Isolatie en folie overkapping

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Hoi Allen,

In de tuin heb ik een overkapping gebouwd, en ben nu aangekomen bij de dakbedekking. Omdat er in het dakbeschot spotjes komen, en ik de bedrading via de bovenkant van hetdakbeschot wil laten lopen, denk ik aan een dunne laag PIR isolatie 2,5cm, platen voordat het EPDM er op komt. Voordeel is tevens dat het dak mooi vlak is, en dat het schuurtje, onderdeel van de overkapping ook iets isolatie heeft om temperatuur schomeling iets tegen te gaan. Wanden van het schuurtje zullen een zelfde laag isolatie krijgen tussen het gevel bekleding en de wandafwerking aan de binnenkant (waarschijnlijk 12mm underlayment). Schuurtje zal niet verwarmd worden, hooguit vorst beveiliging

De vraag is, moet ik dampdichte folie tussen de PIR platen en het dakeschot aanbrengen? mijn idee is dat er geen condensatie kan optreden omdat de temperatuur aan beide kanten van het dak nagenoeg gelijk is. Als er al verschil is, dan is het warmer aan de EPDM kant door zon.

Alvast bedankt,
Thom
 

PeterTuinhuis

Nieuw lid
9 mei 2020
10
0
Als je pir platen neemt met aan beide zijden alu folie ben je in 1 x klaar. Wel de naden afplakken heb ik vernomen. Ik sta zelf ook op het punt of ik de wanden met aan 1 zijde zwart potdeksel rabat en binnenzijde gewoon rabat blank.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.765
982
Omgeving Eindhoven
Mijn gevoel (!) zegt dat het bij jou (Thom) niet nodig is onder het open deel van de overkapping, omdat er inderdaad geen condensatie is en het van onderuit kan doorwaaien. De isolatie heeft in jouw geval ook geen isolerende functie (behalve weren van de brandende zon) maar niet om de temperatuur te veranderen. Je gaat dus geen warme (vochtige) lucht hebben die neerslaat tegen een koude isolatie of andersom.

Peter, voor jou ligt dat natuurlijk anders, omdat jij wel met een dichte ruimte te maken hebt, dus wel temperatuurverschillen en dus condensatie. Thom, bij jouw schuurdeel dus ook, dus daar zeker wel de juiste folies toepassen!
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
Thanks! Mijn redenatie klopte dus redelijk. Zal voor zekerheid folie onder hele dak doen!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Ik heb al een paar x met pvc golfplaatjes een lange open veranda gebouwd, maar smorgens is het één grote regenbui eronder van vallend condens.

Jouw enkele dak is natuurlijk wel al wat dikker, maar het is denk ik wel tekenend voor wat er onder zo'n dakje kan afspelen.


* Afhankelijk van de weerscondities natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.