Is dit wat? (houtbeitelset voor beginner, ibood)

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Google op roughneck chisels dan vind je wel wat info, niet echt veel.

Als standtijd er niet zo toe doet kan je bij Lidl/Aldi voor een tientje vaak al terecht
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mijn advies zou ook zijn Aldi of Lidl beitels (als ze weer eens in de aanbieding zijn) en investeren in fatsoenlijke slijpstenen en eventueel een goed slijphulpje... Daarna eventueel de opstap maken naar (veel) betere beitels.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Of even rondvragen bij kennissen. Er is vast wel iemand die behoorlijke beitels heeft liggen die niet meer gebruikt worden. En het gespaarde geld zoals al gezegd investeren in een goed setje slijp en wet materiaal.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
ik heb laatst een setje kirschen beitels gekocht, bevalt ook prima!

Maar die zullen wel wat duurder geweest zijn vermoed ik.
De prijs van het getoonde set is gemiddeld, (niet duur maar ook niet spotgoedkoop). Er zijn verschillende gekende merken die in dezelfde prijsklasse (of er iets boven) zitten maar waar je wel van weet dat het behoorlijke kwaliteit is.
Zelf heb ik een set lange en korte van MHG. Prima beitels voor relatief weinig geld. Maar ik gebruik toch meestal mijn Japanse beitels. Kosten wat meer maar zijn erg scherp en blijven dat ook behoorlijk lang. Voor het slijphulpje en de steen moet je de getoonde set niet kopen. Deze zijn los voor enkele euro's verkrijgbaar.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Aardig wat reacties, dank daarvoor! Ik dacht dat dit topic al snel doodgebloed was gezien ik geen mails van reacties meer kreeg. Ik had al gelezen dat die ik voorstelde wellicht niet de beste keus was. De rest van de adviezen zie ik nu pas...

Laatst was ik in de bouwmarkt en zag ik een simpel setje liggen, 3 beitels voor een tientje ofzo. Ik dacht dat ik me daar geen buil aan kon vallen, en voor de eerste klusjes... Valt dat even tegen, dat ze die dingen zo in de winkel mogen leggen xD. Zo bot als wat en verre van vlak. heb ze op zich vrij scherp gekregen op de slijpsteen combinatie die ik had, maar niet met een vlakke achterkant, dat was onmogelijk met mijn spullen.. Ik kom er vanzelf achter hoe erg dat gaat zijn. Het betreft voorlopig geen zichtwerk (het maken van een pen/gat verbinding waarvan alles wat in zicht komt volgens mij met de kapzaag gedaan kan worden). Werkt het niet, dan heb ik in ieder geval wat geleerd!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Wat ik vooral belangrijk vind aan een beitel, is dat deze lekker in de hand ligt. De vorm van het handvat, waar het van gemaakt is (gaat het zweten of glijden?), de balans.
Voorbeeld: Ik heb een beitel waar op het handvat een dikke aluminium klomp zit. Irwin dacht ik. Dat vind ik voor het fijnere afsteken niet prettig.
Het metaal valt vaak mee. De ene beitel moet je vaker slijpen dan de andere, maar dan is ie ook wel snel scherp terwijl de andere een langere slijptijd heeft.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.