

Hierdoor kom ik gelijk op een project: Het isoleren van de garage.
Wat heeft voor mij de prioriteit?
1. geluidsreductie
2. minder kou/vocht
3. een stukje uitstraling mag ook natuurlijk niet ontbreken.

Mijn garage is alleen niet volledig afgesloten. Deze heeft aan één zijde een open stuk welke ik deel met de buurman. Dit is te zien op deze foto. Zoals je ziet stopt de muur om zo verder te gaan met een houten frame en de laatste meter is weer een stuk muur. Ook is te zien op deze foto dat boven de bruine balk het weer open is.
1.IMG-20201018-WA0025.jpg

Wat het geheel ook niet erg makkelijk maakt is dat de garage een roldeur/luik heeft. Deze doet natuurlijk niet veel goeds voor geluid/kou/vocht.
IMG-20201018-WA0023.jpg

Mijn vraag aan jullie is:
1. Hoe zouden jullie dit aanpakken met mijn prioriteiten meegenomen?

Ik zelf dacht eerst om beide lange zijdes en de korte zijde de isoleren, maar het dak niet. Deze vind ik erg handig om spullen op te slaan. Maar heeft dit überhaupt wel zin met het rolluik en het dak?
IMG-20201018-WA0024.jpg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
hm . . .
een ruimte vol gaten en zwakke plekken
in de mate van het mogelijke aan de buitenkant isoleren
ten minste als het dak en de oversteek dat toelaten
alles wat je binnen aanbrengt, vermindert het beschikbare volume
het open stuk dat je met de buurman deelt, zit achter de rekken op de 1ste foto ?
historische constructie ?
indien gemeenschappelijk, dan best gemeenschappelijke oplossing
een grondplan zou handig zijn om ons van het geheel een idee te vormen
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
alles wat je binnen aanbrengt, vermindert het beschikbare volume
Ik ben wel van plan het van binnen te isoleren. Dit omdat het ander wel erg kostbaar gaat worden. Plus het feit dat ik het zelf wil gaan doen.
het open stuk dat je met de buurman deelt, zit achter de rekken op de 1ste foto ?
historische constructie ?
Klopt! Het openstuk zit achter te de stelling. Het huis komt uit 1980, dus kwa historie valt het wel mee 😜
indien gemeenschappelijk, dan best gemeenschappelijke oplossing
een grondplan zou handig zijn om ons van het geheel een idee te vormen
Helaas heb ik nergens een grondplan van de garage. Ik kan wel iets tekenen op SKethcup. De garage is niet gemeenschapelijk en hoort bij mijn grond. De buurman heeft aan de andere kant van die muur zijn deel van zijn garage.
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Ik heb hier even een tekeningetje gemaakt voor de beeldvorming
 

Bijlagen

  • Naamloos.png
    Naamloos.png
    22,6 KB · Weergaven: 45

McTucker

Actieve deelnemer
17 okt 2015
260
99
Gutowo Lubawa / Hengelo OV
Indien geluidsreductie je eerste prioriteit is, dan zal het een kostbare zaak worden, waarbij je nuttige ruimte ook nog eens behoorlijk kleiner wordt. De snelste oplossing is het volledige dicht metselen van de houten scheidingswand en het aftimmeren en isoleren met steenwol van de ruimten tussen de balken bij de gezamenlijke scheidingsmuur.

Neem aan dat buurman zijn bed niet in de garage heeft staan :sneaky:
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
inderdaad
het houten deel isoleert bijna niets tegen geluid + warmteverlies
zijn die 2 garages ooit 1 geweest, en heeft men er voor de eenvoud een houten afscheiding tussen gezet ?
dus stenen wand ipv dat hout
bij mijn weten isoleert steen-/rotswol het best
hoe meer densiteit (gewicht/volume) hoe beter
in een ander redelijk recent draadje over isolatie stond een blijkbaar beter produkt
prijzen onbekend
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hoogste prioriteit en meest verbeterend is: houten wandje vervangen door een gemetselde muur Door zijn massa grote verbetering van geluidsisolatie en sowieso verbetering van thermische isolatie (beide zijn nu vrijwel nul). Je zou verder prioriteit moeten geven aan achtereenvolgens de garagedeur thermisch isoleren, het dak isoleren (kan misschien OP het dak; maar daar weet ik weinig van), de buitenmuur.

De binnenmuren grenzen waarschijnlijk aan je eigen huis. Je kunt besluiten daar (voorlopig) niks aan te doen. .

Zorg er voor dat een evt voorzetwand bijv. voor de nieuw gemetselde muur geen contact maakt met de stenen ivm geluidsisolatie. Zo heb ik het zelf gedaan en ben niet ontevreden over het effect.

Kan de garage aan de achterkant of voorkant nog verlengd worden?

mvg
Klaas
 

Rubennvg

Actieve deelnemer
30 aug 2020
46
6
Hoogste prioriteit en meest verbeterend is: houten wandje vervangen door een gemetselde muur Door zijn massa grote verbetering van geluidsisolatie en sowieso verbetering van thermische isolatie (beide zijn nu vrijwel nul). Je zou verder prioriteit moeten geven aan achtereenvolgens de garagedeur thermisch isoleren, het dak isoleren (kan misschien OP het dak; maar daar weet ik weinig van), de buitenmuur.

De binnenmuren grenzen waarschijnlijk aan je eigen huis. Je kunt besluiten daar (voorlopig) niks aan te doen. .

Zorg er voor dat een evt voorzetwand bijv. voor de nieuw gemetselde muur geen contact maakt met de stenen ivm geluidsisolatie. Zo heb ik het zelf gedaan en ben niet ontevreden over het effect.

Kan de garage aan de achterkant of voorkant nog verlengd worden?

mvg
Klaas
Hoi Klaas,

Ik heb de reacties uit dit topic even over het hoofd gezien, excuus. De garage staat los van het huis, achterin de tuin.

Ik ben in iedergeval van plan om indd het muurtje dicht te metselen( eerst even overleggen met de buurman) en dan alle muren te isoleren d.m.v. een voorzet wand incl. 3cm spouw.

Het dak zal vanaf binnen gedaan moeten worden. Hoe zou je dit aanpakken?

En welke opties zouden het best zijn voor de garage deur opening?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Net als de muren. Dus zorgen voor een metde buitenlucht ventilerend .
Wat de deur betreft: Volgens mijn herinnering staat op het forum een item met mooie plaatjes over: Isolatie garagedeur. Kan het even niet terugvinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubennvg

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.