Is er een loodgieter in de zaal?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb een koppeling die ik niet waterdicht krijg hopelijk lacht er iemand me uit en maakt me daarna duidelijk wat ik nou fout doe.

Ik ben een boiler aan het aansluiten aansluitingen zijn 1/2" ( ook wel: R15) buitendraad.
Aan de koude kant komt een terugslagklep/overdrukventiel, dit was bijgeleverd bij de boiler.
Die schroeven we er dus op en dan heb ik aan de andere kant wederom die 1/2" buitendraad.

Nou moet ik vandaar naar 15mm knelverbinding dus heb daar een verloop op zitten. ( sorry nederlandse benaming ontgaat me even)

Echter ik krijg dit niet waterdicht.
Een rubber of fiberring gaat niet lukken omdat de buitendraad veel te kort is.
Teflontape krijgt het ook niet dicht.
Nou schrijf ik buitendraad te kort, maar eigenlijk vind ik de binnendraad van het verloop lang. Dit is wat er verkrijgbaar was, maar ik heb in mijn geheugen dat wanneer ik dat verloop van messing in NL kocht dat de 'bus met binnendraad' veel korter was.

Ik zou hennep kunnen gebruiken, dat dicht misschien een iets grotere kier, maar het zit me niet lekker. Heb nog nooit wat anders gebruikt dan teflon tape en krijg het altijd lekvrij.
Oh, nog een indicatie: ik kan het verloop ook gewoon helemaal zonder weerstand op het ventiel draaien, volgens mij dus rechte draad.


Ik weet dat jullie gek zijn op foto's, dus bij deze:

DSCF8275.jpg

en een om duidelijk het verschil in lengte van de draad te zien:

DSCF8276.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De knel koppeling die er nu opzit, kan je daar een foto van de kopse kant plaatsen?
Puntstuk knelkoppelingen ken ik alleen met buitendraad, daar past dan een sok op waar dan het overdruk ventiel op past.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Die constructie zoals jij beschrijft ken ik wel inderdaad, heb ik in NL vaker toegepast.
Zit nu met de 'norsk standard' En het zou wel eens kunnen dat die boiler met zijn overdrukventiel daar niet aan voldoen. ( markt is min of meer vrijgegeven kort geleden)



Foto is wat lastig scherp te krijgen., hoop dat ie duidelijk genoeg is.
DSCF8293.jpg
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Teflon en waterleiding vind ik zelf een minder goede combinatie, er moeten te veel lagen tape op om 't dicht te krijgen.
Schroefdraad opruwen van het overdrukventiel zodat de tape beter op z'n plek blijft zitten wil wel eens helpen, anders teflondraad of hennep gebruiken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Misschien een domme vraag, maar kun je de terugslag klep niet direct in de messingbus van de afsluiter draaien en haal die 2 knel koppelingen ertussenuit?
Ik heb altijd geleerd hoe minder koppelingen hoe beter. anders een knelkoppeling zoeken met een binnendraad.
Een piuntstuk heeft een taps toelopende buitendiameter, waardoor hij zich vastklemt hoe verdere je hem in een bus draait. Die terugslag klep heeft geen puntstuk dus daar moet je een passende bus aan koppelen met idd een fiber of rubberen sluitring.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@Ronald, zoals ik in mijn openingspost schreef, zal hennep misschien een grotere kier dichten, maar ik wil niet dat het afsluit op de hennep.
Koppelingen moeten eigenlijk zonder iets waterdicht klem lopen, en als extraatje een beetje teflontape. Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over teflon, maar hennep schijnt weer bacterie-groei te helpen.

@Fantic: Absoluut geen domme vraag. De reden van het stukje koperen pijp is om te zorgen dat ik de hevel van de afsluiter op een plek krijg dat ie ook te bedienen valt. Ik had er een die er direct opdraaide, met binnendraad, maar omdat de draad zo kort is op het ventiel heb je geen speelruimte. Hevel komt precies zo te zitten dat ie tegen de warmwaterleiding aankomt.
Inderdaad ik streef ook naar zo min mogelijk koppelingen, vandaar dat ik blij was met dit puntstuk met binnendraad.

Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat met een extra bus die met een pakkingring op het ventiel aansluit. The missing link denk ik.
Ik ga eens kijken wat er te koop is hier.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Meestal kun je de handel van zo'n afsluiter wel draaien, of gewoon de hele afsluiter zodat je niet meer tegen de anedere leiding aankomt..

Idd ff zoeken of je een knel met binnendraad kan vinden. Suc7.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Als je er niet uitkomt, kan je je vraag beter stellen op klusidee.nl
icon_idea.gif
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan ook de knelkoppeling direkt op het ventiel aansluiten. Als je met een verzinkboor of op een draaibank een zoekertje aan de binnenkant van het gat maakt, kan de knelring daar gelijk op gemonteerd worden. Ook loctite steamsealant werkt goed voor ruime draadpassingen, maar ik heb begrepen dat de winkel niet dichtbij is, waardoor je soms wat moet macguiveren.
 

Hirumili

Actieve deelnemer
30 sep 2014
129
18
Drachten
Het koppelstuk waar de pijlrichting op staat, aan de kant van het schroefdraad.
zit er ook een schuin randje aan de binnenkant?
Als dit wel zo is, dan kun je er zo een moer met een knelring er op draaien.
de schroefdraad van een moer 15mm is namelijk 1/2" binnendraad.

groet Michael.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
De draad van de veiligheidsklep is niet bedoeld voor een afdichting met vlas of teflon. Dat is voor een koppeling met een platte dichting en moer, of zoals al gezegd, met een bicone.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Sorry dat ik even niet gereageerd heb.

Tip van klusidee, is een goeie. Soms als ik google kom ik daar inderdaad terecht en vind mijn antwoord. Zelf nog geen vragen daar gesteld.

Knelkoppeling direct op het ventiel ging niet. Had al geprobeerd of daar een 15mm pijp in kon want dan had ik inderdaad een verzetje eraan gemaakt. Klopt inderdaad dat het schroefdraad overeenkomt. Ik gebruik dat regelmatig andersom. Een gardena aansluiting op een knelkoppeling van een kogelkraan.

Ik ben na de tip van Fantic naar de stad gegaan en een loodgieter binnen gestapt waar ik eerder spullen gehaald heb toen we nog geen bouwmarkt hadden die dat spul verkocht. Ventiel meegenomen en gewoon gevraagd hoe ik vandaar verder kon naar 15mm knel.
Hij pakte resoluut 'dezelde' koppeling als ik op de eerste foto gebruikt had. Ik draai hem erop en inderdaad die liep vast in het schroefdraad. Dat gaat dus wel met teflon dicht dacht ik. Schaamde me bijna dat ik het voor de zekerheid vroeg.

Thuis gekomen bleek deze koppeling ook iets korter dan degeen die ik had. Maar de winst zit natuurlijk in het conische schroefdraad.
Gemonteerd dicht. Maar de aansluiting ventiel aan boiler lekte nu! Of beter : nog.
Het ventiel moest volgens de gebruiksaanwijzing met een rubberring afgesloten. Rubber of fiber maakte niks uit.
De hoek waaronder ik sta te werken is ideaal, maar na extra inspectie viel me op dat het ventiel helemaal op de boiler geschroefd zat. Oftewel: schroefdraad aan de boiler is te kort! Dat rubberringetje komt nooit tegen het pijpje aaarrrggggg.
Schuifmaat erbij, scheelt maar 5 mm!

Mailtje naar de klanteservice van de weinkelketenf met de vraag hoe of wat. ( ik twijfelde nog steeds aan mijzelf) Antwoord: u moet naar de winkel terug. Nog even geprobeerd uit te leggen dat dat 80km enkele reis was, maar domme antwoorden bleven komen.
Via via een mailadres van de winkel zelf weten te bemachtigen, daar de zaak voor gelegd.
Even terzijde: De boiler heb ik ruim een jaar geleden gekocht maar omdat ik plots het vooruitzicht kreeg dat ik mijn hele waterleiding pakket in de kelder moest omleggen omdat we terug gingen naar de bron heb ik de boiler maar naar die klus verschoven.
Inmiddels is die boiler niet meer in hun assortiment, dus ik vrees dat er meer problemen mee zijn geweest,
Antwoord winkel: ik moet het even aan onze mecanicien vragen. 3 dagen later nog geen antwoord.
Herinnering dat ik niet verder kan en dat wassen met een emmertje begint te vervelen.
antwoord: breng maar terug, krijg je een andere.
Gisteren terug gebracht, kwam ze erachter dat ze 'm niet meer hadden, dus geld terug.
Heb nu een andere achter in de auto liggen. Straks de kelder maar weer in. 't is me toch te warm buiten in de zon.

Moet zeggen dat het netjes opgelost is door de winkel.


Sorry voor het lange verhaal, maar nu zijn jullie weer helemaal bij!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.